مسئول بسیج مداحان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: مداحان وظیفه آگاه سازی مردم از واقعیات جامعه را بر عهده دارند.
کد خبر: ۹۱۷۴۲۵۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

به گزارش سرویس بسیج مداحان خبرگزاری بسیج، محمد جواد جامعی، مسئول سازمان بسیج مداحان سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در زاهدان،با اشاره به این مطلب که رسالت مداحان آگاه کردن مردم نسبت به واقعیات جامعه است، اظهار داشت: امر به معروف که در واقع به دو صورت لفظی و عملی اجرا می شود، حقایق را برای مردم بیان می کند.

وی افزود: مداحی، اصولا در هر جلسه و اجتماعی باید به طور طبیعی متاثر از موضوع و محتوایی باشد که باعث تشکیل آن شده، وقتی برای عاشورای حضرت سیدالشهدا(ع) اقدام به روضه خوانی و سوگواری و اقامه عزا می شود، باید شاخص های نهضت عاشورا را مداحان به آحاد جامعه بشناسانند.

وی با بیان این مطلب که تجمع ها و مجالس عزای اهل البیت(ع) باید روح هدایتی خود را از معصومین بگیرند و اشاره به این نکته که هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح مفاسد امت پیامبر (ص) می باشد، ادامه داد: مجالس روضه باید بار اصلاحی و روشنگری و بصیرت افزایی در جامعه را به همراه داشته باشند که بخشی از آن وظیفه، بر عهده مداحان است.

این مسئول با بیان این که در مجالس روضه باید از ائمه و اولیای الهی الگو گرفت، بیان کرد: اگر شاخص ها و معیارهایی را که امام حسین(ع) با واقعه کربلا به ما یاد داده اند را اجرا کنیم، اول خودمان اصلاح می شویم و بعد قدرت اصلاح و اثرگذاری را در دیگران خواهیم یافت، براین اساس هر مجلس، باید یک جریان اصلاحی باشد که تقرب و نزدیکی به خداوند متعال هم در آن وجود دارد.

وی گفت: مداحی که خود را ملزم به اقامه نماز اول وقت بداند، مخاطبینش هم رنگ و بوی او را خواهند گرفت.

این مسئول با تاکید بر این مطلب که هر چیزی که در مجالس روضه به وجود می آید باید از جنس معروف باشد، افزود: مداح به عنوان یکی از رکن های اصلی هر مجلس اهل بیت(ع)، هنرمندانه اشعاری را می خواند و بخش هایی از تاریخ کربلا را بازگو می کند که مستمعین با شنیدن مصائب اهل بیت(ع) درس می آموزند و براین اساس حساس ترین بخش یک عزاداری را مداحان بر دوش دارند.

جامعی یکی از مشکلات کنونی کشورمان را تحریم دانست و گفت: مداح باید در منبر و مجالسش مردم را آگاه کند و با آوردن قصه تاریخی از زمان پیغمبر و اتفاقاتی که در شعب ابو طالب افتاد و محاصره و تحریمی که تا 3 سال ادامه داشت و سختی هایی که پیامبر و یارانش در این مدت تحمل کردند و پس از آن پیروزی از آن پیامبر و یارانش شد، راه صحیح مقابله با تحریم ها را به مخاطبین خود نشان دهند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از آن جایی که مداحان دارای صوت زیبا و خوشی هستند به عنوان آمر به معروف، می توانند بخشی از مجالس خود را به قرائت جمعی قرآن اختصاص دهند که در کنار برگزاری مجالس اهل البیت(ع)، این موضوع نیز رونق خاص خود را پیدا کند.

 

ارسال نظرات