خبرهای داغ:
تعدادی از کارشناسان مسائل کشمیر و پاکستان طی نشستی تأکید کردند که دولت هند می‌خواهد از طریق لغو خودمختاری کشمیر، راه را برای ورود اسرائیل به پاکستان و ایران باز کند.
کد خبر: ۹۱۶۶۵۰۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴

 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نشست بررسی تحولات شبه قاره هند با محوریت حوادث اخیر کشمیر در خصوص اتفاقات اخیر در این منطقه شامگاه شنبه با حضور تعدادی از فعالان سیاسی و کارشناسان حوزه کشمیر و شبه قاره هند و اهالی رسانه قم برگزار شد.

مسئول بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در این جلسه با اشاره به تاریخچه‌ای از منطقه شبه قاره هند اظهار داشت: ۲۰۰ سال قبل انگلیسی‌ها، پرتغال‌ها و فرانسوی‌ها به منطقه شبه قاره هند حمله کردند تا بتوانند از مزیت‌های این منطقه بهره‌مند شوند که در اثر این حملات بخش‌هایی از شبه قاره هند توسط آنان به اشغال در آمد.

حجت الاسلام سید شفقت حسینی شیرازی گفت: انگلیسی‌ها عداوت و دشمنی خاصی با مسلمانان و شیعیان داشته و دارند و به همین دلیل در برابر مقاومت مسلمین، آنان را به شدت سرکوب می‌کردند، در عین حال هندو‌ها چنین روحیه ایستادگی همچون مسلمانان را نداشتند.

وی با تشریح ایجاد نخستین فتنه در منطقه شبه قاره هند، اظهار داشت: زبان اردو وجه مشترک مردمان منطقه بود که طرح مسئله اینکه نباید زبان اردو در منطقه غالب باشد موجب پایه‌های اول فتنه‌گری در منطقه شد و آنان می‌خواستند بین مسلمین و هندو‌ها عداوت و دشمنی ایجاد کنند و از طریق توطئه‌های داخلی و خارجی این هدف خود را دنبال می‌کردند.

مسئول بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان افزود: فتنه‌ای که برای جداسازی زبان اردو و هندو ایجاد شد، موجب گردید تا مسلمین منطقه احساس خطر کنند و همین امر سبب شد تا تنش‌ها بین طرفین افزایش یابد و در این مسیر بزرگان هر دو طرف نیز به موضوع وحدت و اتحاد توجه لازم را نداشتند.

حجت الاسلام موسوی عنوان کرد: محمدعلی جناح، امید داشت که این وحدت بین مسلمانان و هندو‌ها را حفظ کند که در همین راستا اجتماع بزرگی تشکیل شد تا حقوق اقلیت‌ها مورد توجه باشد و این امر امید‌ها را زنده کرد؛ هر چند که این توافقات نوشته شده در مرحله اجرا محقق نشد.

وی بیان داشت: در هندوستان حاکمان دهه‌های گذشته، مقرر کرده بودند تا اهالی هند که مسلمان هستند باید به مذهب هندو درآیند و مسلمانانی که مهاجر هستند نیز می‌بایست به کشور خود برگردند.

مسئول بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه عده‌ای از مسلمین نیز موضوع احیای خلافت را مطرح کردند، افزود: البته این امر مورد تأیید اکثر مسلمین و بزرگان منطقه هند نبوده است و مسلمین معتقد بودند این روش موجب افزایش درگیری و جنگ بین مسلمانان و هندو‌ها خواهد شد که چنین اتفاقی هم افتاد.

حجت الاسلام حسینی شیرازی اضافه کرد: در این راستا ۱۵ هزار نفر از مسلمانان معتقد به احیای خلافت اسلامی به منطقه مظفرآباد هند لشکرکشی کردند تا موضوع خلافت را احیا کنند و در واقع قصد ادامه راه وهابیت در عربستان را داشتند که این اقدامات موجب شد تا جبهه مسلمین تضعیف شود.

وی با بیان اینکه در انتخاباتی که برگزار شد اکثر مسلمانان منطقه رأی دادند که در منطقه کشمیر مستقر شوند، افزود: کشمیری‌ها مظلوم بوده و هستند و اهالی منطقه کشمیر می‌خواستند مانند سایر شهر‌ها استقلال و آزادی داشته باشند و، چون تقسیم هند بر اساس مذهب بود، هندو‌ها از مسلمین جدا شدند و در حقیقت استقرار کشمیر بر این اساس بوده است.

مسئول بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین پاکستان افزود: کشمیر به سه قسمت تقسیم شد که بخشی در تسلط هند و پاکستان و بخشی نیز زیر سلطه چین درآمد.

