بررسی وضعیت سپرده 12 بانک بورسی نشان می‌دهد که بانک ملت دارای بالاترین جذب سپرده در بین بانک‌های مورد بررسی را داشته و با وجود بالابودن سپرده، هزینه‌های کمتری را در قالب سود پرداخت کرده است.
کد خبر: ۹۱۷۲۹۷۸
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی بانک ملت،   بررسی  وضعیت سپرده 12 بانک  بورسی نشان می‌دهد که بانک ملت دارای بالاترین جذب سپرده در بین بانک‌های مورد بررسی را داشته و با وجود بالابودن سپرده، هزینه‌های کمتری را در قالب سود پرداخت کرده است. 
 
بنا به این گزارش  ، 12 بانک در مرداد 98 معادل 14158 هزار میلیارد سپرده از مشتریان جمع آوری کردند. این سپرده  تنها طی یک ماه جمع آروی شده و در پایان  ماه هم تسویه شده اند چرا که در قالب قرض الحسنه و سپرده کوتاه مدت جمع آوری شده و نیاز به پرداخت سود نبوده‌است ولی تامین منابع بانک ها را در پی دارد. 
 
بر این اساس، مانده سپره بانک ها در پنج ماهه  منتهی به 31 مرداد 98  معادل 8427 هزار میلیارد ریال بوده که بابت آن 339 هزار و 348 میلیارد ریال سود پرداخت شده است. 
 
بالاترین سپرده به کدام بانک تعلق دارد؟
 
بر اساس این گزارش، بیشترین سهم سپرده جمع آوری شده هم در دوره یک ماه  و هم در دوره  پنج ماه به بانک ملت تعلق داشته‌است. رتبه بعدی به بانک صادرات و در رتبه سوم هم بانک تجارت قرار دارد.
 
شایان ذکر است که بانک ملت در پنج ماهه ابتدای سال 98 بالغ بر 2039 هزار میلیارد ریال سپرده جمع آوری کرده بود که برای این میزان سپرده 56 هزار و 366 میلیارد  ریال سود پرداخت کرد.
 
موضوع قابل ذکر اینکه بانک ها در طول دوره ماهیانه سپرده های زیادی را جابجا می کنند و گردش مالی زیادی دارند به عنوان مثال تفاوت ابتدای دوره با پایان دوره تفاوت چند هزار میلیاردی وجود دارد. 
 
در این حوزه نیز بانک ملت و صادرات ایران بیشترین سهم را دارند. 
در مرداد 98 بانک ملت 4666هزار میلیارد ریال سپرده جابجا کرده است. بانک صادرات نیز 2938 هزار میلیارد ریال سپرده در مرداد 98 جابجا کرد. 
 
سودی که بزرگان پرداخت کردند کمتر از نسبت سپرده دریافتی است
 
نکته جالب توجه اینکه بانک‌های صادارت و ملت برای این میزان از سپرده که از تمام بانک‌ها بیشتر است، سود زیادی پرداخت نکردند؛ چرا که به دلیل اعتماد مشتریان و تلاش  بانک‌ها، سپرده‌های قرض‌الحسنه و سپرده کوتاه مدت، حساب‌هایی بودند که بیشترین سپرده را جذب کردند. بابت قرض‌الحسنه بانک ها سودی پرداخت نکرده اما بابت سپرده کوتاه مدت نیز کمترین میزان پرداختی را داشتند.
 
تراکنش برگی دیگر از بزرگی عملکرد بانک‌های ملت وصادرات
یکی از موضوعاتی که می توان از طریق آن به  بزرگی دو بانک ملت و صادرات پی برد، موضوع تراکنش‌های شاپرک است. در سیستم پرداختی، بانک ملت و صادرات بیشترین تعداد تراکنش را دارند و از طرف دیگر بانک ملت  و صادرات دارای  بیشترین کارتخوان‌های فروشگاهی نیز هستند. 
 
بانک ملت دارای 23 درصد از کل کارت خوان های کشور و بانک صادرات نیز 8 درصد از کل کارتخوان را داراهستند . علاوه بر این بانک ملت دارای بالاترین سهم از ابزار اینترنتی و موبایلی را نیز در اختیار دارد. 
 
 
 
ارسال نظرات