به همت قرارگاه پیشرفت وآبادانی سپاه انصارالمهدی (عج)؛
یکی از ماموریتهای سپاه پاسداران بحث توجه به مناطق محروم کشور است که خوشبختانه قرارگاه پیشرفت و آبادانی در سطح کشور توانسته در رفع محرومیت ها گام های موثری بردارد‌.
کد خبر: ۹۱۶۴۷۶۲
|
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱

از مهم ترین خلأها، نبود الگوی جامع اسلامی و بومی به منظور اداره امورات در عرصه های مختلف کشور می باشد. روستاها نیز با وجود نقش کلیدی در مناسبات کشور، از این آسیب بی بهره نمانده اند و ریشه محرومیت آنها را باید در همین مقوله جستجو کرد. مبتنی بر این دغدغه و بر اساس فرمان رهبر انقلاب اسلامی( مدظله العالی) مبنی بر آبادسازی هزار نقطه از مناطق محروم، قرارگاه پیشرفت و آبادانی از سال 1395 با جهت گیری تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در هزار دهستان محروم (به عنوان مجموعه ای متشکل از چندین روستا)، ذیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

 

فرشاد پیری؛جانشین قرارگاه پیشرفت وآبادانی سپاه انصارالمهدی (عج)در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج بابیان اینکه قرارگاه پیشرفت وآبادانی ازسال 96 فعالیت خود را در استان زنجان آغاز نموده است،اظهار داشت:این قرارگاه در 89 روستای سه دهستان قره پشتلو زنجان٬ شیوانات خدابنده و اوریاد ماهنشان فعالیت می کند.

 

وی با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی با طراحی مدل محرومیت زدایی، در پنج محورفعالیت میکند،گفت:این پنج محورشامل معیشت و اشتغال، فرهنگی- اجتماعی، تعلیم و تربیت و سلامت و زیرساخت  بوده و این مهم به صورت میدانی و عملیاتی  براساس اصل توانمندسازی مردم، در دهستان های هدف پیاده سازی شده است.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان زنجان تصریح کرد: از آنجا که یکی از پایه های اساسی الگوی قرارگاه، تاکید بر نقش محوری مردم می باشد، استفاده از ظرفیت گروه های خودجوش مردمی بالاخص گروه های جهادی ، با مزیت دارا بودن دانش و شناخت میدانی به شکل توأمان، یکی از  مهم ترین حلقه های واسط گسترش این حرکت و الگو می باشد.

 

پیری در ادامه بابیان اینکه به منظور انتخاب روستاهای هدف به مدت 18 ماه در موضوعات عمران وزیرساخت،موقعیت جغرافیایی روستا،نقاط قوت وضعف،فرصت ها وتهدیدها واقتصاد روستا مطالعات دقیق انجام پذیرفته است،افزود: خدمات مختلفی با مشارکت مردم و دستگاه‌های دولتی در این روستاها انجام می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد:تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت عدالت،پیشرفت وآبادانی مناطق محروم وکم برخوردار،خدمت رسانی وآبادانی روستاهای هدف ،عمق بخشی داخلی در مناطق وروستاهای محروم،ایجادفضای مناسب برای فعالیت جوانان مومن،متخصص ومتعهد در روستاها وهویت بخشی به روستاییان از اهداف قرارگاه پیشرفت وآبادانی می باشد.

 

این مسئول یکی از فعالیت‌های مهم قرارگاه را حوزه فرهنگی دانست و گفت: ایجاد 5خانه عالم جهت استقرار روحانیان در روستاهای هدف با همکاری حوزه‌های علمیه استان و اداره کل تبلیغات اسلامی و فعالیت در عرصه‌های دینی، فرهنگی و اعتقادی از مهم‌ترین برنامه‌های قرارگاه است.

 

پیری از ایجاد و تکمیل خانه های روستایی خبر داد و تصریح کرد:این کار با همکاری اهالی روستا وگروه های جهادی قرارگاه پیشرفت و.آبادانی انجام می پذیرد.

 

 وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد روستاهای هدف با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند،افزود:هدف اصلی قرارگاه حل این مشکل بوده وهرساله قرارگاه در آب رسانی شرب روستایی و کشاورزی فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌دهد.

 

پیری با اشاره به اینکه در زمینه اشتغالزایی و توانمند سازی روستاییان نیز اقدامات خوبی انجام می‌شود عنوان کرد: توانمند سازی مهارتی و فنی جامعه روستایی در حوزه دامداری ویژه دام سبک و زنبور عسل و حوزه کشاورزی انجام می‌شود.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان عنوان کرد: باهمکاری فنی و حرفه ای دو کلاس آموزش خیاطی برای روستای مشکین با هدف بازار محوری برگزار شده است.

 

وی از اهم برنامه های فرهنگی اجرا شده در روستاها گفت: برگزاری جشن تکلیف واهدای بسته های فرهنگی،ساخت وتجهیز کتابخانه های روستاهای هدف، حل اختلافات قومی و خانوادگی، نشست های بصیرتی با مناسبت های مختلف، نشست تخصصی در آسیب های اجتماعی توسط روحانیون از مهم ترین این اقدامات می باشد.

 

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با توجه به اینکه از طریق چند محوری درآمد روستاییان را افزایش دهیم تصریح کرد: در این زمینه در بخش های دامداری ،کشت محصول و فرش بافی و خیاطی در تلاش هستیم.

 

مسؤول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان زنجان لبخند و خوشحالی روستائیان را پاداش بزرگی در مقابل اقدامات قرارگاه دانست و بیان داشت: مهم نیست که چه کسی این اقدامات را انجام‌ می‌دهد بلکه انجام کار و فعالیت برای روستاها و محرومان مهم‌ترین هدف و دغدغه ما است.

 

 

ارسال نظرات