وزیر کشور در پیامی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی اظهار کرد: مشارکت‌های اجتماعی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف جلوه‌ای موثر، پسندیده و از مهمترین ابزارهای توسعه و تعالی است.
کد خبر: ۹۱۶۵۱۴۴
|
۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور همزمان با روز "تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی"، ضمن تبریک این روز به کلیه اعضاء و دست‌اندرکاران مدیریت سازمان‌های مردم‌نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان‌ها که با  تقویت رویکردها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختاریافته‌ترین شکل، به عنوان " پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور " عمل نموده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری می‌رسانند، قدردانی کرد.

بیشتر بخوانید

برخی فرازهای مهم این پیام بدین شرح است:

آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی چهار شاخص ویژگی‌های اصلی ساختار اجتماعی توسعه است.

سازمان‌های مردم نهاد فرصت‌های بی‌بدیل اجتماعی در تحقق  این شاخص‌ها در بستر تعامل و حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در سایه فعالیت گروه‌های مردمی می‌باشند.

گفتمان دولت تدبیر و امید و سیاست‌های راهبردی وزارت کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی بر گفتمان "توسعه مشارکت محور" به ظرفیت و توان فکری، معنوی و عملیاتی فعالین اجتماعی و سازمان های مردم‌نهاد برای نقش‌آفرینی در عرصه مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط و امید در جامعه متکی است.

رویکرد وزارت کشور، در این راستا، بر بستر سیاست‌های کلان و چشم‌انداز توسعه اجتماعی، قوانین و دستورالعمل‌های تخصصی و حمایتی، برنامه‌های ویژه توان‌افزایی و فرصت‌سازی حضور گسترده تشکل‌های اجتماعی در فرآیندهای تصمیم‌سازی و مداخلات تخصصی اجتماعی، استوار می‌باشد.

بنا بر این گزارش، متن کامل این پیام بدین شرح است:

روز "تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی"، فرصت مغتنمی است تا در راستای رویکرد مردم سالارانه نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاه واقعی مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی از منظر مشارکت مسئولانه و سازنده در فرآیندهای توسعه اجتماعی مورد توجه و تجلیل قرار گیرد.

بدون تردید مشارکت‌های اجتماعی و حضور مردم در صحنه‌های مختلف جلوه‌ای موثر، پسندیده و از مهمترین ابزارهای توسعه و تعالی بوده و این امر پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رکن اساسی در کشور تبدیل شده و همواره مورد اعتنا و توجه بوده است. قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری به این ظرفیت عظیم شکل داده و آن را به حرکت درآورده و در سایه این مشارکت بسیاری از بحران‌های بزرگ دشمن ساخته و یا طبیعی از اول انقلاب تاکنون به خوبی با حضور و محوریت مردم مدیریت شده است.

اینکه مردم، مهم‌ترین پایه و راسخ‌ترین عمود نظام هستند امری است بدیهی به نحوی که  مقام معظم رهبری، در بیانات خود، مردم را دارای کرامت و برای نقش آنان در نظام اسلامی اهمیت بسیاری قائل هستند؛ معظم له به چهار شاخص مهم و اصلی برای مردم شامل: «آگاهی، نظارت، مشارکت و همگامی» تأکید فرموده‌اند. این چهار شاخص ویژگی‌های اصلی ساختار اجتماعی توسعه است و سازمان‌های مردم نهاد فرصت‌های بی‌بدیل اجتماعی در تحقق  این شاخص‌ها در بستر تعامل و حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی در سایه فعالیت گروه‌های مردمی می‌باشند.

رشد چشمگیر سازمان‌های غیر دولتی در دولت تدبیر و امید و حضور قریب به 20 هزار سازمان مردم  نهاد، 130 هزار تشکل اجتماعی و هیئت‌های مذهبی نشان از پویایی درون‌زا و تحول ذاتی و حس مشارکت در فرهنگ ملی و اسلامی کشور دارد.

گفتمان دولت تدبیر و امید و سیاست‌های راهبردی وزارت کشور در حوزه مشارکت‌های اجتماعی بر گفتمان "توسعه مشارکت محور" متکی به ظرفیت و توان فکری، معنوی و عملیاتی فعالین اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد برای نقش آفرینی در عرصه مهم کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نشاط و امید در جامعه در بستر سیاست‌های کلان و چشم‌انداز توسعه  اجتماعی، قوانین و دستورالعمل‌های تخصصی و حمایتی، برنامه‌های ویژه توان‌افزایی و فرصت‌سازی حضور گسترده تشکل‌های اجتماعی در فرآیندهای تصمیم سازی و مداخلات تخصصی اجتماعی، استوار می‌باشد.

اینجانب ضمن تبریک "روز تشکل‌ها و مشارکت‌های‌ اجتماعی" به کلیه اعضاء و دست‌اندرکاران مدیریت سازمان‌های مردم نهاد، از حضور مسئولانه و مشارکت خردمندانه این سازمان‌ها که با تقویت رویکردها و نگرش‌های جدید، در مواجهه با مسائل اجتماعی، با ساختاریافته‌ترین شکل، به عنوان " پیشرانان توسعه اجتماعی در کشور " عمل نموده و به تقویت مشارکت عمومی، انسجام ملی و ارتقای سرمایه اجتماعی کمک و یاری می‌رسانند، قدردانی می‌نمایم.

امید است با استعانت از الطاف الهی و در سایه سیاست‌ها و برنامه‌های حمایت‌محور دولت و در چارچوب سیاستگذاری‌های تعامل‌گرا میان دولت و مردم، شاهد تقویت بیش از پیش روحیه مشارکتی و توسعه کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد با ایجاد بسترهای مناسب برای تأسیس، فعالیت و توانمندسازی آنها در سراسر کشور باشیم تا ان شاا... برای ساختن جامعه آرمانی اسلامی و ایرانی با همفکری، هم‌افزایی و مشارکت وسیع اجتماعی، جامعه‌ای سرشار از امید و نشاط و عاری از هر گونه آسیب‌ داشته باشیم.

عبدالرضا رحمانی فضلی
وزیر کشور
و جانشین رئیس شورای اجتماعی کشور

ارسال نظرات