در مراسم جشن ولایت در روز عید غدیر خم در تفرش پیمان خواهرخواندگی تفرش و خامنه امضا شد
کد خبر: ۹۱۶۷۵۲۸
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری استان مرکزی از تفرش؛ همزمان باعیدسعیدغدیرخم،جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی، باحضوراقازاده استاندارمرکزی،حمیدرضافراهانی فرماندار،حجت الاسلام میرزایی امام جمعه شهرستان،حجت السلام میردامادی مدیر موسسه تحقیقاتی و پزوهشی میرداماد،سید مجید تفرشی مشاور قوه قضائیه ،شهرداران تفرش وخامنه،اعضای  شوراهای اسلامی دوشهرتفرش وخامنه ،مسئولین استانی ،شهرستانی و اقشارمختلف مردم درمحل امامزاده محمد (ع) برگزارشد.

در روز عید غدیر پیمان خواهرخواندگی تفرش و خامنه امضا ودر جشن ولایت علوی ازاین پیمان رونمایی شد.
مهمترین وجه تشابه میان این دو شهر انتساب آنها به جد بزرگوار پدری رهبر معظم انقلاب است.
امامزاده محمد(ع) تفرش از احفاد حضرت سيد سجاد امام زين العابدين (ع) است. نسبش چنين است: محمد بن حسن بن حسين بن حسن افطس بن علي اصغر بن امام زين العابدين.

از این امامزاده به عنوان جد مقام معظم رهبری در تفرش یاد می شود و مقام معظم رهبری نیز در سال ۷۹ در اجتماع پرشور مردم تفرش در خصوص این امامزاده گفت: «.....من حالا به زیارت امامزاده بزرگوار حضرت سلطان سید محمد مشرف شده بودم. ایشان در راس سلسله ی سادات حسینی هستند. حضرت سلطان محمد پدر سلطان سید احمد است که در هزاوه مدفونند و این بزرگوار فرزند با چهار واسطه، می رسد به امام سجاد (ع) که مزار این بزرگوار مشهد حضرت سید محمد است ، ایشان به شهادت رسیده اند. اینجا کما اینکه مشهد میقان که الان در راه اراک زیارت کردیم  مشهد حضرت سلطان محمد عابد است، اینها همه شهادتگاه هستند.

سلسله ی سادات حسینی تا جناب سید قطب الدین یک سلسه ی مستمری است، بعد از قطب الدین، دو رشته می شوند. یک رشته، رشته سید ظهیر الدین و سید فخر الدین است معروف به میر فخرا که سلسله ی ماست . حضرت سید فخر الدین جز اجداد ماست که از اولاد قطب الدینند.

یک سلسله دیگر یک شعبه دیگر از اولاد سید قطب الدین، خانواده قائم مقام فراهانی هستند که از آنها هم بزرگانی بودند تا می رسند به میرزا عیسی و بعد میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی که آنها هم جز همین سلسله ی سادات حسینی هستند که از قطب الدین، سلسله ی ما سادات تفرشی منطقه تفرش و آشتیان و اینها ، از سلسله آنها جدا می شوند، اینها بیشتر مردم علم و دیانت بودند ، آنها بیشتر مرد سیاست بودند.

سید فخرالدین که معروف به میر فخرا است نوه ی سید فخر الدین  مرحوم سید محمد تقی است که پسر سید محمد تقی جوانی است بنام سید محمد از تفرش بلند می شود می رود به طرف آذربایجان، آنجا این سلسله می شود خامنه ای.  سید محمد که از تفرش به خامنه رفته بودو در آنجا ساکن شده بود، آن سید تفرشی را شهر خامنه نگه می دارد و پدرمن نوه آن سید محمد است. از تبریز می روند مشهد. ما حالا از مشهد برگشتیم تفرش. در همه دوران جنگ تحمیلی و از آغاز نظام جمهوری اسلامی تا امروز از تفرش جز نیکی و نیکنامی و حسن عمل و حسن نظر مشاهده نکردیم.»

 

ارسال نظرات