سید ساجد یعقوبی
در همایش طرح ملی "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" در اردبیل عنوان شد:
به همت جهاددانشگاهی استان اردبیل همایش توجیهی طرح ملی "توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار" با متقاضیان حمایت از کمیته امداد منطقه یک اردبیل در سالن الغدیر برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۷۴۲۱۷
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در این همایش، مدیر دفتر تجاری‌سازی و اشتغال جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: این طرح می‌تواند علاوه بر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، فرصت خوبی برای اتصال به بازار و ایجاد اشتغال پایدار را فراهم کند.

مهران محمدی با اشاره به اینکه شناسایی ظرفیت‌ها، یکی از مراحل اصلی الگوی نوین توسعه مشاغل است، اظهار کرد: در این طرح با توجه به پتانسیل‌های استان، توانمندی‌های اشخاص شناسایی و از آن برای ایجاد کسب و کار استفاده خواهد شد تا جایگاه مشاغل خانگی در استان ارتقاء یابد.

وی خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار، پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت، ایجاد اشتغال پایدار و مولد و ایجاد زمینه اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازار‌های هدف را از اهداف مهم این طرح عنوان کرد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی و اشتغال جهاددانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: اجرای این طرح، اشتغال پایدار برای شش هزار زن سرپرست خانوار در 23 استان را به دنبال خواهد داشت که سهمیه استان یکصد و دو نفر است که افزایش این تعداد را پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه 12 رشته شغلی در حوزه اشتغال زنان با توجه به مزیت‌ و ظرفیت‌های استانی توسط جهاددانشگاهی و اداره کل تعاون استان شناسایی شده است، یادآور شد: وظایف این نهاد در این طرح به عنوان نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای، مطالعات پژوهشی، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستند‌سازی، بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی، هم‌افزایی و تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع، تقویت روحیه تیمی و گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت‌سازی است.

محمدی با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همکاری خوبی برای شناسایی اشخاص مشمول این طرح با جهاددانشگاهی استان دارد، خاطرنشان کرد: به افراد واجد شرایط پس از شناسایی، استعدادیابی و اولویت‌بندی مزیت‌ها متناسب با رشته شغلی خدمات مشاوره‌ای و آموزش‌های مهارتی توسط جهاددانشگاهی اردبیل ارائه و به پشتیبانان فعال، کارآفرینان و واحدهای تولیدی هستند، معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با ارائه شکل مناسب، به دنبال حذف تسهیلات بانکی است، اضافه کرد: اجرای این طرح در سال گذشته در ۹ استان کشور توسط جهاددانشگاهی منجر به هدایت شغلی 23 هزار نفر و اتصال یک هزار نفر به بازار و بنگاه‌های بالادستی شده است و امیدواریم از تجربیات همکاران خود به درستی در استان اردبیل نیز بهره‌برداری نماییم..

وی یادآور شد: شناسایی مزیت‌های جغرافیایی و زمینه همکاری فعالان بخش خصوصی و غیردولتی، توانمندسازی، استعدادسنجی، مشاوره هدایت و آموزش متقاضیان و همچنین جلب مشارکت کارافرینان خیرین و افراد پشتیبان از فرآیند اجرای این طرح است.

در ادامه این همایش رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) منطقه یک اردبیل ضمن قدردانی از همکاری‌های جهاددانشگاهی استان افزود: اقداماتی که جهاددانشگاهی به صورت برنامه‌ریزی شده و با نیازسنجی در جهت استفاده از ظرفیت‌های استان و اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار انجام می‌دهد، می‌تواند نقش مهمی در توسعه اشتغال داشته باشد.

حمید اکبریان با بیان اینکه جهاددانشگاهی استان اردبیل با عملکرد مناسب خود، تسهیل‌گر فعالیت‌های کمیته امداد و سایر دستگاه‌های استان است، ادامه داد: کمیته امداد از فعالیت‌های ارزشمند جهاددانشگاهی در استان حمایت می‌کند تا افراد بیشتری از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

وی اشتغال را از دغدغه‌های استانی عنوان و اظهار کرد: جهاددانشگاهی با اجرای موفق این طرح می‌تواند برخی از مشکلات این حوزه را در استان برطرف و روند توسعه اشتغال استان را مدیریت کند.

گفتنی است در پایان این همایش که با حضور نماینده دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل برگزار شد، شرکت کنندگان سئوالات خود را مطرح و راهنمایی‌های لازم را از مسئولان طرح دریافت کردند.

ارسال نظرات