خبرهای داغ:
در چهارمین روز از هفته دولت فاز سوم کوهورت چشم در شاهرود در مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بیماری‌های چشم دانشگاه علوم پزشکی شاهرود آغاز شد.
کد خبر: ۹۱۶۹۶۶۶
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۶
آغاز مرحله سوم کوهورت چشم در دانشگاه علوم پزشکی شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، دکتر محمدحسن امامیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه مرحله سوم مطالعات هم‌گروهی چشم در شاهرود آغاز شد، گفت: این طرح حدود شش ماه به طول خواهد انجامید.
وی افزود: این مطالعه از ۱۰ سال قبل شروع شد و در آن سال ۵۱۹۰ نفر از افراد ۴۰ تا ۶۴ سال شهر شاهرود به‌صورت تصادفی برای معاینات چشم انتخاب شدند.
وی ضمن بیان اینکه مطالعات این طرح با همکاری مرکز تحقیقات چشم‌پزشکی نور و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به منظور شناسایی علل بیماری‌های چشم در میان‌سالی و سالمندی شروع شد، افزود: در دنیا بسیاری از علل بیماری‌های چشم هنوز شناخته‌شده نیستند که این مطالعات می‌تواند در شناخت و درمان زودهنگام آن کمک کند.
معاون پژوهشی و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن بیان اینکه مرحله دوم این طرح بعد از پنج سال در سال ۹۳ انجام شد، اظهار کرد: امسال هم قرار است در مرحله سوم بادعوت ازافرادیکه ۱۰ سال پیش در این مطالعه شرکت کردند معاینات چشمی و آزمایشگاهی تکرار شود.
امامیان ضمن بیان اینکه معاینات تخصصی چشم برای هر فرد حدود ۳.۵ ساعت طول می‌کشد، تصریح کرد: در این مطالعه بسیاری از بیماری‌های چشمی و عمومی افراد شرکت کننده شناسایی و مورد پیگیری درمان قرار خواهد گرفت. همچنین از جنبه پژوهشی با مقایسه اطلاعات این مرحله با نتایج قبلی می‌توان متوجه شد که چه عواملی باعث رخداد بیماری‌های چشمی در این سن می‌شود.
وی ضمن بیان اینکه این اقدام در زمره مطالعات بزرگ کشور درزمینه کوهورت چشم است، افزود: بسیاری ازاندیشمندان حوزه چشم‌پزشکی و بیماری‌های غیر واگیر در ایران و اقصی نقاط دنیا منتظر نتایج این‌گونه مطالعات هستند، تاکنون نیز از داده‌های این مطالعه حدود ۸۰ مقاله چاپ شد و تعدادی نیز در حال انتشار است و نتایج این مطالعه منبع خوبی برای دانشمندان چشم‌پزشکی محسوب می‌شود.
امامیان بابیان اینکه مطالعات کوهورت ادامه‌دار است، تصریح کرد: مراحل دیگر این مطالعه نیز به فواصل پنج سال انجام خواهد شد و حتی شاید در آینده محققان جوان و آیندگان با دعوت از فرزندان این گروه مطالعه را ادامه دهند. خیلی از این موارد در سال‌های آینده اثر قطعی خود را نشان می‌دهد. خوشبختانه مردم مشارکت خوبی داشته اند به‌نحوی‌که بعد از ۱۰ سال با استقبال خوب برای انجام معاینات مواجه هستیم.
وی افزود: در مرحله سوم کوهورت چشم ۱۵ نفر شامل چشم‌پزشک، کارشناس ارشد اپتومتری پرستار و ماما در مقاطع مختلف درگیر انجام معاینات لازم هستند که همه این افراد دوره‌های آموزشی شامل کار با دستگاه تصویربرداری و ... را آموزش دیدند و این طرح با بهترین کیفیت در حال اجرا است
ارسال نظرات
پر بیننده ها