مردم شهرستان کوهبنان هم به روش‌های مختلف ارادت و محبت خویش به خاندان عصمت و طهارت (ع) را ثابت کردند که برپایی خیمه‌های عزاداری، اهتزاز بیرق‌های سیاه و سبز، برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا، توزیع انواع نذری، اجرای برنامه‌های تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی، انواع عزاداری‌های سنتی و … خود گویای این حقیقت است
کد خبر: ۹۱۷۳۳۹۳
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان؛ مردم ایران اسلامی همواره در طول تاریخ ارادت قلبی خویش را به اهل‌بیت (ع) به نمایش گذاشتند و این مهم را به اثبات رساندند، لذا مردم شهرستان کوهبنان هم به روش‌های مختلف ارادت و محبت خویش به خاندان عصمت و طهارت (ع) را ثابت کردند که برپایی خیمه‌های عزاداری، اهتزاز بیرق‌های سیاه و سبز، برپایی مجالس روضه‌خوانی و زیارت عاشورا، توزیع انواع نذری، اجرای برنامه‌های تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی، انواع عزاداری‌های سنتی و … خود گویای این حقیقت است.

 

 

 

کوهبنان در روز عاشورا شلوغ‌ترین روز سال را تجربه می‌کند به گونه‌ای که اکثر کوهبنانی‌ها خود را از جای جای کشور به وطن و زادگاه خویش می‌رسانند تا عزاداری‌های سنتی که از یادگاران اجداد خویش است را حفظ کنند.

مردم شهرستان کوهبنان طبق روال سال‌های متمادی در ابتدای صبح عاشورا با اقامه نماز جماعت، پخش آش نذری و قرائت زیارت عاشورا در تکایا، مساجد و بقاع متبرکه، ارادت قلبی خویش را به نمایش می‌گذارند و اینجاست که بیش از ۱۳ هزار غذای نذری در‌روز عاشورا در دهستان خرمدشت کوهبنان در بین مردم شهرستان‌های کرمان و یزد توزیع می‌شود.

در این روز هیأت‌های مذهبی با حمل علم پارچه‌ای و بیرق‌های مزین به نام امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) مسیر خیابان‌ها را طی می‌کنند و برخی از هیأت‌ها باید مسیر چهار تا شش کیلومتری را با پای پیاده طی کنند تا به امامزاده بی‌بی عصمت برسند.

آنچه حال و هوای خاصی به عزاداری این روز می‌بخشد، هیأت یا عباسی حسینیه بزرگ کوهبنان است که قدمت ۵۰۰ ساله دارد.

همچنین مراسم جوش‌زنی و عزاداری سنتی مسجد جامع و تکیه شهید روح‌الامینی محله انصار کوهبنان که قدمت آن به هزار سال بر می‌گردد، طرفداران زیادی دارد به گونه‌ای که برخی افراد از شهرهای مختلف استان‌های مجاور خود را به کوهبنان می‌رسانند تا این مراسم را از نزدیک ببینند.

انجام عزاداری تجمعی، اقامه نماز اول وقت ظهر عاشورا در امامزاده بی بی عصمت، فریاد لبیک «یا حسین (ع، اجرای مراسم تعزیه‌خوانی در دهستان خرمدشت، حضور اکثر هیأت‌ها در عصر عاشورا در مسجد جامع و بیت آیت‌الله حائری همچنین حسینیه بزرگ، برگزاری شام غریبان به سبک سنتی و … از دیگر برنامه‌های عزاداران حسینی کوهبنان در روز عاشوراست.

حجت‌الاسلام عباس جعفری بعداز ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی روز عاشورا در امام‌زاده بی بی عصمت اظهار داشت: واقعه عاشورا جوشان‌ترین منبع خیزش‌ها و قیام‌های مذهب تشیع است، لذا این حادثه از چنان لایه‌های ژرف و ناپیدایی برخوردار است که می‌تواند برای همیشه مایه جذابیت هر مورخ و محقق باشد.

وی تصریح کرد: امام حسین (ع) هدف از قیام خود را اصلاح امت جدشان و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بیان داشتند و در حقیقت با قیام امام نماز احیا شد و زمینه برای گسترش فرهنگ اصیل اسلامی رقم خورد.

امام‌ جمعه کوهبنان بیان داشت: هر چه از تاریخ کربلا می‌گذرد، بر عظمت و ابهت این قیام افزون‌تر می‌شود و زمینه بیداری و خیزش اسلامی در بین مردم جوامع مختلف افزون‌تر می‌گردد، قیامی که از طفل شش ماه تا پیرمردانی همچون حبیب بن مظاهر حضور داشتند و جانفشانی کردند.

حجت الاسلام‌جعفری خاطرنشان کرد: در طول تاریخ افراد جاهلی بودند که قصد داشتند در راستای خدمت به دشمنان و بدخواهان اسلام و بشریت کاری کنند که نام امام حسین (ع) و قیام عاشورا به فراموشی سپرده شود، اما غافل از اینکه قدرت خون شهید و جایگاه شهادت را درک کنند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نشأت گرفته از قیام عاشوراست، چرا که رهبر و مقتدای این قیام سیدی از سلاله پاک رسول‌الله (ص) بود و امروز هم سکاندار کشتی انقلاب را ولی امر مسلمین جهان عهده‌دار است.

ایشان تاکید کرد : در عزاداری ها باید از خرافات پرهیز شود و جوانان احساسات خود را حسینی کنند و مواظب نفوذ دشمنان در بین عزاداران ، مداحان و جوانان هیاتی باشند.

ارسال نظرات