باید تلاش شود ارتباط پاکستان و ایران گسترده‌تر شود

وی عنوان کرد: پاکستانی‌ها در خصوص مسائل جهان اسلام بی توجه نبودند و باید تلاش شود ارتباط پاکستان و ایران گسترده‌تر شود که این امر می‌تواند قدرت و اتحاد امت اسلام را افزایش دهند.

حجت الاسلام حسینی شیرازی گفت: عموم مردم پاکستان ایران را دوست دارند و بیشترین دشمنی را با رژیم صهیونیستی دارند و امروز باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.

وی اضافه کرد: جبهه مقاومت باید مستحکم‌تر شود و کشمیر نیز می‌بایست در کنار مسئله سوریه و فلسطین مورد توجه جهان اسلام باشد.

امروز ۸ هزار نظامی هندی در کشمیر حضور دارند

یک کارشناس سیاسی حوزه شبه قاره هند و کشمیر نیز در این نشست اظهار داشت: در دهه‌های گذشته عربستان آمد تا در داخل کشمیر، فتنه‌ای همانند آن چه در افغانستان ایجاد کرده بود و طالبان را به وجود آورد راه‌اندازی کند، اما موفق به این امر نشد.

ریحان حسین بیان داشت: کشور هند هم سعی می‌کرده تا ارتباط خود را با کشور‌های اسلامی حفظ کند؛ اما این دولت فعلی و رئیس آن در این دوره با آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و همچنین عربستان ارتباط نزدیکی برقرار کرده است و در سابقه رئیس فعلی دولت هند، عداوت و دشمنی با مسلمین وجود دارد و او می‌خواهد همان روشی که رژیم صهیونیستی در قبال اشغال فلسطین اعمال کرده را برای سلطه بر کشمیر هم اجرایی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی منطقه کشمیر گفت: خودمختاری کشمیر در قانون اساسی هند آمده است، اما باید دید چه شده که امروز هندی‌ها آمدند و با لغو خودمختاری کشمیر، منطقه را در خطر انداخته‌اند.

وی با اشاره به ظلم‌های دولت هند علیه مسلمین کشمیر گفت: امروز ۸ هزار نظامی هندی در کشمیر حضور دارند و ظلم‌های زیادی به مردم کشمیر وارد می‌شود، اما، چون رسانه‌ای وجود ندارد این جنایات رسانه‌ای و منعکس نمی‌شود.

داستان کشمیر باید با قدرت همانند موضوع فلسطین و یمن مورد توجه امت اسلام باشد

ریحان حسین ادامه داد: داستان کشمیر باید با قدرت همانند موضوع فلسطین و یمن مورد توجه امت اسلام باشد و امام راحل و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تأکید دارند؛ البته اگر این امر در گذشته محقق می‌شد، امروز مسلمانان کشمیر این‌گونه به خاک و خون کشیده نمی‌شدند و به حق خود می‌رسیدند.

وی با اشاره به لغو قانون خودمختاری کشمیر توسط دولت هند گفت: امروز مردم کشمیر پس از ۷۰ سال ظلم و ستم به شرایط بحرانی رسیدند.

کارشناس و فعال سیاسی کشمیر اظهار داشت: کشمیر امروز سه تکیه شده است و هند و پاکستان و چین بر آن تسلط دارند و پاکستان نیز در دوره قبل تکیه‌ای از کشمیر را به چین داده است.

ریحان حسین با بیان اینکه امروز در خاورمیانه جنگ سیاسی نداریم افزود: جنگ اصلی، جنگ اعتقادی است و وقتی به سخنان دشمنان اسلام از جمله آمریکا و صهیونیسم نگاه می‌کنیم می‌بینیم که آنان نیز به این امر اعتراف دارند.

وی بیان داشت: مردم کشمیر مظلوم هستند و از هر بعدی که نگاه کنیم، در صورت جنگ بین هند و پاکستان و یا صلح بین آنان در این میان مردم کشمیر تحت فشار قرار می‌گیرند.

این کارشناس سیاسی حوزه شبه قاره هند ادامه داد: ۳۳ درصد واژه‌های کشمیری فارسی است و به سبب قرابت فرهنگی بین مسلمانان این منطقه با انقلاب اسلامی، ایران می‌تواند نقش خوبی در حوادث کشمیر ایفا کند.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی در میان اهل سنت و شیعیان کشمیر طرفداران زیادی دارد و کشمیری‌ها روحیه انقلابی دارند.

رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند مسلمین در کشمیر رشد کنند

یکی دیگر از کارشناسان سیاسی منطقه کشمیر نیز در این نشست اظهار داشت: امام راحل فرمودند که موضوع فلسطین و کشمیر برای امت اسلام بسیار مهم است و این بیانات نشان از اهمیت جایگاه کشمیر است.

