سنت‌های عزاداری در دورترین نقاط جهان
مسلمانان و به‌خصوص شیعیان میانماری همه ساله در روز عاشورا زیر سایه هجوم و فشارهای سنگین دولتی مراسم عزاداری امام حسین و یارانش را برگزار می‌کنند. برگزاری چنین مراسمی در این سرزمین که یکی از آشناترین تصاویرش در رسانه‌های بین‌المللی سوزاندن مسلمانان و تخریب مساجد و آتش زدن قرآن است، نشان از این دارد که پیام ضد ظلم سید و سالار شهیدان بعد از این همه سال هنوز زنده مانده است و در شرایط امروز جهان هم کارایی دارد.
کد خبر: ۹۱۷۲۴۱۵
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج گرامی‌داشت ماه محرم البته تنها منحصر به شیعیان نیست. حتی تنها مربوط به مسلمانان هم نیست و مذاهب و اقوام گوناگونی در این ماه و به‌خصوص ده روز آغازین آن را که تصویری همیشگی از نبرد همیشگی خیر و شر را در تمامی این چهارده قرن تجلی داده است، مراسمی را برگزار می‌کنند.  چه این مراسم مانند مراسم ارامنه ایران باشد که به احترام هموطنانشان در ده روز اول ماه محرم سیاه می‌پوشند، یا زرتشتیانی که امام حسین را داماد ایرانیان می‌دانند؛ و البته چه گرامی‌داشت این ماه در کشورهای مختلف جهان، حتی کشورهایی که نظام رسمی و مسلط آن‌ها رابطه خوبی با مذاهب الهی ندارد.

چین و میانمار با این‌که مسلمانان این کشورها اقلیتی بسیار کم‌شمار را تشکیل می‌دهند، ولی مراسم عاشورا را به شیوه خود اما با شکوهی قابل ذکر برگزار می‌کنند. این امر البته در دیگر کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا نیز کم‌وبیش مصداق دارد و این مردمان در ماه محرم عزاداری باشکوهی برای امام حسین و یاران با وفایش برگزار می‌کنند.

چین که در ژئوپولتیک دنیا به‌نام جمهوری خلق چین شناخته می‌شود، با حدود ۱٬۳ میلیارد جمعیت که حدود سه درصد یا تقریبا چهل میلیون نفر از آن‌ها مسلمان هستند، مراسم مختص به خود را برای گرامی‌داشت نبرد کربلا دارد. درواقع مسلمانان این کشور که حدود سی و شش میلیون نفر مسلمانان حنفی مذهب و سه و نیم میلیون نفر هم شیعه هستند، به‌خصوص اقلیت شیعیان چینی به‎‌همراه اتباع شیعه مقیم این کشور از جمله ایرانی‌ها و پاکستانی‌ها همه ساله هم زمان با فرا رسیدن ماه محرم گرد هم آمده و مراسم سوگواری را در شهر پکن پایتخت این کشور برگزار کرده و در رثای امام حسین (ع) اشک می‌ریزند.

البته عزاداری‌های ماه محرم تنها در پکن برگزار نمی‌شود  و هر سال در این ایام مردمان شهر گوانژو نیز با استقبال گسترده عاشقان اهل بیت از کشورهای مختلف و ایرانیان ساکن این شهر روبرو می‌شوند. علاوه بر این عزاداران حسینی در شانگهای نیز در دهه اول محرم مراسمی برگزار می‌کنند.

عزاداران چینی در مساجد شهرهاشان حضور می‌یابند تا پرچم مکتب حسینی برافراشته شود. در این مراسم‌ عزاداری که همه ساله از اولین روز محرم تا عاشورا ادامه دارد، مداحان در سوگ امام حسین و یاران ایشان به مرثیه‌سرایی پرداخته و پیام واقعه عاشورا را برای عزاداران حسینی بازگو می‌کنند. تلاوت قرآن، قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی در ارتباط با قیام اباعبدالله الحسین و وقایع کربلا و همچنین موضوعات اخلاقی در اسلام از جمله برنامه های ماه محرم در مساجد این کشور است.

علاوه بر چین در کشور ۷۵ میلیون نفری میانمار نیز که حدود سیصدهزار نفر مسلمان دارد، هر سال شاهد برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین هستیم. در این کشور با این‌که اکثریت مسلمانان با اهل سنت است، ولی در ماه‌های محرم و صفر مراسم پرشمار سخنرانی و عزاداری برگزار می‌شود.

شیعیان در این منطقه از جهان قواعد و قوانین و آداب و رسوم خاصی را در ماه محرم رعایت می‌کنند. مثلا در این ماه شیعیان با لباس مشکی عزاداری در خیابان و محل کارشان حضور می‌یابند، ازدواج‌نمی‌کنند و لباس نو نمی‌خرند. زنان مسلمان نیز در این سرزمین از هرگونه آرایش خودداری ‌می‌کنند.

در این کشور، شیعیان در شهرهای رانگون، ماندلای و پروم مراسم باشکوهی برگزار می‌کنند که یکی از دیرپاترین و تاثیرگذارترین سنت‌ها و آیین‌های عزاداری است. این مراسم که در ده روز اول محرم در بیش از ۳۰مسجد، امام‌باره، امام‌بارگاه و آستانه برگزار می‌شوند، چنان پرشورند که حتی بودایی‌ها و مسلمانان اهل سنت را نیز به خود جلب می‌کنند. در این مراسم عَلَم و کتل‌های پوشیده از گل و پارچه‌های سیاه و سبز، تابوت و ذوالجناح حمل می‌شوند.

 

مراسمی چنین شکوهمند در مناطق شیعه‌نشین میانمار در شرایطی برگزار می‌شود که این شیعیان همواره به‌خصوص در سال‌های اخیر زیر فشار شدید برخی بوداییان نژادپرست زیسته‌اند. به‌خصوص شیعیان ایالت راخین که در خط مقدم مبارزه روهینیگایی‌ها  و افراطیون بودایی زندگی می‌کنند. در این سرزمین که یکی از آشناترین تصاویرش سوزاندن مسلمانان و تخریب مساجد و آتش زدن قران است، برگزاری همه‌ساله گرامی‌داشت عاشورا بهترین سند برای زنده ماندن پیام ضد ظلم امام حسین و یارانش بعد از چهارده قرن است. 

منبع:سرویس ترجمه شفقنا؛

ارسال نظرات