همزمان با روز تاسوعای حسینی مردم سراسر ایران با آداب و رسوم و شکل‌های مختلف اما با یک محور یعنی قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) سیاه‌پوش شده و عزاداری می کنند.
کد خبر: ۹۱۷۲۹۹۵
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، همزمان با نهم ماه محرم و روز تاسوعای حسینی، ایران اسلامی یکپارچه سیاه‌پوش قمر منیر بنی‌هاشم هستند و در سوگ علمدار کربلا خون می‌گریند.

 

کرد، لر، ترک، عرب، فارس، بلوچ، ترکمن و دیگر اقوام هر کدام با آداب و رسوم و گویش خاص خود اما حول یک محور یعنی حسین (ع) سیاه پوش شده و شعار «حب الحسین یجمعنا» را معنی می‌بخشند. امروز پس از گذشت بیش از هزار و ۳۰۰ سال از عاشورا شهادت امام مظلوم و یارانش محور وحدت و یکپارچگی شیعیان است.

حرم نورانی امام هشتم آقا علی بن موسی الرضا (ع) امسال هم میزبان گروه‌ها، دسته‌ها، زائران و مجاوران آن حضرت است که برای عرض تسلیت به امام رئوف وارد آستان نورانی آن امام می‌شوند و همه صحن‌ها، رواق‌ها و شبستان‌های حرم مملو از خیل عزاداران امام حسین (ع) و برادرش حضرت ابوالفضل العباس (ع) هستند.

 

 

حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س) همچون مرقد برادر بزرگوار آن حضرت میزبان دسته‌ها و عزاداران حسینی است و برنامه‌های مختلفی چون سخنرانی، مرثیه سرایی و تلاوت قرآن در این مکان نورانی و مقدس اجرا می‌شود. همچنین دیگر اماکن متبرکه چون آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) (شاه چراغ) و بقاع متبرکه امامزادگان سراسر کشور یکپارچه سیاه پوش آل‌الله است و خیل عظیم عزاداران با حضور در این اماکن مقدس و نورانی به عزاداری می‌پردازند.

 

 

مراسم‌های عزاداری در نقاط مختلف کشور در میدان‌های اصلی شهر‌ها به صورت اجتماعات بزرگ و چند هزار نفری شکوه خاصی به این روز عزیز بخشیده و این اتفاق سال‌به‌سال در کشور رونق بیشتری می‌گیرد. البته مساجد، تکایا و حسینیه‌های سراسر کشور هم در کنار برنامه‌های بزرگ و اصلی شهر‌ها برنامه‌های مختلفی برای زائران اجرا می‌کنند.

حسینیه اعظم زنجان به عنوان یکی از نخستین مراکز برگزار‌ کننده سوگواری به صورت جمعی و باشکوه امسال هم در روز تاسوعای حسینی روزی که متعلق به دردانه ام‌البنین حضرت ابوالفضل العباس (ع) است میزبان صد‌ها هزار عاشق اهل بیت (ع) است که سیاه پوش قمر بنی هاشم بودند و در سوگ آن حضرت بر سر و سینه می‌زدند. دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان باحضور صد‌ها هزار نفر از محل این حسینیه واقع در خیابان فردوسی حرکت خود را آغاز و پس از عبور از سبزه‌میدان و خیابان امام در محل امامزاده سیدابراهیم (ع) زنجان به پایان خواهد رسید.

 

 

عزاداری مردم بندر عباس در کنار سواحل نیلگون خلیج همیشه فارس تصاویر زیبا و بی‌نظیری خلق کرده و عزاداران با اجرای آیین‌های سنتی و ویژه منطقه حلقه‌های عزاداری را تشکیل و برای قمر منیر بنی‌هاشم سوگواری می‌کنند.

 

 

مسجد جامع خرمشهر به عنوان سمبل استقامت و ایستادگی در برابر ظلم، عزادار علمدار کربلا و یل ام‌البنین است و مردم خرمشهر قهرمان با تشکیل اجتماعی زیبا و با شکوه ضمن سوگواری برای سالار شهیدان حماسه‌ای از مقاومت خلق کردند تا جهان بداند شیعیان آل‌الله تا آخرین قطره خون در برابر ظلم و می‌ایستند و مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می‌دهند.

 

 

میدان امام خمینی (ره) شهر بم امسال هم طبق رسم چند سال اخیر شاهد اجتماع عظیم عزاداران سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش است و این گردهمایی باشکوه امسال پس از گذشت ۱۶ سال از زلزله جانسوز این شهر در حالی رخ می‌دهد که مردم مقاوم این شهر آثار زلزله را از بین برده و زندگی به خوبی در این شهر جریان دارد.

دیگر شهر‌های کشور هم شاهد اجتماع بزرگ عزاداران امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است و در این میان میدان‌های نقش جهان اصفهان، امام حسین (ع) تهران، عالی قاپوی اردبیل، امیر چخماق یزد و دیگر میادین شهر‌ها عزاداران با تشکیل صفوف منظم به عزاداری علمار کربلا می‌پردازند.

 

 

نوای لبیک یا حسین (ع) و هیهات من الزله نقطه اشتراک همه عزاداران حسینی در سراسر کشور است و شیعیان به تأسی از امام مظلوم که یکه و تنها در برابر طاغوت زمان ایستاد و زیر بار ظلم و جور آنها نرفت ایستادگی و مقاومت خود را به رخ جهانیان می‌کشند.

پخش زنده مراسم‌های عزاداری شهر‌های مختلف از شبکه‌های مختلف تلویزیونی اتفاقی است که در چند سال اخیر توسط رسانه ملی انجام می‌شود و در هرکجای ایران مردم می‌توانند از قاب تلویزیون در مراسم عزاداری شهرهای مختلف شرکت کنند که در این میان عزاداری شهر‌هایی چون مشهد، قم، یزد، بوشهر، آبادان، اهواز، بم، بندرعباس، زاهدان، گرگان، تبریز، اردبیل، اهواز، ارومیه، ایلام، ساری، اصفهان، سمنان، خرم‌آباد، ایلام، کرمانشاه، شهرکرد، و... آیین‌های عزاداری از شبکه‌های مختلف سراسری درحال پخش است.

 

 

 

ارسال نظرات