خبرهای داغ:
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: هدف از تجویز دارو پیشگیری، کنترل یا درمان بیماری است
کد خبر: ۹۱۶۶۷۷۷
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
هدف از تجویز دارو پیشگیری، کنترل یا درمان بیماری استبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر مسعودی در کارگاه بازآموزی آشنایی گروه‌های مختلف پزشکی با فرم‌های ADR (عوارض جانبی داروها) که با حضور بیش از ۱۵۰ نفر در تالار پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، هدف از تجویز دارو را پیشگیری، کنترل یا درمان بیماری دانست و بیان داشت: متاسفانه عوارض دارویی، گاهی مانع از رسیدن پزشک به این هدف می‌شود، به طوری که در پاره‌ای از موارد، وی ناگزیر است دارو را قطع کرده یا آن را عوض کند و گاهی عوارض دارویی به دلیل شباهت با عوارض بیماری، تشخیص و روند درمان را به بی راهه می‌کشاند همچنین در بعضی موارد، عوارض دارویی از عوارض بیماری پیشی گرفته و سلامت یا حتی بقای بیمار را به مخاطره می‌اندازد، در مواردی هم، این عوارض با قطع دارو بهبود نیافته، به طور دائم باقی مانده یا به کندی بهبود می‌یابد.
فارماکولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت::استفاده مناسب از فرآورده‌های دارویی، ارزیابی و تعیین ارتباط میان زیان‌ها و فواید مصرف دارو‌های موجود در بازار و انتخاب آگاهانه را موثرترین و بهترین روش درمانی دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: در حال حاضر گزارش داوطلبانه عوارض ناخواسته که یک سیستم فراگیر در سطح کشور برای گزارش خود به خود عوارض ناخواسته است، روش اساسی در جمع آوری اطلاعات در فارماکوویژیلانس به شمار می‌آید.
به گفته وی کلیه گزارش‌های ارسال شده به مرکز فارماکوویژیلانس از نظر هویت گزارشگر و بیمار مبتلا به عارضه دارویی، محرمانه تلقی می‌گردد و لذا تمام افراد جامعه از جمله بیماران و کلیه شاغلین حرف پزشکی (پزشکان، پرستاران، داروسازان، دندانپزشکان و ...) بخش دولتی و غیردولتی می‌توانند عوارض و خطای دارویی را به مرکز مربوطه گزارش دهند.
قابل ذکر است کلیه عوارض ناخواسته مشکوک به مصرف فرآورده‌های درمانی از جمله دارو‌ها (اعم از خود درمانی یا دارو‌های با نسخه پزشک)، فرآورده‌های گیاهی، فرآورده‌های خونی، واکسن ها، مواد حاجب، مواد مورد استفاده در دندانپزشکی یا جراحی و ... قابل گزارش به مرکز فارماکوویژیلانس هستند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها