مرصاد گورستان منافقین و بصیرت در برابر نفاق

مرصاد عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام علیه منافقان کوردل بود و نقش نیروهای اعزامی استان سمنان در قالب تیپ 12 قائم (عج) در آن بارز و ماندگار شد.
کد خبر: ۹۱۶۷۵۴۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از سمنان، دوران پرافتخار دفاع مقدس برگ‌های زرینی در خود دارد که در تاریخ ماندگار شده و از آن‌ها به عنوان اوج مقاومت و ایثار رزمندگان اسلامی در سال‌های حماسه و خون یاد می‌شود.

عملیات مرصاد تداعی ارزش‌ها و ایثارگری ملت ایران بود، یکی از موفق‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس که با الطاف خاصه خداوندی نابودی سازمان نظامی منافقین را به همراه داشت و پرونده هشت سال دفاع مقدس در بعد سخت‌افزاری آن را با شکست منافقان بست.

پنجم مردادماه سالروز عملیات غرور آفرین مرصاد است و کارنامه درخشان تیپ مستقل ۱۲ قائم (عج) استان سمنان در عملیات مرصاد با عنوان طلایه‌داران مرصاد و نقش آفرینی رزمندگان سمنانی منجر به پیروزی در عملیات مرصاد و ناکامی دشمن و منافقین شد.

مرصاد به معنای کمین گاه و نام عملیات پیروزمندانه رزمندگان اسلام علیه منافقان کوردل بود. در این عملیات منافقان، خام اندیشانه تصور کردند که به راحتی می‌توانند از مرز‌های ایران عبور کنند و چند ساعته، خود را ظفرْمندانه در تهران ببینند. ولی زهی خیال باطل که رزمندگان سلحشور اسلام، دلاورانه در تنگه مرصاد، به کمین آن نگون بختان نشسته بودند و با اندک نبردی، آنان را زبون و خوار ساختند. که «همانا پروردگار تو در کمین گاه «ستمگران» است».

در سوم مرداد ۱۳۶۷، نیرو‌های منافقین از محور سرپل ذهاب وارد ایران شدند، اما دلاور مردان استان سمنان، تیپ قائم استان سمنان با ابلاغ ماموریت از طرف قرارگاه در سوم مردادماه سال ۱۳۶۷ با سازمان رزم خود شامل چهار گردان امام رضای سمنان، سید الشهدای شاهرود و قمر بنی هاشم و روح الله دامغان توانست حرکت اولیه منافقین که به سوی کرمانشاه در حرکت بودند را سد و دشمن را زمین گیر کند.

منافقین کوردل به خود اجازه داده بودند تا ۱۵۰ کیلومتر وارد خاک میهن اسلامی ایران شوند و خود را تا ۴۰ کیلومتری کرمانشاه برسانند، اما غافل از اینکه سربازان تیپ قائم استان سمنان که ساعت ۹ شب به مقر رسیده اند تا ساعت چهار صبح اولین خاکریز را زده و آماده حمله به آن‌ها هستند.

اردوگاه صادقین در تنگه مرصاد، منطقه کوزران و ارتفاعات چهار زبر هیچ گاه فراموش نمی‌کنند که چطور بچه‌های تیپ قائم استان سمنان به همراه سایر یگان‌های رزمی دیگر استان ها، با اجرای عملیاتی منحصر به فرد که عرض آن ۲۰ متر بود و طولش کیلومترها، «فروغ جاویدان» خودفروختگان منافق را لگد کوب کردند طوری که رویای آن‌ها برای فتح سه روزه تهران به کابوسی بی فروغ تبدیل شد.

تیپ قائم آل محمد (عج) استان سمنان که نامش افتخار استان سمنان است پس از دلاور مردی سربازانش در کمینگاه مرصاد، اینگونه با کلام فرمانده کل قوا نشان طلایی جان فشانی برای وطن را بر سینه آویخته است، نشانی که رنگ خون شهدا را دارد و تا ابد می‌درخشد، مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان سمنان در آبان ماه سال ۱۳۸۵ در جمع ایثارگران فرمودند: «تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد نقش مهمی ایفا کرد، شنیدم نقش تیپ قائم (عج) در عملیات مرصاد آن‌چنان بود که اگر نبود، دشمن ممکن بود تا کرمانشاه بیاید. آن که ایستاد؛ تیپ قائم (عج) بود. این‌ها در تاریخ می‌ماند.

این برگها که از آن به عنوان عملیات مختلف یاد می شود هر کدام در زمان و موقعیت تاریخی خود تاثیر بسزایی در مقابله با استکبار جهانی و روند رو به رشد انقلاب اسلامی ایفا کرده اند و عملیاتی که فروغ جاویدان آنها را به ذلت و خواری دشمنان و منافقان و افتخار و پیروزی برای رزمندگان اسلام و ملت ایران تبدیل کرد.

استان سمنان به رغم جمعیت کم آن همواره از افتخارآفرینان دوران دفاع مقدس بوده و نیروهای آن در عملیات های مختلف نقش آفرینی کردند.

رزمندگان استان سمنان در طول هشت سال دفاع مقدس در عملیات های مختلفی حضور داشتند که اوج این حضور مرصاد بود که مدت زمان اعزام، عملیات و تشییع شهدای استان سمنان در عملیات مرصاد به یک هفته نیز نمی‌رسید.

۶۸ نفر از ۳۰۲ شهید عملیات مرصاد از شهدای استان سمنان هستند که ۲۸ نفر آن‌ها از شهرستان شاهرود، شهیدانی از رده فرمانده تا یک رزمنده نوجوان از استان سمنان که افتخار طلایه داران مرصاد را به نام این استان ثبت کردند.

