خبرهای داغ:
«گزارش بسیج» از آغاز به کار فاز تغلیظ مس سونگون؛
صبح دل انگیز بیستم مرداد است و مقصد مس سونگون، در 25کیلومتری شهر ورزقان، جایی که در آن عده ای با همه توان کمر همت بسته اند برای قد علم کردن در برابر همه دشمنی ها و مشکلات، تا امید این مطاع ارزشمند را از دل سنگ ها بکاوند و بیرون کشند.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۳۴
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

به گزارش سرویس مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، معدن مس سونگون از جمله معادن مهم و استرانژیک کشورمان است که در مقطع کنونی با وجود همه مشکلات، تحریم های خارجی و بی مهری های عده ای در داخل همچنان نبض حیات است در گوشه ای از آذربایجان سر ایران.

پس از طی مسیر یکی و نیم ساعت به شهر ورزقان وارد می شویم و خود را مقابل سالن ورزشی که در آن مراسمی برای تحویل تجهیزات فاز سه تغلیظ مجتمع مس سونگون برگزار می شود، می یابیم، دوستان و همکاران در حال جنب و جوش برای گرفتن تصاویر و گاهی گفتگو و شوخی باهم هستند.

مراسم همچون دیگر مراسم ها با تلاوتی از آیات قرآن و سرود جمهوری اسلامی آغاز می شود ولی تنها با یک تفاوت و آن هم اینکه بدون تاخیر و سروقت.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون در آغاز این مراسم ضمن خیر مقدم گویی به مهمانان و ابراز خوشحالی از راه اندازی فاز سوم این مجتمع، با اشاره به برخی ناملایمتی ها و بی مهری ها می گوید: در شرایط تاریخی خاصی قرار داریم، دشمن درصدد ناامیدی مردم برای رسیدن به اهداف خود است.

رضا شریفی امیدآفرینی و امید بخشی را مهم ترین مولفه در شرایط کنونی می داند و ادامه می دهد: امید زمانی در مردم ایجاد می شود که اشتغال و توسعه باشد و این میسر نیست مگر اینکه فازهای این مجتمع توسعه یابند.

وی موفقیت جدید در راه اندازی فاز سه تغلیظ مس سونگون را نتیجه تلاش های متولیان امر و پیگیری های مسئولان استان بخصوص حجت الاسلام آل هاشم؛ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی عنوان می کند.

امام جمعه ورزقان نیز در ادامه این مراسم پس از دعوت مجری برنامه با مزاحی که به خبرنگاران می کند و خطاب به آن ها می گوید؛ «خبرنگاران سه روز می خندند و باقی روزها را می گریاندند»، با اشاره اجمالی به فازهای مختلف مس سونگون از اکتشاف و استخراج گرفته تا تغلیظ، از انتقال کنسانتره مس به خارج از ورزقان انتقاد و گلایه می کند و می گوید: خام فروشی بنا به تاکید رهبر فرزانه انقلاب که در اقتصادمقاومتی نیز آمده است، ممنوع است و باید در خود منطقه و برای مردم هزینه شود.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

حجت الاسلام مهدی پورمحمدی با بیان اینکه نه خواسته مردم از آنچه باید می شد محقق شده و نه آنچه محقق شده خواسته مردم بوده، اظهار می دارد: مردم باید از نتایج این موفقیت ها استفاده کنند که با ایجاد اشتغال میسر بوده و شهر و منطقه توسعه پیدا می کند.

به راستی هم باید نتیجه این همه تلاش و هزینه در این شهرستان و در زندگی مردم آن دیده شود، مردمی که بنا به گفته امام جمعه ورزقان؛ حجت الاسلام پورمحمدی با عزت نفسی که دارند گاهی روزها محتاج تنها قرصی از نان شب خود هستند ولی دم برنیاورده اند.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه این مراسم پس از پشت تریبون قرار گرفتن با اظهار تاسف از تاخیر تحویل تجهیزات از سال 93 تاکنون، اظهار می دارد: عده ای اعتقاد به توسعه نداشته و با تفکر بسته و انقباضی مانع رسیدن تجهیزات به مس سونگون شدند.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

رضا علیزاده اضافه می کند: اکنون پس از چندین سال تحویل تجهیزات اتفاق مبارکی است که فاز تغلیظ راه اندازی و احیا شده است.

