اعضای دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک ضمن تأکید بر بهبود شرایط زنجیره تولید به خصوص در حوزۀ تامین مواد اولیه و تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی گفتند زنجیره مالیات بر ارزش افزوده شفاف نیست.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۱۵
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، اعضای دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک با ارسال نامه‌ای به مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تشکر برای از سرگیری مرحله اول برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه از اوایل تیرماه 98، پیرو نشست اخیر دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک در مورخ 31/04/98 مواردی را به شرح زیر اعلام کردند:

درپی آغاز مرحله اول برخورد با برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه از بهمن ماه 1397 علیرغم تمام مقاومت‌ها و کارشکنی‌هایی که بعضا با لابی‌های گسترده سعی در ایجاد اخلال و مسکوت ماندن طرح فوق را داشتند، خوشبختانه با ایجاد نا امنی و افزایش هزینه برای قاچاقچیان، شاهد کاهش نسبی فعالیت برندهای محرز پوشاک قاچاق در سطح عرضه بودیم که البته این کاهش فعالیت بلافاصله توسط برندهای مطرح پوشاک داخلی جبران شد بگونه‌ای که در سطح کشور هیچگونه خللی در تامین پوشاک شب عید مردم ملاحظه نگردید. مسلماً برخی عناصر فعال در حوزه قاچاق پوشاک در پی آنند تا با کاهش برخوردها مجددا فعالیت خود را از سر گیرند و معتقدند این طرح مانند بسیاری از طرح های دیگری که اجرا شد مقطعی و موقتی است لذا اعضای دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی معتقدند تنها با استمرار طرح در بعد زمانی و گسترش طرح به تمام استان های کشور در بعد مکانی، بزودی شاهد رونق نسبی و افزایش تولیدات پوشاک داخلی خواهیم بود.

مطابق مشاهدات میدانی اعضای دبیرخانه بعضا ملاحظه می گردد شمول میدانی این طرح بخصوص در حوزه مراکز تجاری مطرح گسترش چندانی ندارد و با از سرگیری برخورد از اوایل تیرماه بعضا در برخی مراکز این برخوردها صورت نمی گیرد. نیک مستحضرید که ایجاد تبعیض در برخورد با مراکز متخلف شائبه وجود ارتباطات خاص را دامن می زند ضمن اینکه با عدم گسترش شمول طرح، تنها مراکز توزیع پوشاک قاچاق تغییرخواهند یافت. لذا لازم است این طرح بصورت مستمر، فراگیر و بدون اعمال تبعیض اجرا گردد.

یکی دیگر از موارد مهم در بهبود اجرای طرح برخورد، ارائه و اعلام زمانبندی مناسب جهت اجرا و پایان مرحله اول طرح می باشد. اگر چه برخورد با برندهای متخلف به جهت گستردگی جغرافیایی و کمبود منابع و امکانات مشکل است اما زمانبندی مناسب و اعلام آمار برخورد و از نظر تعداد و میزان کشفیات و پوشاک ضبط شده می تواند در روند اجرایی و بازخورد رسانه ای حاصل از آن بسیار موثر باشد.

همزمان با اجرای طرح برخورد ، اجرای زیر ساخت های مناسب جهت ریشه کن شدن معضل قاچاق بسیار لازم و ضروریست. همانگونه که مستحضرید با اعلام ممنوعیت واردات پوشاک از خرداد 97 شرایط مناسبی جهت اجرای آیین نامه ماده 7 دستورالعمل اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد شد. تبعا با گذشت یکسال از ممنوعیت واردات پوشاک، میزان موجودی انبار و سطح عرضه واردکنندگانی که مطابق قانون فعالیت نموده اند کاهش چشمگیری یافته و با توجه به فصلی بودن پوشاک ، می توان گفت به حد صفر نزدیک شده است لذا همزمان با مرحله اول طرح در تهران و تسری دادن اجرا در شهرستان ها می توان مرحله دوم طرح در مجتمع های تجاری کوچک تر و برخی بازارهای عمده فروشی در تهران و شهرستان ها علی الخصوی بازار بزرگ تهران را برای پوشاک برند یا غیر برند خارجی نیزاجرایی نمود.

