دبیراجرایی بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تاکنون حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضیمنی خارج شده است،گفت: احتمال قاچاق این محموله ها به خارج وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۶۹۱۷۰
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، درحالی که امروز رئیس جمهور در همایش توسعه روستایی بر رونق تولید و حمایت از بخش کشاورزی تاکید کرد، تخلفات پی در پی دولت در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی چالش های زیادی را در حوزه خرید محصول استراتژیک گندم به وجود آورده است.  

براساس این گزارش، دولت نرخ خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جاری علی رغم تمام هشدارهایی که از سوی مسئولان و کارشناسان مختلف داده شد ۱,۷۰۰ تومان تعیین کرد، این در حالی بود که بسیاری معتقد بودند قیمت این کالا با توجه به هزینه‌های تمام شده تولید و قیمت گندم در کشورهای همسایه باید حدود ۲,۰۰۰ تومان باشد و هم اکنون با گذشت حدود شش ماه از آغاز خرید گندم و درحالی که به آغاز سال زراعی جدید هم نزدیک می شویم گفته می شود حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضمینی خارج شده و کشاورزان تمایلی به فروش محصول خود به دولت نداشتند.  

در همین زمینه، علی خان‌محمدی، دبیر اجرایی بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ۷.۵ میلیون تن گندم تاکنون به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، گفت: کشاورزان از تحویل گندم خود به دولت خودداری می کنند در غیر این صورت میزان خرید گندم به حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تن می رسید و به عبارتی حدودا ۲.۵ میلیون تن گندم امسال از چرخه خرید خارج شده است.  

وی با اشاره به اینکه این گندم ها فعلا خریداری و در داخل کشور ذخیره می شوند، افزود: احتمال قاچاق این محموله ها در آینده از کشور وجود دارد.  

در همین زمینه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران  نیز  در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه درحال حاضر خرید گندم از مرز ۷ میلیون تن گذشته است، اظهارداشت:ما در بحث تولید مشکلی نداریم و تولید به اندازه کافی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته به دولت، مجلس و شورای اقتصاد هشدار دادیم که شرایط خرید امسال خوب نخواهد بود، گفت: با توجه به افزایش هزینه های تولید و واقعی شدن نرخ ارز، ما پیش بینی چنین روزهایی را می کردیم و درباره آن نیز هشدار داده بودیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور با بیان اینکه پیشنهاد ما این بود که قیمت گندم برای سال زراعی جاری حداقل کیلویی ۲۲۰۰ تومان باشد، افزود: برآورد قیمت تمام شده تولید هرکیلوگرم گندم بین ۲۳۵۰ تومان تا ۲۴۰۰ تومان بود.

ارسال نظرات