خبرهای داغ:

کودتای ۲۸ مرداد و لکه ننگ دولت آمریکا و انگلیس در ایران

روز ۲۸ مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.
کد خبر: ۹۱۶۶۸۰۲
|
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، روز ۲۸ مرداد یادآور کودتای ننگین و سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را در کام ملت ایران تلخ کرد.
پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت. بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده نمودن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد. عوامل داخلی و خارجی نیز آنچنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست. طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست.
انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصا ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد.
کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، با طراحی گسترده و امکانات مالی و نظارت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و بهره گیری از کمک شبکه‌های جاسوسی انگلیس و مطبوعات زنجیره‌ای عملی شد. کرمیت روزولت، از سرشناسان سیا و طراحان این کودتا چنین می‌نویسد: «سیا پس از تبادل نظر با انگلیسی ها، تصمیم به سرنگون کردن دولت مصدق گرفت؛ زیرا مصدق با ملی کردن یک میلیارد دلار دارایی شرکت نفت ایران و انگلیس، خشم و غضب قدرت‌های غرب را برانگیخته بود.»
کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است. کودتا، سبب سقوط حکومت ملی ایران و استمرار رژیم دیکتاتور و استبداد سلطنتی شد. از آنجا که این کودتا با دخالت دو دولت خارجی امریکا و انگلستان صورت گرفت، آن‌ها باید به طور رسمی از ملت ایران عذرخواهی کنند و به دلیل آسیب‌هایی که به ملت ایران وارد ساخته اند، غرامت بپردازند. ملت و تاریخ ایران، هیچ گاه جنایت‌های دو کشور استعمارگر انگلیس و امریکا را از یاد نخواهد برد؛ زیرا تاریخ ایران، پر از حوادث تلخ و ناگواری است، که با دخالت‌های آشکار و گسترده این دو دولت، در این سرزمین رخ داده است و هر یک، سال‌های متمادی، این ملت با فرهنگ را از پیشرفت و توسعه مادی و معنوی بازداشته اند.
شبکه فارسی‌زبان و سلطنتی بی‌بی‌سی انگلیس به دست داشتن در سرنگونی دولت دکتر مصدق در سال ۱۳۳۲ اذعان کرده است. در فیلم مستندی که چندی قبل به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ توسط شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی پخش شد، این شبکه برای نخستین بار به نقش رادیوی فارسی‌زبان بی‌بی‌سی به عنوان بازوی پروپاگاندای دولت انگلیس در ایران و ایجاد کودتا برای براندازی دولت دکتر مصدق اذعان کرد. این شبکه همچنان به توطئه علیه ملت ایران مشغول است. ولی فاقد اعتبار در نزد ملت انقلابی ایران است. رمز کودتای ۲۸ مرداد نیز به بی بی سی سپرده شده بود و در همان زمان هم اعلام شد.
بیل کلینتون و باراک اوباما، دو رییس جمهوری آمریکا هم به صورت علنی به نقش ایالات متحده در کودتا اعتراف کرده‌اند. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا تا کنون دو مرتبه به طور صریح به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که منجر به سقوط دولت ملی دکتر مصدق و تحکیم پایه‌های قدرت شاه در ۲۵ سال بعد از آن شد، اشاره کرده است. او یک بار در سال ۲۰۰۹ و در سخنرانی خود در دانشگاه قاهره به این موضوع اشاره کرده و بار دیگر در سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد در سال در نشست سالانه مجمع عمومی به این موضوع اشاره کرد. او همچنین در کتاب خود به نام " جسارت امید " که در سال ۲۰۰۶ و در دوره سناتوری خود نوشته است نیز به کودتای ۲۸ مرداد اشاره کرده و این اقدام را به عنوان نشانه‌ای از مداخلات بیش از حد دولت آمریکا در امور داخلی دیگران و ایجاد اتحاد با کشور‌ها به وسیله حمایت از یک دولتمرد مقتدر دانسته است. پیشتر از اوباما مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق آمریکا در دولت بیل کلینتون نیز به مساله ۲۸ مرداد و نقش آمریکا در این ماجرا اشاره کرده و به طور تلویحی از ایران عذرخواهی کرده بود.
