مبلغ حوزه علمیه گفت: «امر به معروف و نهی از منکر» در شکل گسترده خود، اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و کارآمدترین راه‌کار برای نظارت اجتماعی و دفاع جامعه از خود به حساب می‌آید.
کد خبر: ۹۱۷۱۷۸۸
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام امید بینا در مراسم عزاداری سالار شهیدان در مسجد رسول اکرم (ص) فرهنگیان شاهرود در سخنانی با اشاره به هفته امر به معروف و نهی از منکر در دهه اول ماه محرم اظهار کرد: «امر به معروف و نهی از منکر» در شکل گسترده خود، اساسی‌ترین، منطقی‌ترین و کارآمدترین راه‌کار برای نظارت اجتماعی و دفاع جامعه از خود به حساب می‌آید.
وی افزود: این وظیفه مهم و در واقع راه‌کار ارزشمند، از یک سو برای افراد جامعه اسلامی فریضه‌ای مهم محسوب می‌شود، و از سوی دیگر بر دوش متولیان امور به عنوان یک تکلیف حکومتی قرار می‌گیرد.
امام جماعت مسجد رسول اکرم (ص) شاهرود با بیان اینکه گفته می‌شود جامعه اسلامی حق دفاع از خود را در قالب امر به معروف و نهی از منکر داراست گفت: این حق دفاع در امتداد انجام دادن این وظیفه از سوی افراد و متولیان حکومتی اجرا می‌گردد.
بینا افزود: در اندیشه و افکار برخی، امر به معروف و نهی از منکر برای افراد جامعه نوعی محدودیت به دنبال دارد، این ذهنیت، تا حدودی به واقعیت نزدیک است، اما جای این سؤال باقی است که این محدودیت برای چه کسانی و در برابر کدام کارهاست؟ ضمن این‌که هرگاه آزادی بی‌قید و شرط و به اصطلاح ولنگاری افراد با حیثیت و سلامت جامعه مغایر باشد، بدون شک در نگاه هر فرد منصفی، مصالح جامعه باید بر مصالح افراد مقدم شود.
این مبلغ علوم دینی با بیان مَثَل زیبایی از رسول خدا (ص) اظهار کرد: آن حضرت فرمود: (گروهی از افراد بر یک کشتی سوار شدند و کشتی در عرصه دریا به حرکت در آمد. یکی از مسافران به این عذر و بهانه که محلی که در کشتی نشسته‌ام، متعلق به خود من است، به سوراخ کردن همان نقطه از کشتی پرداخت. آب کم کم بالا آمد و تمام کشتی پر آب شد و سپس غرق گردید. اگر سایر مسافران جلو این مسافر جسور را گرفته بودند، از غرق شدن کشتی جلوگیری می‌شد.)
وی تصریح کرد: بنابراین اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر قبل از آن‌که افراد را محدود کند، مصونیت جامعه را در پی دارد؛ از کسی پذیرفته نیست که در تعارض میان مصالح فرد و جامعه، مصالح فرد را مقدم بدارد.
بینا با اشاره به آیاتی که در قرآن به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرده است افزود: آیات ۱۱۰ و ۱۱۴ سوره آل عمران، ۱۵۷ اعراف، ۶۷ توبه، ۴۱ حج و چهارم از سوره مبارکه آل عمران به این فریضه در قالب فردی و اجتماعی می‌پردازد.
این مراسم که همراه با ذکر اهل بیت بود به همت هیئت امنا و ژایگاه صبرا حوز بسیج جامعه زنان صدیقه کبری (س) شاهرود برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها