خشک سالی هاو برداشت بیش از حد از منابع آب شهرستان میناب به خصوص سد استقلال و انتقال آن به شهر بندرعباس باعث شده بخش عظیمی از نخلستان ها و باغات این شهردر سال های اخیر ازبین برود.
کد خبر: ۹۱۶۵۰۹۱
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
   به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج هرمزگان؛ هرمزگان جنوبی ترین استان ایران که از لحاظ اقلیم دارای هوای گرم و مرطوب ودر منطقه نیمه بیابانی قراردارد .

ازجمله محصولاتی کشاورزی که هرمزگان درتولید آن سهم بسازی دارد خرما است این میوه ارزشمند برای هرمزگانی ها به عنوان ضروتی جدا نشدنی از سفره های مردم به شمارمی آید.

این استان جنوبی رتبه سوم، سطح زیر کشت خرما در کشور دارد، درایران  بیش از صد رقم خرما وجود دارد که پنجاه و پنج رقم آن در هرمزگان یافت می‌شود که از این شمار ده رقم آن تجاری است.

در جای جای هرمزگان این درخت سرشار از خاصیت کشت می شود اما از  مناطق مهم تولید خرما در هرمزگان شهرستان‌های حاجی آباد، بندرعباس و میناب هستند.

مُرداسنگ، خاصویی، بَرَهی، کَریته، مجول، پیارم، زاهدی، شاهانی و دیری مهمترین ارقام خرمای تجاری هرمزگان است.

حاجی آباد با خرمای پیارم مرغوبترین خرمای جهان سهم بسیار زیادی در تجارت این محصول دارد وآن رابه مهمترین رقم صادراتی تبدیل کرده است.

نبود صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری در این بخش یکی از مشکلات صادرات خرمای هرمزگان است. از دیگر مشکلات نخل داران هرمزگانی برای عرضه محصول خود خام فروشی است که به دلیل نداشن زیرساخت ها لازم باعث خروج خرما بصورت خام از استان به کشورهای عربی می شود.

مگر می شود از کشاورزی در هرمزگان سخن گفت ولی از دشت حاصل خیز میناب حرف نزد به رغم اهمیت این دشت چند سالی است که این دشت دچار بی تدبیری مسولین قرار گرفته واین بی تدبیری به یکی از فجایع زیست محیطی کشور محسوب می شود.

ایجاد فروچاله ها و رانش زمین چنان باعث ازبین رفتن باغات و نخلستان درمیناب شده که حتی آثار ریشه های این درخت تنومند حال دیده نمی شود.

متاسفانه خشک سالی هاو برداشت بیش از حد از منابع آب شهرستان میناب به خصوص سد استقلال  و انتقال آن به شهر بندرعباس باعث شده بخش عظیمی از نخلستان هاو باغات این شهردر سال های اخیر ازبین برود.

با بررسی تصاویر ماهواره ای از سال ۱۳۸۰تا۱۳۹۸ درمی یابیم که روند از خشک شدن  نخلستان ها درمیناب با چه سرعت انجام شده و اگر هنوز مسولین چاره ای اندیشه نکنند متاسفانه مردم میناب از داشتن این نعمت گرانبها بی نسیب خواهند شد .

 

ارسال نظرات