۵-آیت الله کاشانی در روز ۲۷ مرداد، نامه‌ای به دکتر محمد مصدق نوشت و در آن، با لحن تلخ و شکوه آمیز، حتمی بودن وقوع کودتا را به دست ژنرال زاهدی مطرح ساخت و با پیشنهاد مذاکره برای مبارزه مشترک، دو تن از یارانش را نزد مصدق فرستاد. در کمال شگفتی، دکتر مصدق پیشنهاد آیت الله کاشانی را رد کرد و در پاسخ چنین نوشت: «اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم.» تا زمانی که اتحاد و هم بستگی میان رهبران نهضت وجود داشت، نهضت از حمایت گسترده و پشتیبانی مردم و افکار عمومی برخوردار بود. در نتیجه، توطئه‌های خارجی و دسیسه‌های شاه و دربار و مخالفان داخلی، اثری نداشت. اما با پیدایش اختلاف در میان رهبران، که با دسیسه چینی توطئه گران خارجی و عوامل داخلی آنان تشدید می‌شد، کوچک‌ترین توطئه‌ها به ضربه‌های سهمگین تبدیل گردید و پایه‌های حمایت مردم که عامل مهمی در رویارویی با استعمار خارجی بود، سست شد. روحانیان، در نهضت‌های صد ساله اخیر، پایه اصلی و قوام بخش و عامل تداوم نهضت بوده اند. پس نباید چنین دژ‌های محکمی را که در برابر نفوذ استعمار خارجی و استبداد داخلی، سینه سپر کرده اند، تضعیف کرد.
مطبوعات زنجیره‌ای یکی از ابزار‌های بسیار مهم زمینه سازی برای کودتا و آماده کردن افکار عمومی برای پذیرش آن بود. فضای باز سیاسی و آزادی بیان و قلم در دوره زمامداری مصدق، اثرگذاری تبلیغات مطبوعاتی را افزون‌تر می‌کرد. اسناد و مدارک انکارناپذیری وجود دارد که نشان می‌دهد امریکا و انگلیس با نفوذ دست نشانده‌های ایرانی شان در شبکه مطبوعاتی، تبلیغات گسترده‌ای بر ضد مصدق کردند که در ۲۸ مرداد نتیجه دلخواه خود را از آن گرفتند. این ترفند و توطئه همچنان ادامه دارد و حضور خبرنگاران رسانه‌های زنجیره‌ای دوم خردادی در شبکه‌های رسانه‌ای فارسی زبان آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی گواه این مدعا است.
با پیروزی کودتا، سرنوشت جدیدی برای ملت ایران رقم خورد که هزینه آن ۲۵ سال سلطه مستقیم امریکا، همراه با ده‌ها هزار کشته و زخمی و زندانی، و تاراج میلیارد‌ها بشکه‌های نفت کشور، بود.
حال باید دانست در فتنه ۸۸ و انتخابات ۸۸ نیز شاهد بودیم که انگلیسی‌ها و امریکایی‌ها قصد داشتند در امور ایران دخالت کنند و با ایجاد جریان‌های همزاد کودتای ۲۸ مرداد، دوباره زمام ایران را در دست بگیرند، که با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای این توطئه‌ها خنثی شد.
البته این نکته حائز اهمیت است که دولت امریکا پس از جلب اعتماد، به تدریج سیاست خود را، حدودا از سال ۱۳۲۰ به بعد، تغییر داد و در پوشش روابط دوستانه با دولت ایران، به دخالت مستقیم در تمامی امور داخلی کشور ما روی آورد و به شکل یک مستعمره با آن برخورد کرد و ستم‌های بی شماری در حق ملت ایران مرتکب شد.
حال باید بدانیم بعد از کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آمریکا تا به امروز تلاش‌های گسترده‌ای را بر علیه نظام و ملت ایران به راه انداخته است که مهمترین آن‌ها حمایت و تحکیم پایه‌های حکومت استبدادی شاه، تحمیل قانون کاپیتولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران، حمله نظامی به طبس، کودتای نوژه، حصر اقتصادی و اقدامات تحریمی علیه نظام جمهوری اسلامی، تحریک صدام بعثی به جنگ علیه ایران و حمایت بی شائبه از وی، درگیری‌های نظامی مستقیم در حمایت از رژیم صدام، انهدام هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران، سازماندهی، هدایت و پشتیبانی نیرو‌های ضد انقلاب منافقین، تروریست‌ها و فتنه گران، فضاسازی سیاسی و تبلیغاتی علیه نظام جمهوری اسلامی، حمایت از تکفیری‌ها در افغانستان، عراق و سوریه برای مخدوش جلوه دادن چهره اسلام و ایجاد مزاحمت برای ایران ۱۳- تحریک آشوبگران و حمایت علنی و رسمی از فتنه گران شورش‌های خیابانی ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و خرداد ۱۳۸۲؛ و خصوصا فتنه ۸۸ که این تحریکات به مراتب بسیار گسترده‌تر و خطرناکتر از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود، ولی با درایت امام خامنه‌ای و بصیرت مردم راه به جایی نبرده و به اذن الله نخواهد برد. پس بکوشیم بصیرت خود را بیشتر کنیم و از تاریخ عبرت بگیریم.
تهیه و تنظیم: علی عامری
ارسال نظرات
پر بیننده ها