مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: شرط اصلی بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی، اشتغال در شغل کارگری ساختمان است و اقدماتی از طریق سامانه رفاهی برای این احراز هویت انجام شده که نیازمند تکمیل است.
کد خبر: ۹۱۶۶۱۵۵
|
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
 
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه احراز هویت کارگران ساختمانی کار ساده‌ای نیست تصریح کرد: شرط اصلی بهره‌مندی از بیمه کارگران ساختمانی، اشتغال در شغل کارگری ساختمان است و اقدماتی از طریق سامانه رفاهی برای این احراز هویت انجام شده که نیازمند تکمیل است.

سلاله صدرائی

کتر مصطفی سالاری در نشست تخصصی کارگران ساختمانی که با محور تبیین و تشریح عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی و اقدامات آتی در مجتمع فرهنگی و ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد گفت: سازمان مشخصات و فهرست این بیمه شدگان را در اختیار سامانه قرار داده تا افراد من‌غیرحق شناسایی و افراد ذی‌حق جایگزین شوند. درنظر است که این احراز هویت در دو مرحله انجام شود؛ نخست کنترل از طریق شناسایی پروانه کار افراد که از این طریق به طور خودکار نوع مشاغل شناسایی شده و این اقدام در مدت کمی قابلیت اجرا دارد.

 

وی افزود: مرحله دوم نیازمند بررسی با کیفیت بیشتری است؛ زیرا کسی که در سامانه رفاهی کارگران ثبت‌نام کرده و درضمن دارای خودروی خارجی یا گردش مالی بالا است، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود آیا واقعا کارگر ساختمانی است یا خیر؟ البته داشتن این امکانات الزاما تعیین کنتده نیست که نتواند زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرد.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به سهمیه‌بندی برخورداری از پوشش بیمه تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی، اظهار کرد: اگر قانون گفته است کارگران ساختمانی زیر پوشش بینه قرار بگیرند، قائل شدن سهمیه معنایی ندارد و هر کس که مستحق است باید بتواند از این امکان برخوردار شود و کسی که مستحق نیست باید حذف شود.

 

بازرسی‌ها باید سامان‌دهی شود

سالاری با بیان اینکه کنترل کارگران برای تایید شغل‌شان در راستای دفاع از حقوق کارگران ساختمانی انجام می‌شود، تاکید کرد: اما این بازرسی باید درست انجام شود تا دیگران از ظرفیت حمایتی که قانون‌گذار تعیین کرده است، سوءاستفاده نکنند.

 

وی افزود: نحوه بازرسی مهم است و از همکارانم می‌خواهم که راه‌های بهتری برای کنترل بیمه کارگران ساختمانی پیدا کنند؛ بعضا از کارگری که سرکار حضور دارد و مشغول به کار است می‌خواهند برای تایید مراتب بیمه به کارگزاری‌ها مراجعه کند یا مراجعه به محل کارگر با ماهنگی قبلی نیز اقدامی نادرست است.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی را از نوع حمایتی برشمرد و گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا داریم تفاهم‌نامه بین کارفرمایان، جامعه کارگری و سازمان تامین اجتماعی را که بر اساس آن همه ذی‌نفعان و ذیمدخلان تفاهم کرده‌اند هزینه بیمه را کارفرمایان و پیمانکاران پرداخت کنند، به تصویب رسانند. به ویژه اینکه این هزینه قرار نیست از محل دیگری مانند بودجه دولت پرداخت شود.

 

دکتر سالاری ایجاد چنین سازوکارهایی را برای تامین منابع مالی بیمه‌ها ضروری دانست و اظهار کرد: این اقدامات مانع ایجاد کسری در منابع سازمان تامین اجتماعی می‌شود و کسری‌هایی که در بخش درمان سازمان به لحاظ دیرکرد پرداخت به طرف‌های قرارداد ایجاد شده، مربوط به کسری بودجه در اثر ناهماهنگی‌ها است و هرقدر فاصله بین تامین منابع بیشتر شود، از کیفیت خدمات نیز کاسته می‌شود.

 

وی افزود: باید سراغ روش‌هایی برویم که فاصله‌ها با رعایت ملاحظات اجتماعی و حقوق کارگران و بازنشستگان، اصلاحات پارامتریک انجام شود.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به موضوع دریافت کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای توسط کارگران ساختمانی برای برخورداری از پوشش بیمه تامین‌اجتماعی، گفت: قرار نیست که با دریافت این کارت افراد بتوانند زیر پوشش بیمه قرار گیرند، بلکه قرار است از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای در یکی از مشاغل ساختمانی تبحر به دست آورند و مشغول به فعالیت شوند و در این صورت زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

 

اعتبار دفترچه‌های درمان بازگردانده می‌شود

سالاری با اشاره به اقدامات انجام شده سازمان در راستای تسهیل در پرداخت مطالبات طرف‌های قرارداد در بخش درمان، تصریح کرد: برای پرداخت به موقع مطالبات جلساتی را با وزیر بهداشت برگزار کرده‌ایم و در بحث پرونده‌های الکترونیک از جامعه درمانی کشور، پزشکان، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، داروسازان و همه افرادی که خدمت می‌فروشند می‌خواهیم که خدمات خود را در پرونده الکترونیک و از طریق نسخه الکترونیک درج کنند تا کنترل‌ها انجام شود.

 

وی ادامه داد: بر این اساس در نظر است ۶۰ تا ۷۰ درصد پرداخت‌ها سرماه و به‌موقع انجام شود و ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز در موعد توافق شده پرداخت شود تا اعتبار به دفترچه‌های درمانی بازگردد.

 

شایان ذکر است نشست تخصصی کارگران ساختمانی با محور تبیین و تشریح عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی و اقدامات آتی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، اعضای کانون عالی انجمن صنفی کارگران کشور و نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران سراسر کشور در مجتمع فرهنگی و ورزشی نگین غرب تهران برگزار شد.

ارسال نظرات