عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

فعال شدن کرسی های دین پژوهی در غرب از ثمرات انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار در جمع جوانان فعالان فرهنگی چهارمحال و بختیاری، فعال شدن کرسی های دین پژوهی در کشور های غربی و اروپایی را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست.
کد خبر: ۹۱۶۸۴۲۴
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ نخستین نشست علمی با موضوع فرایند ایجاد و بسط هویت دینی در چهارمحال و بختیاری با حضور حجت الاسلام دکتر احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و جمعی از  جوانان فعال فرهنگی، روحانیون، نخبگان و پیشکسوتان عرصه فعالیت های فرهنگی و دینی استان برگزار شد.

 حجت الاسلام دکتر احمد رهدار در این نشست، با اشاره به پژوهش خود سال ها قبل در خصوص اینکه انقلاب اسلامی در چه ظرف مکانی و زمانی محقق شده است و مختصاتی که انقلاب اسلامی در آن به وجود آمده لااقل از لحاظ فرهنگی چه مختصاتی بوده است؟، اظهار کرد: قریب به سه قرن، جهانِ قبل از انقلاب اسلامی را مورد مطالعه قرار دادم و وضعیت جهان از آغاز قرن 18 را بررسی کردم و متوجه شدم قرن 18 قرن سرمستی بشر به مدد علم و تکنولوژی در برابر خداوند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: 200 دانشمند اروپایی در طول یک قرن کتابی در 53 جلد نوشته اند با عنوان دایره المعارف قرن 18، که این دانشمندان در طول یک قرن، ابتدای قرن 18 یا اواخر قرن 18 زندگی می کرده اند و در یک جا هم مستقر نبوده اند و از کشور های گوناگون اروپایی و با تخصص های گوناگونی هم بوده اند، وجه مشترک این دانشمندان این است که همه در زاویه تخصصی که داشته اند و با توجه به علم خود به این نکته رسیده اند که در زندگی بشر اگر خدا نباشد به نفع بشر است.

وی گفت: این دایره المعارف در قرن 19 نام دیگری برروی آن گذاشته شد و به دایره المعارف الحاد مشهور شد، اما در این قرن افرادی پا به عرصه گذاشتند که بر خلاف دانشمندان قرن 18 که چنین می پنداشتند که عالم خدایی دارد، اما ما برای ادامه حیات به وجود خداوند نیازی نداریم، خداوند را از ابتدا منکر شدند و معتقد به بوجود آمدن جهان به وسیله ی سلول تک یافتی  بودند.

رئیس موسسه فتوح اندیشه قم با بیان اینکه در قرن بیستم  یک نوع دیانتی ظهور کرد به نام دئیسم، ادامه داد: در آخر قرن 19 فیلسوف آلمانی  به نام نیچه ظهور کرد که جمله ای گفت که بعد ها این جمله رساله شد و به روح قرن 19 تبدیل شد، او گفت: خدا مرده است 70 سال بعد از نیچه در قرن بیستم میشل فوکو فرانسوی یک جمله در تکمیل جمله نیچه گفت و آن اینکه  وقتی در قرن 19 خدا مُرد در قرن بیستم  انسان هم مُرد و دانشمندان قرن بیستم نظریات شان بر این پایه استوار است که دین ریشه در وهم بشر دارد.

   رئیس مرکز مطالعات  راهبردی  مجمع تقریر، بیان کرد: کشور های اسلامی در این سه قرن استثنا بودند که این کشور ها هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی یا در ذیل قطب آمریکا بودند یا در ذیل قطب شوروی و وقتی از لحاظ سیاسی و اقتصادی اسیر بودند به لحاظ فرهنگی هم اسیر بودند، یعنی دارالاسلام معتقد به خدا بودند اما به خدایی که با او کار نداشتند وزندگی آنها به خدا گره نمی خورد و بود و نبود خداوند در زندگی آنها فرقی نداشت.

حجت الاسلام دکتر رهدار گفت: در جامعه ی امروزی رابطه ی ما با امام زمان مان چگونه است؟ همه می دانیم که امام زمان (عج) هست؛ اما ما کاری به ایشان نداریم همه می گویند که ما که کار و بارمان خوب است و سرماه هم حقوق و در آمدی هم داریم و شکم مان هم که به هر نحوی پر می شود، امام زمان می خواهد ظهور کند می خواهد ظهور نکند. کشور های اسلامی قرن بیستم  هم همین طرز تفکر را در قبال خداوند داشتند و نسبت به خدا بی تفاوت بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام افزود: در پایان چنین دورانی پیرمردی پیدا شد که دم از خدا زد و همگان را به اعتماد داشتن به خدا دعوت کرد و گفت وعده ی الهی را فراموش نکنید و شرق و غرب جهان متعجبانه به این پیرمرد نگاه کردند و همه منتظر بودند ببینند که خدای خمینی از کدام جنس خدایان است؛ خدای قرن 18 یا قرن 19 یا خدای قرن بیستم ؛ و امام خمینی در مدت 15 سال در تمام اعمال، رفتار و گفتارش خدای خودش را به نمایش گذاشت .