به گفته مسئولان و فرماندهان دوران دفاع مقدس ایستادگی و ایثار رزمندگان استان سمنان در عملیات غرورآفرین مرصاد کمر منافقان را شکست و عملیات فروغ جاودان آنها را به ذلت و حقارت تبدیل کرد.

مدیرکل اسبق حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان می گوید: رزمندگان استان سمنان در این عملیات در قالب چهار گردان به مقابله با منافقان پرداختند.

سرهنگ حسینعلی احسانی گفت: یک گردان از سمنان، یک گردان از شاهرود و دو گردان از دامغان در این عملیات مشارکت داشتند و در مدت کوتاهی تنگه مرصاد را به گورستان منافقان تبدیل و آرزوی رسیدن سه ساعته آنان به تهران را به کابوس مرگ و نیستی و تباهی تبدیل کردند.

وی گفت: در این عملیات نیروهای سمنان ساعت 9 شب به مقر رسیدند و در ساعت چهار صبح به مقابله به منافقان برخواستند.

برخی از شهدا در این عملیات با هم عهد و پیمان جاودانه ای بستند که رهبر معظم انقلاب در سمنان آن را نقل کردند و فرمودند سه نوجوانی که از مهدیشهر با هم پیمان می بندند که هر کدام شهید شدند یکدیگر را در روز قیامت در پیشگاه خداوند شفاعت کنند.

سرهنگ علی خالقیان معاون هماهنگ کننده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان نیز در رابطه با این عملیات گفت : استان سمنان از نظر شاخصه ایثارگری در رتبه دوم کشوری است که از نظر تعداد شهدا رتبه سوم و جانباز و ایثار رتبه دوم از نظر تعداد جمعیت در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بیشتر شهدای عملیات مرصاد از استان سمنان و شهرستان شاهرود هستند، اما متاسفانه رسانه‌ها خیلی به نقش رزمندگان استان در مرصاد نمی‌پردازند.

سردار حسن زاده فرمانده سپاه سیدالشهدا تهران نیز با اشاره بر درس های عملیات مرصاد گفت : از جمله درس های عملیات مرصاد می توان به این اشاره کرد که نباید قدمی در مقابله با مستکبران به عقب برداریم و اینکه دشمن هیچ گاه قابل اعتماد نیست.

سردار حسن زاده با بیان اینکه استان سمنان باید برای نقش آفرینی موفق در عملیات مرصاد به خود افتخار کند افزود: استان سمنان باید برای این عملیات یک المان بزرگ در سطح شهر طراحی کند و به آن ببالد.

گفتنی است، عملیات مرصاد تفاوت هایی با عملیات های دیگر نیز داشت و آن این بود که این بار نیرو‌های دشمن از جنس عراقی نبودند، بلکه ایرانیانی بودند که در قالب نیرو‌های شبه نظامی موسوم به ارتش آزادی بخش ملی، تحت رهبری مجاهدین خلق، با حمایت صدام به مرز‌های ایران حمله کرده بودند و عملیات مرصاد در پاسخ به عملیاتی به نام فروغ جاویدان انجام گردید.

حسن ذوالفقازی فرمانده سپاه ناحیه مهدی شهر نیز در گفت و گو با خبرنگار بسیج گفت : مرصاد یکی از با افتخار ترین عملیات های رزمی رزمندگان اسلام در 8 سال دفاع مقدس بود .

وی در ادامه گفت :این عملیات برگ زرینی بر افتخارات نظام اسلامی ایران داشت که بعد از پیروزی انقلاب اقدام به قیام مسلحانه علیه نظام اسلامی کردند و خود را مدافع خلق و پشتیبان می نامیدند که پس از این عملیات به کشور های دیگر فرار کردند و پناهنده شدند .

ذوالفقاری همچنین گفت :آن ها که خود را مدافعان خلق می نامیدند به دامان صدام پناه بردند و به کودک و جوان و زنان رحم نکردند و شهر های بی پناه که نظامی نبود را به خاک و خون کشیدند.

فرمانده سپاه ناحیه مهدی شهر با اشاره به اهمیت عملیات مرصاد گفت :این عملیات از این جهت مهم است که همه مردم آنچه در توان داشتند به پشتیبانی ا ز رزمندگان پرداختند تا چنین عملیاتی غرور آفرین را رقم بزنیم .

ذوالفقاری خاطر نشان کرد :در عملیات مرصاد هوا نیروز با 56 فروند حضور داشت و با حمایت و پشتیبانی مردم ،سپاه و ارتش منافقان را به هلاکت رساند که در این عملیات قریب 425 ساعت پرواز در عملیات داشتتیم .

ذوالفقاری به نقش تیپ 12 قائم در عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت تیپ 12 قائم در عملیات مرصاد نقش مهمی را ایفا کرد که اگر نبود دشمن ممکن بود تا کرمانشاه پس بیاید و این استقامت رزمندگان ما بود و اینها در تاریخ ماندگار خواهد شد.

استان سمنان در حماسه دفاع مقدس بیش از سه هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرد و در 25 عملیات حضور داشت که اوج این حضور در عملیات مرصاد بود.

حالا با این که بیش از 30 سال از دفاع مقدس می گذرد اما امروز جنگ به پایان نرسیده است و دفاع همچنان ادامه دارد اما ماهیت دفاع امروز با آن روزها تغییر کرده است.

امروزه در چله ی دوم انقلاب دشمنان جنگ نرم را در پیش گرفته اند که یکی از مولفه های جنگ نرم در هر کشوری جنگ اقتصادی است و باید با عقلانیت با جنگ اقتصادی دشمن مبارزه کنیم که اقتصاد مقاومتی بهترین راه مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است.

گزارش مکتوب از محمدرضا هوشمند

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار