خبرهای داغ:
کارشناس و مشاور امور خانواده بر ضرورت داشتن سعه صدر و حفظ آرامش به منظور کاهش مشاجرات زناشویی و کنترل آن‌ها تأکید کرد.
کد خبر: ۹۱۷۱۱۱۳
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسبج از قم، حجت الاسلام اسماعیل امیرزاده در پاسخ به این سوال که به راستی ما در مواجهه با شرایط تنش و مشاجرات کلامی و جر و بحث‌ها در محیط خانواده و به خصوص میان زوجین چه باید بکنیم، اظهار داشت: توصیه‌ای که برپایه آموزه‌های دینی می‌توان به این پرسش داد این است که پیش از هر چیز بکوشیم حق پذیر باشیم به این معنا که اگر اشتباهی از ما سر زد، بگوییم که اشتباه کرده ایم و از عذرخواهی کردن نترسیم و الا چه در محیط خانه و چه در محیط کار و اداره به مشکل جدی برمی خوریم و نمی‌توانیم در آسایش و آرامش لازم به زندگی خود ادامه دهیم.

وی افزود: از سویی گاهی اوقات مشاهده می‌شود که زن و شوهر وقتی بر سر مساله‌ای با هم اختلاف پیدا می‌کنند، کار‌هایی انجام می‌دهند که گویا دیگر راه بازگشتی برایشان از آن وضعیت نامطلوب وجود ندارد و لذا همین مساله باعث ایجاد کدورت و گاه نفرت می‌گردد.

وی گفت: شیوه صحیح آن است که در مواجهه با مشکلات و تنش‌ها و اختلاف‌ها بکوشیم که حتی الامکان همان موقع اختلاف و ریشه آن را در فضای آرام حل کنیم؛ بنده گاهی در جلسات مشاوره و یا سخنرانی می‌گویم زن و شوهری که با هم اختلاف دارند، اگر بتوانند قبل از رفتن شوهر به سر کار این اختلاف را حل کنند، نمره آن‌ها در زندگی بیست است و می‌توانند به راحتی بر مشکلات زندگی خود فائق شوند.

حجت الاسلام امیرزاده همچنین بیان داشت: از سویی باید توجه داشت که بسیاری از همین اختلافات که گاه با چیز‌هایی خیلی ساده هم آغاز می‌شود به خاطر لجاجت‌ها و منیت‌ها کار را به جا‌های باریک و حتی طلاق می‌کشاند که از نگاه آموزه‌های اسلامی، مبغوض‌ترین حلال الهی است.

وی افزود: اگر به هر دلیلی با این راهکار مشکل حل نشد، باید با اهل مشورت و صاحب تجربه به مشورت بپردازیم که البته در این خصوص باید توجه کنیم آن فردی که با او می‌خواهیم مشورت کنیم از خویشاوندان و به ویژه پدر و مادر زن و شوهر نباشد چرا که در این صورت ممکن است بحث جانبداری پیش بیاید، ضمن آن که چنین فردی باید قاعدتاً انسانی مومن، دلسوز، متدین و اهل حکمت و معرفت باشد تا بتواند در حد توان خود گره از مشکل پیش آمده بگشاید.

این کارشناس و مشاور مسایل خانواده ادامه داد: موضوع مهم دیگری که حتماً باید در زمان اختلافات زن و شوهری و بگومگو‌های جدی مورد نظر قرار داد این است که بکوشیم در عصبانیت‌ها بر خود کنترل داشته و به هیچ وجه فحاشی نکرده و به همسر خود ناسزا نگوییم.

وی اضافه کرد: این تاکید به این خاطر است که تجربه نشان داده بعد از آشتی کردن و فرونشستن غبار درگیری ها، همان کلامات و عبارات دشنام آمیز و فحاشی به ذهن متبادر می‌شود و باعث بدبینی و ناراحتی می‌شود؛ پس چه خوب است که حتماً از دشنام و فحاشی به طور جدی بپرهیزیم تا بعد به تبعات بسیار نامطلوب آن دچار نشویم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها