نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: برای ستایشگری اهل بیت علیهم السلام شعرا و مداحان از متون تاریخی صحیح استفاده کنند تا آموزه ها و فرهنگ دینی و مذهبی در جامعه درست تبیین شود.
کد خبر: ۹۱۶۹۰۳۵
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام در گردهمایی مسئولان، مداحان و علمای هیات های حسینی تبریز با بیان اینکه غیرت دینی ویژگی ممتاز شاعران و مداحان آذربایجانی است، اظهارداشت: ستایشگران اهل بیت در برابر اشعاری که علیه تشکیلات اباعبدالله الحسین علیه السلام نوشته میشود غیرت دینی داشته باشند و واکنش نشان دهند.
وی افزود: البته توجه داشته باشیم که اشعار باید متکی به متون تاریخی باشد تا مداحان جوان هم از نوحه های صحیح استفاده کنند.
حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه یکی از آسیب های وارد شده به ادبیات عاشورایی را اشعار تحریفی دانست و ادامه داد: پرهیز از به کارگیری افکار غلوآمیز در اشعار و اجتناب از نوشته هایی که بدآموزی دارد باید بیش از پیش مورد توجه ستایشگران اهل بیت باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ادامه با انتقاد از عدم هماهنگی دست اندرکاران هیات های حسینی و مسئولان مساجد گفت: در برخی مساجد مشاهده میشود از سوی هیئت امنای مساجد اجازه حضور به هیئت های حسینی در این اماکن مقدس داده نمی شود، مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی باید جلوی این کار را بگیرد.
امام جمعه تبریز یادآور شد: در مراسم های ترحیم و تذکر هم نباید خانواده معزا را در تنگنای برخی رفتارهای سلیقه ای قرار دهیم بلکه آن ها را در انتخاب مداح یا واعظ مراسم ختم آزاد بگذاریم.
وی با تاکید بر ضرورت وجود همکاری بین مسئولان هیئت های حسینی و دست اندرکاران مساجد از آن ها خواست: محور همه فعالیت باید در جهت جذب حداکثری آحاد مردم خصوصا جوان و کودکان به مساجد باشد تا نسل آینده با این اماکن مقدس مانوس باشند.
حجت الاسلام آل هاشم در ادامه اصلاح نیت و جلب رضایت خداوند متعال را از افضل ترین عبادات برشمرد و به مداحان اهل بیت گفت : تبیین آموزه های محرم تنها با طولانی شدن صف های عزاداری و صوت و لحن زیبا ممکن نیست بلکه با حفظ سبک های سنتی و اجتناب از وسیله قرار دادن مداحی برای کسب معیشت محقق می شود.
وی در ادامه خطاب به دست اندرکاران هیئت های حسینی تاکید کرد:تکریم و تجلیل از مداحان پیشکسوت ، پرهیز از بیان مرثیه های دلخراش، دوری از غرور، غلو، تملق گویی و القابی که مقام ائمه را تضعیف می کند، از اولویت های دسته جات حسینی باید باشد.
حجت الاسلام آل هاشم حفظ ذی ذاکری اهل بیت، پرهیز از تهمت و افترا به دیگر هیئت ها و اجنتاب از طرح مسائل اختلاف انگیز را از دیگر مسائل مهم در عزاداری ها برشمرد‌.
امام جمعه تبریز با بیان اینکه در تعیین ساعات عزاداری آسایش و آرامش مردم در اولویت باشد، گفت: متناسب با وقایع روز ستایشگری ها صورت گیرد و همچنین در عزاداری ها اشعاری برای محکومیت ظلم دشمنان اسلام در کشور های مسلمان بیان شود.
حجت الاسلام ال هاشم در پایان با اشاره به حذف روادید اربعین گفت: با عنایت به اینکه احتمال افزایش زائران عراق بیشتر است از این رو عاشقان کربلا در این سفر از هرگونه اسراف اجتناب کنند و همینطور تابع قوانین عراق باشند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها