همایش بزرگ تجمع عزاداران ابرکوه در قالب یک هیئت زنجیرزنی و سینه زنی واحد برگزار شد که طی آن عزاداران مسافت سه راه منتهی به خیابان سرو تا میدان امام حسین (ع) را طی کردند.
کد خبر: ۹۱۷۲۹۱۱
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، زنجیرزنی جفتی شهرستان ابرکوه یکی از شاخص‌ترین انواع عزاداری در کشور و حتی جهان است که هر ساله در ایام محرم علاقمندان زیادی را از سراسر کشور به این شهر جذب می‌کند. در این آیین زنجیرزنان با پوشیدن لباس‌های مشکلی بلند عربی تواضع خود را به ساحت مقدس سالار شهیدان نشان داده و با نوای حزن انگیز طبل، شیپور و سنج به عزداری می‌پردازند.
زنجیرزنی و موسیقی محرم یکی از سنت‌ها و آیین‌های بسیار کهن دیار کهنسال‌ترین موجود زنده ایران است که توسط مرحوم آیت‌الله آقا میرزا عبدالغنی موسوی رجایی در سال ۱۳۰۷ وارد ابرکوه شده و بدون کوچکترین تحریف و تغییر در سال ۱۳۹۲ در فهرست آثار ملی ناملموس میراث فرهنگی کشور ثبت شد.
مردمان ابرکوه تلاش دارند با برپایی این آیین‌ها، میراث داران خوبی برای نیاکان خود باشند در همین راستا همه ساله در صبح روز هشتم ماه محرم به جهت ماندگاری و معرفی این آیین عزاداری و همچنین ترویج فرهنگ عاشورا، تجمع هیئت‌های عزاداری در ابرکوه برگزار می‌شود.
آیین‌های زنجیرزنی جفتی، موسیقی محرم، شدّه گردانی و جوش دور مردمان ابرکوه در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات