خبرهای داغ:
رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد به آن دسته از کنکوری‌های مشمولی که باید در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به سربازی اعزام شوند تا مهرماه برای انتخاب رشته فرصت داده شده است.
کد خبر: ۹۱۷۱۴۶۷
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار تقی مهری در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود درباره اقدامات و برنامه‌های سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهارکرد: امسال برای سفر اربعین مشمولان غیرغایب سربازی وثیقه‌ای پیش‌بینی نشده و بر این اساس تمامی مشمولان غیرغایب و حتی دارندگان برگ اعزام می‌توانند بدون  پرداخت وثیقه از تاریخ هفت مهر تا ۱۰ آبان از کشور خارج شده و به عراق سفر کنند.

وی ادامه داد: البته در این خصوص متقاضیان باید حتما گذرنامه معتبر داشته و قبل از سفر مشخصات خود را در سامانه وظیفه عمومی ناجا ثبت کنند.


وی از فرجه سازمان وظیفه عمومی ناجا به متقاضیان کنکور خبر داد و گفت: به متقاضیان کنکور که از پارسال معافیت تحصیلی داشتند و می‌بایست تا تیر، مرداد و شهریور به سربازی اعزام می‌شدند، تا مهرماه فرصت داده شد تا انتخاب رشته کنند.

شرط حضور سربازان در راهپیمایی اربعین

رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به ایسنا در مورد اینکه آیا امکان حضور سربازان در راهپیمایی اربعین وجود دارد یا خیر، گفت: در مورد سربازان در حال خدمت مقرراتی از سوی ستادکل نیروهای مسلح وضع شده و تعداد مشخصی از سربازان در هر یگان با نظر فرمانده و معاونت نیروی انسانی می‌توانند در بازه تعیین شده به کشور عراق سفر کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر این که چه مقدار از درآمدهای دولت از طرح جریمه‌ ریالی سربازی صرف سربازان شده است، گفت: این بودجه به خزانه دولت واریز شده، اما تا جایی که من اطلاع دارم این رقم خیلی قابل توجه نبوده است. من باید مدافع حقوق سربازان باشم و به همین دلیل نیز اعلام می‌کنم که حقوق سربازان خیلی ناچیز است و در سال‌های اخیر نیز درصد کمی به آن اضافه شده است.

مهری ادامه داد: برابر قانون خدمت وظیفه‌ عمومی، حقوق سربازان حداقل ۶۰ درصد و حداکثر ۹۰ درصد حقوق کارکنان پایور باشد، اما الان این رقم بسیار کم است.

وی درباره مشمولان غایب نیز گفت: تعداد غایبان خیلی زیاد نیست، اما مشمولان غایب تعقیب و شناسایی می‌شوند و علاوه بر آن یک سری محرومیت‌های اجتماعی نیز برایشان وجود دارد که بر اساس قانون اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به پایان اجرای طرح معافیت‌های سربازی با ۲۸ و ۲۹  ماه سابقه ایثارگری اظهار کرد: این معافیت تا پایان شهریور ماه اجرا شده و متقاضیان فرصت دارند که تا پایان شهریور درخواست خود را ثبت کنند، اما در مورد کسر خدمت‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و به شرطی که مشمول به سن مشمولیت رسیده باشد، در هر زمانی قابل اجرا است.

قوانین سربازی قهرمانان ورزشی

مهری در بخش دیگری از سخنان خود به ضوابط و مقررات سربازی قهرمانان ورزشی پرداخت و گفت: قانون سرباز قهرمان برای رتبه‌های اول تا سوم المپیک‌ها وجود دارد و آنان می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند. همچنین رتبه‌های اول تا سوم جام جهانی فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: قهرمانان پارالمپیکی نیز می‌توانند برای خود یا یک فرزندشان از این تسهیلات استفاده کنند.

توقف طرح جریمه ریالی سربازی

وی درباره‌ طرح جریمه ریالی سربازی نیز گفت: طرح جریمه ریالی سربازی امسال متوقف شده و دیگر اجرا نخواهد شد، اما آن دسته از افرادی که امسال درخواست خود را ثبت کرده بودند تنها تا پایان سال فرصت دارند که بدهی خود را تسویه کنند. همچنین اگر این افراد ۵۰ درصد بدهی خود را پرداخت کرده باشند، می‌توانند از تسهیلات برای خروج از کشور و... و. استفاده کنند.

مهری در مورد این که تاکنون چه تعداد از سربازان در طرح جریمه ریالی ثبت نام کردند، گفت: از ابتدای اجرای این طرح ۵۸۰ هزار سرباز ثبت نام کردند که بیش از ۴۶۰ نفر از آنان مبلغ جریمه را به طور کامل پرداخت کردند. مابقی افراد نیز باید مبلغ خود را پرداخت کرده و اگر در سال‌های قبل ثبت نام کردند باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و برگه‌های جدید  را دریافت کنند.

وی درباره مشمولان غایب متاهل نیز گفت: اگر این افراد برگ اعزام به خدمت دریافت کنند، می‌توانند از تسهیلات سفر اربعین بهره‌مند شوند. همچنین آن دسته از مشمولان غایب متعهد که دارای فرزند هستند نیز در صورتی که برای خدمت سربازی اقدام کنند به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت دریافت خواهند کرد.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
پر بیننده ها