رصد چگونگی واردات از گمرکات بخصوص در مناطق آزاد و کنترل تراکنش های بالای مالی در مبادلات عمده توزیع پوشاک می تواند در بهبود اجرای طرح ها کمک شایانی نماید.

همانطور که در دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی ذکر شده و با توجه به نظرات کارشناسی تشکل ها در رابطه با رصد زنجیره توزیع، استقرار صندوق های مکانیزه فروش و اتصال آن با سامانه های مالیات بر ارزش افزوده و از سوی دیگر اصلاح روش ها در نحوه اخذ مالیات بر ارزش افزوده صنعت پوشاک و سوق دادن آن به مصرف کننده نهایی می تواند تا حد زیادی به کنترل قاچاق پوشاک کمک کند. این شیوه در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا می شود . هم اکنون زنجیره مالیات بر ارزش افزوده در حلقه عمده فروشی قطع می شود و علاوه بر اینکه بار پرداخت آن به دوش تولید کنندگان زنجیره افتاده و موجب افزایش قیمت تمام شده ایشان گردیده، موجب عدم شفافیت در سیستم توزیع پوشاک و گسترش قاچاق آن نیز شده است.

با توجه به رسالت ترویجی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نقش بالادستی ستاد در ایجاد شرایط مناسب جهت کاهش تقاضا و کنترل قاچاق از طریق بهبود عملکرد سیستم های اداری مخل تولید، یکی از مهمترین موارد جهت کاهش تقاضای قاچاق را می‌توان در رونق تولید عنوان نمود. مسلماً در سالی که مزین به نام رونق تولید است و همزمان کشور در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌برد، بهبود شرایط زنجیره تولید به خصوص در حوزۀ تامین مواد اولیه و تأمین نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی بسیار مؤثر و راهگشاست.

متأسفانه همزمان با اجرای طرح برخورد از بهمن ماه گذشته، شاهد افزایش شدید قیمت مواد اولیه صنعت پوشاک در شب عید بودیم. مسلماً با افزایش نامتعارف  نرخ مواد اولیه، تولیدکنندگان داخلی توان رقابتی خود را از دست داده و این موضوع طرح ستاد در مبارزه با قاچاق پوشاک را با خطر مواجه خواهد نمود.

مسلماً شرایط موجود در ممنوعیت واردات پوشاک ادامه نخواهد داشت و این ممنوعیت رفع خواهد گردید. با توجه به اینکه یکی از مشکلات اجرای طرح شناسه کالا، موجودی انبار و عرضه واردکنندگان پوشاک بود، هم اکنون زمان آن است تا با تدوین برنامه‌های دقیق و اتخاذ تدابیر مناسب بسته های لازم بابت اجرای طرح شناسه کالا و دستورالعمل ثبت نمایندگی برندهای خارجی پوشاک در ایران را راهبری نمود. مسلماً در ابتدای طرح، سامانه های مربوط به کدهای شناسه کالا یا نمایندگی برندهای خارجی به صورت مکانیزه مستقر نشده و کاشفین یا ضابطین به تجهیزات الکترونیکی لازم جهت شناسایی کالا در محل عرضه تجهیز نشده اند. لذا در فرصت به وجود آمده در پی ممنوعیت واردات می بایست به سرعت نسبت به استقرار سامانه ها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز ضابطین اقدام نمود.

اعضای دبیرخانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک ضمن تشکر مجدد از اقدامات تمام دستگاه های متولی در مبارزه با قاچاق پوشاک امید دارند با مدیریت واحد و عمل تمام دستگاه ها به وظایف خود، طی یک برنامه‌ی کوتاه و میان مدت، قاچاق پوشاک تا حد زیادی کاهش یابد و قطعاً با کاهش میزان قاچاق پوشاک بخش زیادی از مشکل اشتغالزایی کشور توسط اصناف و صنعت گران پوشاک حل خواهد شد.

ارسال نظرات