دختربچه ۹ ساله هرمزگانی که دچار مرگ مغزی شده بود، با اهدای دو کلیه خود، نجات بخش زندگی دو نفر شد.
کد خبر: ۹۱۶۷۹۰۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، رییس واحد اهدای عضو هرمزگان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فاطمه زهرا ، دختر ۹ ساله اهل حاجی آباد، ۲۵ مردادماه امسال با تشخیص افت سطح هوشیاری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کودکان بستری و در نهایت دچار مرگ مغزی می شود.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: پس از تایید مرگ مغزی این بیمار از سوی پزشکان متخصص مغز و اعصاب، با رضایت خانواده اش، دو کلیه وی توسط تیم فوق تخصصی پیوند و با همکاری واحد اهدای عضو هرمزگان، برای انجام عمل پیوند به بیمارستان سینا شیراز ارسال شد.

 وی افزود: خانواده فرهیخته و ایثارگر این کودک ۹ ساله با وجود قرار داشتن در لحظاتی سخت و جانکاه، با تصمیمی درست و انسانی به هموطنانشان حیاتی دوباره بخشیدند.

دکتر حسین پور خاطرنشان کرد: اهدای عضو افراد مرگ مغزی، تنها یک اقدام انسان دوستانه و خداپسندانه است و هیچ گونه هزینه ای به خانواده اهداء کننده پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر، اعضاء اهدا شده نیز به صورت رایگان در اختیار گیرندگان عضو قرار می گیرد.

رییس واحد اهدای عضو هرمزگان با اشاره به هشت اهدای عضو در استان از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، گفت: امیدواریم در آینده ای نزدیک با راه اندازی بخش پیوند در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، بتوانیم خدمات بهینه تری به بیماران نیازمند ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ بیمار در هرمزگان نیازمند اهدای عضو هستند، گفت: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین ۴۵ نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را ازدست می دهند.

متخصصان علم پزشکی می گویند، مرگ مغزی درمان ندارد، اما می توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.

نخستین ‌بار در ۱۸۲۳ میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.

پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.

نخستین پیوند انجام شده در ایران در ۱۳۱۴ خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در ۱۳۴۷ خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در ۱۳۶۹ خورشیدی، پیوند قلب و کبد در ۱۳۷۲ خورشیدی، پیوند ریه در ۱۳۷۹ خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در ۱۳۸۵ خورشیدی صورت پذیرفت.

ارسال نظرات