اگر روز آمدی و بومی‌سازی در علوم انسانی صورت نگیرد، در این علوم ضعیف هستیم و وقتی در علوم انسانی ضعیف باشیم یعنی در تمدن اسلامی ضعیف هستیم.
کد خبر: ۹۱۷۴۰۶۳
|
۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، نشست تخصصی اساتید بسیجی با دو موضوع عاشورا و تمدن اسلامی ؛ تحول در علوم انسانی در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار گردید.

 

استاد بسیجی اکنون باید قلم دردست بگیرد و نظریه‌پردازی کند، اگر این کار را نکند ماموریت بسیجی‌اش را انجام نداده است

دکتر خسرو پناه در این نشست تخصصی با تاکید بر اهمیت علم به عنوان  یکی از مهمترین مولفه‌های تمدن، بر لزوم سلامت ، سبک زندگی و معیشت به عنوان مولفه‌های تمدن اشاره کرده و گفت: تمدن فرامنطقه‌ای است اما بومی رشد می‌کند و دانشمندان نقش مهمی در ایجاد تمدن‌ها داشته‌اند. علوم انسانی رکنی از ارکان علوم تمدنی است.

وی افزود: اگر روز آمدی و بومی‌سازی در علوم انسانی صورت نگیرد، در این علوم ضعیف خواهیم داشت ووقتی در علوم انسانی ضعیف باشیم یعنی در تمدن اسلامی ضعیف هستیم. منظور از تحول در علوم انساتی این نیست که علوم غربی کنار گذاشته شود بلکه باید خوانده شود اماباید روز آمد شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در ادامه بیان کرد: علوم انسانی مکتب محور است با علوم پایه فرق دارد. ما از بروز نبودن رشته علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور نگرانیم و باید علوم انسانی را بروز کنیم و استاد رشته علوم انسانی بایدآخرین نظریه‌ها را کار کند . در فلسفه اسلامی استادان بنامی داریم اما بروز نیستند آخرین نظریات و دستاوردها را نمی‌دانند ونمی‌خوانند. ما باید در هررشته‌ای بروز باشیم، اگر بخواهیم رشته علوم انسانی تمدن‌ساز باشد باید علوم انسانی را درگیر کنیم با مسائل بومی. مشکل آنست که علوم ما بومی نیستند . نظریه‌های علمی یک بحث است و درگیر کردن علوم با مسائل بومی بحث دیگری است. 

وی افزود: در ایران دانشگاه در خدمت جامعه نیست دانش درگیر مسائل بومی نیست و این دانش تمدن‌ساز نیست. باید  دانش تمدن‌ساز شود و در خدمت جامعه قرار بگیرد. استاد بسیجی اکنون باید قلم در دست بگیرد و نظریه‌پردازی کند، اگر این کار را نکند ماموریت بسیجی‌اش راانجام نداده است . فرق یک استاد بسیجی با یک کشاورز بسیجی این است که یک استاد بسیجی باید نظریه و ایده بدهد.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان بوشهر

ارسال نظرات