ابومهدی گفت: کشمیری‌ها می‌خواهند که با هند باشند، اما به شرط و شروطی که در قانون هند آمده و آن نیز خودمختار بودن کشمیر است و می‌تواند پرچم مجزا و وزیر جداگانه داشته باشد هر چند که طبق قانون در سه مورد امور مالی، ارتش و امور بین‌المللی می‌بایست تحت اشراف هند باشد و این قانون در سازمان ملل نیز مطرح و تصویب شده، اما متأسفانه اجرایی نشده است.

وی اضافه کرد: قانون دیگری به کشمیر امتیازات دیگری می‌داد که به عنوان نمونه غیر کشمیری‌ها نمی‌توانند خرید و فروش زمین در منطقه کشمیر داشته باشند و متخصصان مشاغل مورد نیاز با اعلام کشمیر از هند می‌بایست اعزام شوند و به همسر دختران کشمیری تابعیت داده نمی‌شود چرا که در این صورت خطر نفوذ رژیم صهیونیستی و سایر دشمنان وجود خواهد داشت.

فرهنگ کشمیر و ایران بسیار نزدیک به هم بوده و زبان فارسی در کشمیر مورد توجه است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اسرائیل از سال‌های دور در هند حضور داشته است افزود: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهند مسلمین در این کشور رشد کرده و جمعیت آنان زیاد شود و از طرفی دیگر به دلیل همسایگی کشمیر با چین و پاکستان این موضوع برای رژیم صهیونیستی مهم است و از این رو سرمایه گذاری‌هایی برای حضور حداکثری در کشمیر صورت می‌دهند.

وی بیان داشت: کشمیر همواره از ملت ایران و انقلاب اسلامی حمایت داشته‌اند و هر وقت اتفاقی برای ایران می‌افتد؛ مردم کشمیر به خیابان‌ها می‌آیند و راهپیمایی می‌کنند و در حادثه سیل اخیر نیز تعدادی از کشمیری‌ها برای کمک به ایران آمده بودند.

ابومهدی افزود: فرهنگ کشمیر و ایران بسیار نزدیک به هم بوده و زبان فارسی در کشمیر مورد توجه است که همین امر موجب هراس آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شده است.

دولت فعلی هند همان تفکر وهابیت در عربستان را دارد

علیرضا موسوی کارشناس ارشد علوم سیاسی و از فعالان سیاسی کشمیر نیز در این نشست اظهار داشت: هندو‌ها ۴ دسته هستند که یک دسته از آنان تفکر صهیونیستی دارند و دسته دوم فقط کار در منازل را انجام می‌دهند و دسته‌ای دیگر فقط باید در ارتش ورود کنند و دسته چهارم افراد متفاوتی هستند که ۶۸ درصد هندی‌ها را تشکیل می‌دهند که این عده همانند کشمیری‌ها مظلوم هستند و برای رسیدن به حقوق خود با هندی‌ها می‌جنگند.

وی بیان داشت: دسته چهارم، مذهب هندو را قبول نداشتند و به همین دلیل به سراغ سایر ادیان مانند اسلام رفتند که تعداد آن‌ها امروز به ۵۰ میلیون نفر می‌رسد.

موسوی با بیان اینکه دولت فعلی هند همان تفکر وهابیت در عربستان را دارد افزود: دشمنان اسلام در کشمیر بر روی رسوم و آداب مردم منطقه کار کردند و بر روی آن‌ها اثر گذاشتند و امروز فرزندان کشمیری در مدارس هندو‌ها درس می‌خوانند.

در منطقه کشمیر مدارس بزرگی وجود دارد که تحت اشراف اسرائیل است که بر روی فکر نوجوانان و جوانان کار می‌کنند

این کارشناس سیاسی حوزه شبه قاره هند ادامه داد: در منطقه کشمیر مدارس بزرگی وجود دارد که تحت اشراف اسرائیل است که بر روی فکر نوجوانان و جوانان کار می‌کنند و دانش آموزان حتی باید با نیم شلواری در کلاس درس حاضر شوند.

وی افزود: اخیراً یک خانم دارای حجاب را از مدارس خود اخراج کردند که این نشان از ترس آنان از فرهنگ اسلام و ارزش‌های دینی است.

موسوی بیان داشت: کشمیری که دنیا آن را به بهشت می‌شناسند؛ امروز به جهنمی تبدیل شده است و فعالان مذهبی و رسانه‌ای هر روز دستگیر و روانه زندان می‌شوند.

وی ادامه داد: وضعیت کشمیر به گونه‌ای است که ارتش خانه به خانه حضور دارد و آمار‌هایی می‌گوید که ۳۰ هزار نفر از ارتش هند؛ وارد کشمیر شدند و تعداد ۳۰ نفر از علما و روحانیون شیعه نیز در روز‌های گذشته دستگیر و در زندان‌ها به سر می‌برند.

