« بلبل آباد » شهرستان بشاگرد، تنها روستای بدون استعمال دخانیات و مواد مخدر در استان هرمزگان است که اهالی آن، ۲۹ ساله شدن طرح «روستای بدون دود» را همزمان با عید غدیر جشن می گیرند.
کد خبر: ۹۱۶۷۳۲۴
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، اهالی روستای بلبل آباد در دهه های ۶۰ و ۷۰ بود که در واکنش به سخنان روحانی اعزامی در ایام تبلیغ، تصمیم به قطع مصرف انواع دخانیات و پاک کردن روستا از لوث هرگونه استعمال دود گرفتند.

 این روستا که در قلب کوههای بشاگرد قرار دارد با همت مردم خود توانست، نام روستای «پاک و بدون دود» را در هرمزگان را به نام خود به ثبت برساند.

 مردم این روستا دهم تیرماه سال 70 ،مصادف با روز«عید غدیر»، در حرکتی خودجوش، همه قلیان ها را شکستند و افرادی که قلیان و یا سیگار می کشیدند و یا معتاد به مواد مخدر بودند، برای همیشه با دنیای دود و عوارض ناشی از آن خداحافظی کردند و از آن تاریخ تا کنون هرساله به شکرانه تعهد خود، این روز را جشن می گیرند.
  « عباس زارعی »، عضو شورای اسلامی روستای بلبل آباد به خبرنگار شبستان گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از اهالی روستای بلبل آباد در سال های ۶۵ تا ۷۰ انواع دخانیات و مواد مخدر مصرف می کردند.

 وی با بیان اینکه یکی از روحانیون که برای امر تبلیغ به بلبل آباد آمده بود منشا تحولی بزرگ در این روستا، افزود: سخنان این مبلغ دینی بر روی منبر، شوک بزرگی را به اهالی وارد کرد ومردم روستا را به سمت قطع مصرف دخانیات و مواد مخدر سوق داد.

 عضو شورای اسلامی روستای بلبل آباد ادامه داد: هم اکنون که ۲۹ سال از آن تاریخ می گدرد و تعهد و همت مردمان این روستا باعث شده تا همچنان هیچ گونه دودی هوای پاک بلبل آباد را آلوده نسازد، اهالی به شکرانه نعمت پاکی خود و روستایشان، روز بدون دود روستا را به همراه عید غدیر جشن می گیرند.

 زارعی  با اشاره به اینکه پس از گذشت دو دهه از عمر طرح روستای پاک و بدون دود در بشاگرد هم اکنون بلبل آباد به الگویی برای سایر مناطق تبدیل شده است، عنوان کرد: شهرک مطهر یکی دیگر از مناطق بشاگرد است که بزودی طرح روستای بدون دود در آن اجرا می شود تا به عنوان دومین روستای پاک در شهرستان معرفی شود.

 وی همچنین اضافه کرد: امسال در کنار جشن روستای پاک بدون دود، جشن ازدواج آسان یک زوج نیز به همت اهالی روستای بلبل آباد  در روز عید غدیر برگزار می شود.

 هیچ کس در این روستا هیچ نوع دخانیات و مواد مخدر استفاده نمی کند و هر کسی هم که وارد این روستا می شود حق ندارد این قانون را زیر پا بگذارد.

 در گذشته کشاورزان این روستا محصولی نظیر تنباکو کشت می کردند، اما اکنون سالهاست که به همین دلیل حتی تنباکو هم کشت نمی کنند.

 گفتنی است؛ بلبل آباد از توابع دهستان جکدان بخش مرکزی شهرستان بشاگرد است و ۷۹۷ نفر ( ۱۷۰ خانوار ) جمعیت دارد.

ارسال نظرات