خبرهای داغ:
تردیدی نیست که نقش و عملکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عرصه ی نظامی محدود نمی شود. این نیروی برآمده از بطن مردم که در سال 1358 به فرمان امام خمینی به منظورحفظ امنیت ، حفاظت از ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل شد همواره در تمامی عرصه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی نقشی بی بدیل و تعیین کننده ای داشته است. چه در دوران جنگ و چه در دوران پس از جنگ به عنوان یک بازوی توانمند یا بهتر بگوییم یار و یاور مردم و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بوده است.
کد خبر: ۹۱۶۶۵۷۷
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴

پرداختن به فعالیت های این نهاد در عرصه های سیاست بین المللی و فرهنگی مجالی دیگر را می طلبد، با این حال این نوشته قصد دارد عملکرد سپاه پاسدران انقلاب اسلامی را در خوزستان و به ویژه شهرستان شوش بررسی کند.

 واضح و مبرهن است که نهاد انقلابی سپاه پاسداران پس ازجنگ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای سازندگی و محرومیت زدایی را سرلوحه و دستور کار خویش قرار داد که سپاه خوزستان و شهرستان شوش نیز این قاعده مستثنی نبوده اند. در دوران پس از جنگ خرابی های ناشی از آن به محرومیت هایی که پیش از انقلاب این استان با آن دست و پنجه نرم می کرد افزوده شد که با یک برنامه ریزی صحیح کلید بازسازی زده شد. در این دوران برنامه متعددی در راستای محرومیت زدایی آغاز شد و طی این مدت زمان در حوزه های مختلف از جمله راهسازی، احداث مدرسه، خانه بهداشت، مسجد، احداث پل، کمک به توسعه کشاورزی و دامداری، اشتغالزایی در سطح استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

ناگفته پیداست که خوزستان بحران های زیادی را پشت سر گذاشته است که یکی از آنها بحران کم آبی بوده است. که باز هم سپاه در خط مقدم قرار گرفت و با اجرای طرح آبرسانی غدیر، و در یک جهادی به معنای واقعی کلمه طرحی که مدت زمان استاندارد برای آن 24 ماه است ظرف 10 ماه انجام داد. هنوز کام مردم خوزستان شیرین نشده بود که فروردین 98 با سیل ویرانگر از راه رسید ، حدود 200 روستا را درگیرکرد، 213 هکتار از زمین های خوزستان زیر آب رفتند و 13 میلیارد تومان خسارت مستقیم به کشاورزی منطقه وارد کرد، 10 هزار میلیارد به زمین های مردم و حدود 3 هزار میلیارد به توسعه نیشکر وارد شده است. البته در این خطه زرخیز یک بار جنگ همه چیز را ویران کرد و هنگامی که همه درگیر بازسازی بودند دوباره سیل همه چیز را به هم ریخت.

سیل اگرچه شهرستان شوش را محاصره کرد و باعث شد تا برخی از مزارع گندم به زیر آب برود اما خوشبختانه تلفات جانی نداشت این به واسطه ی تلاش شبانه روزی جهادگران مجموعه محترم دولت در شهرستان ، سپاه و بسیج سازندگی و البته اقشار مختلف بسیج بوده است و این نیروی مردمی در سیل بسیار کمک کننده بود و خدمات قابل توجهی را ارائه نمود. اما در مورد پساسیل مسئله اصلی بازسازی زمین های کشاورزی ، منازل مسکونی و توجه و رسیدگی به آسیب های معنوی است که سپاه شوش به خوبی آن را مدیریت کرده است. در بررسی فعالیت های سپاه شوش نگاه جامعه محور و داشتن تئوری در زمینه محرومیت زدایی با رویکرد ارائه کاهش آسیب های اجتماعی ، رسیدگی به آموزش کودکان بازمانده از تحصیل ، رسیدگی به وضعیت بانوان بی سرپرست و بد سرپرست خانوار، شناسایی افراد نیازمند و محروم و قشرهای کم برخوردارتر جامعه به عنوان یکی از رویکردهای مهم عدالت محورانه از سوی این نهاد مورد توجه بوده است . در این راستا میتوان به تلاش گروه های جهادی بسیج سازندگی سپاه ناحیه شوش در جهت محرومیت زدایی، برگزاری کارگاه خانواده پایدار ویژه دختران وبانوان جوان که به محرومیت زدایی فرهنگی در شهرستان شوش کمک می کند اشاره کرد..

ارسال نظرات
پر بیننده ها