کارشناس و فعال سیاسی کشمیری عنوان کرد: علما و طلابی که از ایران وارد هند و کشمیر می‌شوند نیز تحت کنترل دولت هند هستند و برخی نیز دستگیر می‌شوند.

کشمیر بهشت زخم خورده است

دکتر علی علوی دیگر کارشناس حوزه کشمیر در این نشست اظهار داشت: کشمیر بهشت زخم خورده است و همواره منطقه حساسی بوده و هست و مورد ظلم و ستم کشور‌های غربی و حتی افغانستانی‌ها نیز واقع شده است.

وی گفت: علت اینکه خودمختاری کشمیر لغو می‌شود آن است که مسلمانان امروز در منطقه کشمیر اکثریت هستند و هندو‌ها در این بخش در اقلیت به سر می‌برند.

این کارشناس سیاسی حوزه شبه قاره هند عنوان کرد: این حکومت فعلی هند با عربستان و رژیم صهیونیستی ارتباط تنگاتنگی دارد و تفکرات آنان را دنبال می‌کند.

علوی ابراز داشت: بعد از تأسیس کشور پاکستان، دو ایالات بلاتکلیف شدند که یکی کشمیر بوده است و قرار شد کسانی که مسلمان هستند از هند به منطقه کشمیر بیایند و تنها امور دفاعی، مسائل مالی و حوزه بین‌الملل کشمیر در سیطره هند باشد.

این کارشناس کشمیری با بیان اینکه تاکنون بر سر منطقه کشمیر ۳ بار جنگ شده است، گفت: طبق منشور سازمان ملل، کشور هند قبول می‌کند تا به شرطی کشمیر را رسمیت بشناسد که مالکیتی بر آن نداشته باشد و فقط در زمینه امور دفاعی و مالی و بین‌الملل بر آن اشراف داشته باشد.

وی ادامه داد: در دهه‌های اخیر همواره در کشمیر جنگ و درگیری بوده است و ظلمی که امروز از سوی هند علیه مسلمین صورت می‌گیرد آن است که ارتش هند در کشمیر حق تیراندازی دارد و هیچ کسی نمی‌تواند معترض شود و آنان می‌خواهند زمین و دختران و ناموس کشمیری‌ها را بگیرند.

این کارشناس سیاسی حوزه شبه قاره هند با اشاره به بایکوت خبری حوادث کشمیر تصریح کرد: امروز در کشمیر اینترنت، رسانه، تلفن و حتی راه‌های زمینی و هوایی بسته است و اجازه ورود کالا‌ها و مواد غذایی از هند داده نمی‌شود.

امروز کشمیر در خفقان رسانه‌ای است تا به فراموشی سپرده شود و کشتار‌ها ادامه یابد

علوی گفت: مردم ایران و امت اسلام از وقایع اخیر کشمیر اطلاع کمی دارند و این در حالی است که ایرانی‌ها از همان ابتدا در منطقه کشمیر حضور داشتند و دین اسلام را گسترش دادند.

وی با بیان اینکه تحت فشار گذاشتن کشمیر فقط از سوی هند نیست، افزود: پشت پرده این وقایع آمریکا است و قرار است در این منطقه کشتار جمعی رخ دهد و امروز کشمیر در خفقان رسانه‌ای است تا به فراموشی سپرده شود و کشتار‌ها ادامه یابد.

وی تأکید کرد: کشمیر بر اساس قانون پذیرفته از سوی هند نمی‌تواند مهاجر پذیر باشد و ملیت و تابعیت کشمیری به کسی داده نمی‌شود.

علوی گفت: جرم بزرگی که در حال رخ دادن است؛ این است که هند کشمیر را به عنوان بخشی از دهلی نو می‌داند و هم اکنون در منطقه کشمیر حکومت نظامی برقرار است و دو خبرنگار دیروز به جرم عکاسی از وقایع و جنایات نظامی‌های هندی کشته شدند.

وی اضافه کرد: جمعیت کشمیر مشخص نیست چرا که دولت هند اجازه ارائه آمار نمی‌دهد و درد و ظلم کشمیر بسیار زیاد است و یک کشمیری امروز نمی‌تواند به صورت آزاد در دهلی راه برود.

این کارشناس حوزه مسائل سیاسی کشمیر گفت: امروز تنها راه حل منطقه کشمیر، مقاومت است و دولت هند می‌خواهد از طریق لغو خودمختاری کشمیر، راه را برای ورود اسرائیل به پاکستان و ایران باز کند.

وی بیان داشت: ملت ایران می‌تواند با برپایی راهپیمایی و تظاهرات از مردم کشمیر حمایت کند و رسانه‌ها نیز باید اطلاعات و اخبار درست در خصوص وقایع کشمیر را به مردم منتقل کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها