خبرهای داغ:
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: حمایت از کشاورزان ضامن تامین امنیت غذایی است.
کد خبر: ۹۱۶۶۰۷۴
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، رسول جلیلی در مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست که به میزبانی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی و دانشگاه آفاق ارومیه در سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان برگزار شد، به تبیین اهمیت تغییرات اقلیمی و خسارت ناشی از آن بر بخش کشاورزی استان و ضرورت تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده پرداخت.

این مسوول افزود: بخش کشاورزی یکی از مهمترین فعالیت‌های اقتصادی است که به عبارتی موتور محرکه اقتصاد استان به شمار می رود، که پدیده تغییر اقلیم می‌تواند به شکل ویژه آن را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: در آذربایجان غربی با دارا بودن 820 هزار هکتار اراضی کشاورزی، برآورد می‌شود امسال 6 میلیون و 800 هزار تن محصول کشاورزی تولید شود که 4 میلیون و 500 هزار تن محصول زراعی، 1 میلیون و 500 هزار تن محصول باغی ، 570 هزار تن محصول دامی ، 22 هزار تن عسل و 15 هزار تن در بخش شیلات و آبزیان را شامل می شود.

 جلیلی خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم از سال 1376 در آذربایجان غربی آغاز شده بود که تا سال 1396 ادامه داشت که از سال 97 تا کنون میزان بارش ها افزایش داشته است و نباید شائبه ترسالی و بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری ما را از اجرای برنامه های کاهش مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین علمی در جهت افزایش راندمان تولیدات بخش کشاورزی دور کند .

 رئیس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه دما، نیازمند 25 تا 40 میلی متر بارندگی هستیم، گفت: باید به منظور برنامه ریزی بهتر و تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان، موقعیت جغرافیایی، نوع کودهای مصرفی اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید گردآوری و تهیه شود.

جلیلی اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان و تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره برداری، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی، تهیه نقشه‌های تناسب اراضی جهت تدوین الگوی کشت را از مهمترین اولویت‌های اجرایی سازمان در سال جاری عنوان کرد.

 وی با اشاره به اشتغال 32.8 تا 38 درصدی جمعیت استان در بخش کشاورزی، ادامه داد: نیازمند برنامه ریزی دقیق و علمی‌تری در بخش کشاورزی هستیم تا دانش کشاورزان  افزایش یافته و علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی بیشتربه سمت کشاورزی علمی  در استان حرکت کنیم .

  انتهای پیام/ع

ارسال نظرات