وی ادامه داد: در سال 57، 58 کشور دنیا چنین فکر می کردند که جهان از اساس خدایی نداشته است و در سال 58 تنها 30 کشور دنیا بر این باور بودند که جهان از اساس خدایی نداشته است، با این حساب که شوروی سابق 14 کشور به حساب می آمد و اولین ثمره انقلاب اسلامی این بود که قریب به 6 ماه از پیروزی انقلاب نگذشته بود که 28 کشور جهان پی به وجود خدا بردند و گفتند که خدایی هست.

رئیس موسسه فتوح اندیشه قم گفت: دومین ثمره انقلاب اسلامی فعال شدن کرسی های دین پژوهی و دانشگاه های دین شناسی یکی پس از دیگری در کشور های غربی و اروپایی بود و قارچ گونه رشد کردند و فقط  در شهر واشگتن 1400 موسسه دین پژوهی وجود داشت در کشوری که متفکران آنها معتقد بودند که دین موهوم است .

حجت الاسلام دکتر رهدار افزود: تمام موسسات مختلفی که در دنیا برای عضو برنده ی جهانی شان جایزه در نظر گرفته اند از یک و نیم میلیون دلار فراتر نمی رود، اما تنها موسسه ای که در دنیا به عضو برنده ی جهانی اش 5 میلیون دلار یعنی بیش از سه برابر دها موسسه ی دیگر جایزه می دهد، موسسه تمپل تونت  در آمریکا ست و مهم این است که همه باید به آن توجه ویژه داشته باشند که چرا مردمی که دین را موهوم می دانستند برای نویسندگانی که در باره وهم قلم فرسایی می کنند چنین جایزه ای در نظر می گیرند ؟!

 عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: ادعایی که مطرح است این است که هر کسی در هر مکانی و با هر دینی در حال عبادت خدای خودش است، صدقه سر انقلاب اسلامی ایران است چون که جهان در سه قرن گذشته همین بود که توصیفش گذشت و این اتفاقی بود که با انقلاب اسلامی رخ داد و ما امروز ازآن به عنوان احیاء، ایجاد، بسط و گسترش هویت دینی از آن یاد می کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در تمامی کشورهای مسلمان راه پیدا کرده و مردم کشور های مسلمان و حتی غیر مسلمان پی به ارزش انقلاب اسلامی برده اند، گفت: انقلاب اسلامی با صرافت ذاتش در قلب مردم دنیا نفوذ کرده و فراتر از مرز ها رفته است نه با سفرای ناسفیرمان.

حجت الاسلام دکتر احمد رهدار افزود: انقلاب اسلامی ایران همانگونه که فرمودند انفجار نور بود ، این نور به هر جایی رفت پیام آور هویتی بوده است، هویتی دینی به نام خدا و انقلاب ما در دنیا به نام خدا شناخته شده و ما پیام آور خدا برای کل بشریت بودیم در اسلام شیعی و سنی  با مقدار و میزان معین و به شیوه های مختلف؛ و همه ی آنچه گفتیم را منتتهی به یک پرسش می کنم: تا چه اندازه معقول، منصفانه و کارشناسانه است که انقلابی که چترش در مقیاس جهانی باز شده است و معنویت و هویت دینی را در جهان گسترش داده و برده است،عیار سنجش این انقلاب را قیمت پیاز و سیب زمینی قرار دهیم؟ که اگر قیمت گوجه آمد پایین انقلاب خوب عمل کرده و اگر رفت بالا انقلاب بد عمل کرده و کارائی نداشته است.

وی ادامه داد : امام خمینی (ره) فرمودند این انقلاب برای نان و خربزه نبود، بلکه برای دین و اسلام بود، و فراموش نکنیم این جملات امام ماست و ما هنوز به شعب ابی طالب نرسیده ایم ، و منصفانه این است که انقلاب را در مقیاسش ارزیابی کنیم .

حجت الاسلام رهدار گفت: چیزی که ما از انقلاب صادر کردیم از جنس فهم است، ما به انسان هایی در خارج از مرز های جغرافیایی مان عزت دادیم و این به این معنا نیست که خود ما بی عزت شده باشیم ما به کسانی هویت دادیم و چیزهایی که ما از انقلاب صادر کردیم از جنس چیز هایی نیست که چون صادر کردیم برای خودمان چیزی نمانده باشد.

ارسال نظرات