خبرهای داغ:
اعوانی با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ گفت: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند و مدافع صلح جهانی است.
کد خبر: ۹۱۷۰۰۸۴
|
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس انجمن حکمت و فلسفه و استاد دانشگاه شهید بهشتی در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم که با موضوع صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم برگزار شد، اظهار کرد: عدل به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خود است و معنی دیگر آن این است که نباید به کسی ستم کرد.

 

وی گفت: سنت خدا در جهان بیرون و درون ما ظاهر می‌شود. ادیان نیز ظهور سنت‌ الهی هستند و این سنت به علم بر می‌گردد. عدالت، کمال حکمت است و اسلام به سوی صلح جهانی دعوت می‌کند،‌ چون همه ادیان را باور دارد.

اعوانی با تأکید بر اینکه اعتقاد به همه ادیان ابراهیمی در اسلام واجب است،‌ ادامه داد: اسلام همه مردم جهان را دعوت به پرستش خدای یگانه می‌کند که هر دینی را شامل می‌شود که همگی به حکمت الهی بر می‌گردند. اسلام مدافع صلح جهانی است و ادیان را به حکمت الهی باز می‌گرداند.

صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند

فتح‌الله مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز عنوان کرد: تا زمانی که صلح در بین ما حاکم نباشد،‌ در عالم خارج محقق نمی‌شود. ظلم‌ها در جوامع به دلیل این است که در داخل ما صلح وجود ندارد. در بین هندوها مفهوم صلح به معنی بی‌آزاری است.

وی افزود: آنها معتقد هستند که بزرگ‌ترین گناه آزار رساندن به گیاه، حیوان یا انسان است و این موضوع یک اصل اساسی به شمار می‌رود.

مجتبایی با بیان اینکه هندو یک دین توحیدی است که جلوه‌های مختلفی دارد، گفت: مفهوم دیگری از صلح که سابقه دیرینه در هند دارد،‌ «درما» است که قانون ازلی حاکم در کل عالم است. صلح بدون قانون، صلح نیست. قانون بدون صلح هم معنی ندارد. صلح و عدالت برای هم و هر دو برای حق هستند.

وی تصریح کرد: تاکنون ندیده‌ام که هند به کشوری حمله کند و همیشه رویکرد دفاعی داشته است. در اسلام هم همین گونه است و تا زمانی که به مسلمانان ظلم نشده،‌ به چنین عملکردی دست نمی‌زنند.

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در سخنرانی خود، بیان کرد: در حوزه حکمت اسلامی، مسئله عدالت بسیار مهم است و دارای بعد فردی و اجتماعی است. عدالت اجتماعی قبل از اینکه در جامعه محقق شود در فرد نیز، محقق می شود. اجرای بین حکمت و حقیقت با عدالت در رفتار عادلانه است که صلح برقرار می شود.

دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم دوشنبه 4 شهریورماه با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها