خبرهای داغ:
سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء قم، عصر روز دوشنبه، میزبان یک مراسم ویژه بود؛ آیین رونمایی از کتاب سه جلدی «شرح نهج‌البلاغه»، اثر رهبر انقلاب.
کد خبر: ۹۱۷۱۴۲۴
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در این مراسم، آیت‌ا... سیداحمد خاتمی، آیت‌ا... علیرضا اعرافی، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور و جمعی از طلاب و فضلا حضور داشتند و گزارشی از چگونگی تهیه و تدوین این اثر گرانسنگ، به حاضران ارائه شد. بانی برگزاری این مراسم، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی بود که از زمان تأسیس شعبه قم آن، کمتر از سه ماه می‌گذرد. به گزارش ایسنا، سخنرانی اصلی برنامه رونمایی از کتاب سه جلدی شرح نهج‌البلاغه را، آیت‌ا... علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بر عهده داشت.
 
وی طی سخنانی، با اشاره به حیات جاودانه نهج‌البلاغه و تأثیری که این کتاب می‌تواند بر جهان امروز بگذارد، شرح نهج‌البلاغه رهبرانقلاب را واجد ویژگی‌های برجسته‌ای همچون روانی و جذابیت، در عین دقت و عمق لازم، دانست. حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در قم نیز، در بخشی از این مراسم، به ارائه گزارشی از برنامه‌های مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، شعبه قم، پرداخت و از در دست تهیه بودن جلد چهارم شرح نهج‌البلاغه رهبر انقلاب خبر داد.
 
وی درباره محتوای سه جلد منتشر شده، توضیح داد: این سه اثر با عناوین «منشور حکومت علوی»، درس‌های سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ رهبر انقلاب، «نبوت‌ها در نهج‌البلاغه»، درس‌های سال ۱۳۵۹ معظم‌له و «راه روشن مدیران»، مجموعه بیانات حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در دیدار‌های هیئت دولت در ماه رمضان از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۹۵، منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

شرحی بر نهج‌البلاغه برای دنیای امروز

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به ویژگی‌های شرح نهج‌البلاغه رهبر انقلاب، تصریح کرد: می‌توان فکر منظوم، اثرگذار، هدایتگر، موج‌آفرین و منسجم مقام معظم رهبری را در کل شرحشان بر نهج‌البلاغه دید؛ شرحی که با رویکرد الهام‌گیری و پیاده‌سازی واقعیات دوران امام علی (ع) برای اداره جامعه امروز نوشته شده است.
 
آیت‌ا... علیرضا اعرافی با تأکید بر دو ویژگی روانی و جذابیت این اثر، درباره توجه رهبر انقلاب به نکات ویژه و کمتر مورد توجه در نهج‌البلاغه مطالبی را ارائه کرد و گفت: در این کتاب‌ها، قدرت اثرگذاری رهبر انقلاب اسلامی، تقوا و اخلاص ایشان، کاملاً مشهود است.
 
عضو فق‌های شورای نگهبان در ادامه به جایگاه نهج‌البلاغه در عرصه آموزه‌های دینی و ضرورت توجه بیشتر به آن اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه در زمینه ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه قدم‌های خوبی برداشته و در زمینه برخی متون حدیثی هم اقداماتی انجام شده است. درباره شرح، تفسیر و ترجمه نهج‌البلاغه، حدود ۳۰۰ اثر تولید شده که برخی از آن ها، توسط فق‌های متأخر به رشته تحریر درآمده است.

چگونگی تهیه و تدوین اثر

مسئول نمایندگی دفتر حفظ و نشر آثار رهبرانقلاب در قم نیز، در این مراسم به تشریح چگونگی تهیه و تدوین این اثر پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری معتقد هستند که شرط تداوم انقلاب، بازگشت به نهج‌البلاغه است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی درباره محتوای جلد نخست کتاب توضیح داد: رهبر انقلاب بحث شرح و تدریس نهج‌البلاغه را در مشهد آغاز کردند و صوت برخی از جلسات ایشان در مسجد کرامت، پیدا شده است.
 
برخی از فقراتی که رهبر انقلاب بیان فرمودند: و ما هم در کتاب آورده‌ایم، در آن زمان، حساسیت ساواک را برانگیخت و باعث شد که در دی‌ماه سال ۱۳۵۳، حکم دستگیری ایشان از تهران به ساواک خراسان ابلاغ شود. این فرازها، عموماً مربوط به مباحثی است که معظم‌له، طی آن‌ها و مستند به محتوای نهج‌البلاغه، مخاطب را به مبارزه علیه ظلم دعوت کرده‌اند.
 
وی درباره محتوای جلد دوم، با عنوان «نبوت‌ها در نهج‌البلاغه» نیز، گفت: اوایل انقلاب، شاخه دانشجویی حزب جمهوری اسلامی از رهبرانقلاب درخواست ارائه درس نهج‌البلاغه را داشت. به همین دلیل، این بحث در قالب ۱۲ جلسه و به صورت جدی آغاز شد و جلد دوم کتاب، ماحصل همان جلسات پربار است. حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی از جمع آوری و انتشار جلد چهارم شرح نهج‌البلاغه رهبر انقلاب در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها