خبرهای داغ:
ضرب المثل «دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را» مصداق کاملی از اوضاع فراکسیون زنان و خانواده مجلس است!
کد خبر: ۹۱۷۳۹۶۸
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،هفته گذشته، روزهای پُر خبر و حاشیه سازی در فضای مجازی رقم خورد. از پخش شدن فیلم ازدواج دختربچه ای ۱۲ ساله در یکی از شهرستان ها گرفته تا خودسوزی سحر خدایاری، از واکنش های ضد و نقیض برخی از نمایندگان مجلس به این اتفاق گرفته تا توهین به امام حسین علیه السلام توسط بازیگر نه چندان مطرح تلویزیون و سینما.... نکته قابل توجه در نشر این اخبار، شایعه های پیرامون ها آن بود که از خود خبر ناراحت کننده تر و در عین حال حاشیه ساز تر عمل کرد، نوعی سوء استفاده سیاسی و به بازی گرفتن افکار عمومی در جهت رسیدن به برخی از اهدافی که گاها برای سال ها روی آن برنامه ریزی کرده بودند.

هر چند عقد موقت دختربچه ۱۲ ساله شهرستان بهمئی که بنابر سنت های عشیره ای به صورت موقت تا رسیدن به سن قانونی و عقد دائم صورت گرفته بود با سرعت توسط مراجع ذی صلاح پیگیری و باطل شد، اما طلسم ادعاهای باطل و بزرگ نمایی های برخی از هواداران اسنادی مانند ۲۰۳۰ در مورد ازدواج کودک در ایران همچنان باقی مانده و به نظر می رسد باطل سحری هم ندارند!

همینطور با خودسوزی "سحر" دختر بیماری که سابقه خودکشی نیز داشته است، بازی سرکاری اعاده حق ورود زنان به ورزشگاه ها و تبدیل این ادعا به مطالبه اصلی قشر زنان بار دیگر از سوی همان افراد فوق الذکر مطرح و این بار با کشته سازی و سوء استفاده نحوه فوت یک دختر جوان، آب و تاب بیشتری یافت! تا جایی که بازیگر بی سواد صدا و سیما در فضای مجازی به خود اجازه دهد تا به ساحت مقدس امام حسین علیه السلام اهانت ورزد! یا نماینده مجلس شورای اسلامی علیه قوه قضایه سخن گوید.

آنچه از این دست اظهارنظرها و رفتارهای برخی از افراد و چهره های شناخته شده در قبال برخی اتفاقات دیده و شنیده می شود، گویای این واقعیت است که بحث زنان و اخص حقوق زنان در کشور ما دست مایه سیاستمدارانی شده است هدفی جز شهرآشوبی ندارند و این میزان فتنه گری به قدری است که حتی حقوق و مطالبات اصلی زنان و خانواده را اعم از بیمه زنان سرپرست خانه وار، مرخصی زایمان زنان، قوانین تسهیل ازدواج، ورزش قهرمانی زنان و .. را قربانی کرده اند.

به طوری که می توان گفت در جامعه سیاسی امروز ما ادعای دفاع از " حقوق زن و خانواده" مسلخ بسیاری از مطالبات واقعی زنان و دغدغه های این قشر مهم جامعه شده است و شاید بتوان ثابت کرد که در گذر زمان این مسلخ حتی هویت زنانه زنان مسلمان ایران را نیز به خطر انداخته است!.

نکته قابل اهمیت در این واقعه دردناک حقوقی – بشری که از سوی صاحبان تفکر فمنیستی و وادادگان به برخی از نهادهای بین المللی صورت گرفته، زیر ذره بین بردن و بزرگ نمایی آسیب هایی است که بنابر آمار و گزارشات فراگیری نداشته و در کشور ما به عنوان یک بحران یا حتی چالش مطرح نیستند اما در سایر کشورهای پیشرفته و ام القوانین حقوق زنان! با تمام بزرگی اش به عمد دیده یا شنیده نمی شوند!

برای مثال نتیجه مقایسه ازدواج در سن پایین در ایران و آمریکا بسیار قابل تأمل است. همانطور که می دانید در برخی از مناطق ایران که دارای عقاید و سنن های عشیره ای هستند، ازدواج در سن پایین وجود دارد، اما بر‌خلاف تلاش برخی فعلان حوزه زنان آنچنان فراگیر نیست و نه بر مبنای تجاوز و بارداری بلکه بر اساس قانون صورت می‌گیرد. بر اساس آمار ارائه شده ۸۲ درصد این ازدواج‌ها همچنان پابرجاست و تنها ۵ درصد به جدایی انجامیده است.

اما در بر اساس گزارش نیویوک تایمز؛ در آمریکا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در ایالت تگزاس۳۴ هزار و ۷۹۳ ازدواج زیر ۱۷ سال به ثبت رسیده پس از این ایالت، ایالت فلوریدا با۱۴ هزار و ۲۷۸ مورد و ایالت کنتاکی با۱۱ هزار و ۶۵۷ مورد در رده‌های بعدی قرار دارند و در مجموع از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، بیش از ۱۶۷ هزار دختر زیر ۱۷ سال در ۳۸ ایالت امریکا تن به ازدواج داده‌اند که در بین آنها دخترانی با سنین ۱۰ و ۱۱ سال نیز دیده می‌شوند. بر اساس این گزارش آمار کل این ازدواج‌ها در ۵۱ ایالت امریکا حدود ۲۵۰ هزار مورد است در حالیکه دو سوم از این ازدواج‌ها دوامی نداشته و ظرف مدت چند ماه از هم پاشیده شده‌اند.

تارنمای اونچاینداتلست" unchainedatlast"این گزارش را اینگونه تکمیل می کند که جوانترین دخترانی که در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ازدواج کردند ، سه دختر ۱۰ ساله تنسی بودند که در سال ۲۰۰۱ با مردان ۲۴ ، ۲۵ و ۳۱ ساله ازدواج کردند. جوانترین پسر هم یک ۱۱ ساله بود که در سال ۲۰۰۶ در همان ایالت با یک زن ۲۷ ساله ازدواج کرد.

نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که سالانه نزدیک به ۳۵۰ هزار نوزاد از این مادران کم سن در آمریکا متولد می‌شوند که ۵۰ هزار نفر آنها فرزند دوم مادران جوان هستند! کودکانی که با فروپاشی خانواده تک والد و عموما در فقر توسط مادرن شان بزرگ می شوند و باز مستعد آزار جنسی قرار می گیرند.

حال این دست ازدواج هایی که سرمنشاء آن تجاوز به دختران بوده است را با خرید و فروش آنها در ایالات متحده آمریکا جمع ببندیم اوضاع وخیم تر نیز می شود: ان بی سی نیوز در گزارشی با اشاره به اسناد موجود در سنای آمریکا اعلام کرده است بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، اداره مهاجرت آمریکا بیش از پنج هزار و ۵۰۰ دادخواست از بزرگسالان را داشته است که خواهان آوردن کودک همسران یا کودک نامزدهای خود به ایالات متحده آمریکا بوده اند و از این تعداد، نزدیک به ۳ هزار درخواست، مورد موافقت قرار گرفته است.

این اتفاق در شرایطی در جامعه آمریکایی دیده می شود که در بسیاری از ایالات آمریکا قانونی برای سن ازدواج وجود ندارد و در برخی از ایالات سن ۱۸ و ۱۶ سال سن ازدواج قانونی در نظر گرفته شده است و این کشور با چنین سبقه فرهنگی و اجتماعی که خود درگیر تعداد بالایی از کودک همسری و تجاوز به زنان و دختربچه ها است، ازدواج در سن پایین را در خارج از کشورش محکوم می کند! و اینجاست که نمی توان دم خروس را باور کرد یا قسم حضرت عباس را !

البته این ضرب المثل استفاده داخلی هم دارد اگر به موضوعات فراموش شده در فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی نگاهی بیندازیم از حقوق زنان سرپرست خانه وار گرفته تا حق مرخصی زایمان زنان تا ورزش قهرمانی بانوان .. و خود مشغولی اعضای این فراکسیون در موضوعاتی که محلی از اهمیت در جامعه ما ندارند باید از آنها پرسید این همه خود به در و دیوار زدن ها به اسم حقوق زنان را باور کنیم یا مطالبات اصلی زنان که روی میز شما همچنان خاک می خورند!

طنین یاس

ارسال نظرات