وی خطاب به مدیرعامل مس ایران خواستار رعایت عدالت کارکنان و رتبه بندی نیروهای شرکتی می شود و ادامه می دهد: نیروی انسانی مهم ترین سرمایه و کلید توسعه برای پیشرفت کشور است بنابراین باید به آن ها توجه و از تبعیض بین آن ها خودداری شود.

علیزاده تاکید می کند: برای محرومیت زدایی و توسعه منطقه و استان حمایت های لازم باید صورت بگیرد تا با همه توان و با تکیه بر توانمندی های داخلی طرح های زنجیره ای تغلیظ و ذوب تسریع شود.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

ردیف دوم سالن پشت سر مسئولان با تعدادی از همکاران در حال ثبت و ضبط گفته های مسئولان هستیم، هریک دغدغه هایی دارند از این همه مشکلات ریز و درشت که گاهی با اندکی تلاش می شود رفع شود و نمی شود و من ناگاه خاطرات برخی رزمندگان دوران دفاع مقدس در ذهنم نقش می بندد.

رزمندگانی که با دغدغه هایی از همین رنگ در برابر دشمن جانانه ایستادند در حالی که برخی ها بی آنکه رنجی به خود دهند در کمال آرامش آسودند و اکنون نیز تلاشگران عرصه اقتصاد و آیادانی و امنیت کشورمان مجاهدانه با همه مشکلات کنار می آیند تا چرخ اقتصاد بچرخد و برخی ها باز همان نان به نرخ روز می خورند و باز سنگ اندازی می کنند.

از میان این افکار ناگهان با صدای مجری به خودم می آیم که معاون استاندار آذربایجان شرقی؛ علی جهانگبری را به پشت تریبون فرا می خواند.

معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی مس سونگون را از طرح های اولویت دار آذربایجان شرقی عنوان و بیان می کند: توسعه معدن و اقتصاد معدن جزو اولویت های استان و محور آن مس است.

علی جهانگیری مس سونگون را موتور توسعه استان می خواند و اظهار می دارد: با فعال شدن شهرک صنعتی مس و فاز سه، این مجتمع به عنوان قطب توسعه استان در اقتصاد نقش آفرینی خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران نیز در ادامه مراسم با بیان اینکه این فاز از مس سونگون به ظرفیت یکصد هزار تن وارد فاز عملیاتی می شود ابراز امیدواری می کند در آینده نزدیک فاز ذوب آن نیز عملیاتی شود.

اردشیر سعد محمدی می افزاید: عنصر مس در اتحادیه اروپا جزو ۲۰ عنصری است که برنامه سرمایه‌گذاری آن برای ۱۰ سال آینده تدوین شده است و از این‌رو یک فرصت کوتاهی داریم تا بخشی از بازار جهانی را متوجه کشور کنیم که لازمه آن دقت، عقلانیت و سرعت توسعه طرح است.

وی ادامه می دهد: راه اندازی این فاز حداقل ۱۳۰ میلیون دلار درآمد پایدار در سال ایجاد می‌کند که این رقم در حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و قطعا تاثیر آن در منطقه و در زندگی مردم ملموس خواهد بود.

وی خبر از راه اندازی فاز ذوب این مجتمع در آینده نزدیک می دهد و اظهار می دارد: با توجه به اینکه ظرفیت ذخایر اکتشافی افزایش می یابد اگر فاز ذوب راه اندازی شود شاهد حداقل برای یکصد سال ذخیره در منطقه خواهیم بود.

با پایان سخنرانی مدیرعامل مس ایران مجری برنامه از پایان برنامه خبر می دهد و اعلام می کند که قطعات آماده تحویل پس از ذبح قربانی همراه اتوبوس های خبرنگاران از ورزقان به سمت مجتمع مس سونگون حرکت می کند.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

این بار مقصدمان از ورزقان به سمت مجتمع مس سونگون است در 25 کیلومتری این شهر، در میان جنگل های سرسبز ارسباران که در چشم بر هم زدنی بی آن که متوجه باشیم می رسیم.

مس سونگون نبض حیات آذربایجان با امید می تپد

اینجا معدن مس سونگون است در دل کوه ها و بیشتر از آن که معدن مس مهم باشد، خودباوری تلاش گران آن مهم است، معدنی که امروز در جنگ نابرابر با استکبار همچنان در حال اکتشاف و استخراج بوده تا با مدیریت جهادی و عزم ملی طلای ناب آن(مس) چشم دشمنان را باز خیره به درخشش خود کند تا بدانند «ما می توانیم» سرمشق اصلی اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

 رقیه غلامی

ارسال نظرات
پر بیننده ها