معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:چنین اتفاقی در خوشبینانه‌ترین حالت غفلت مسئولین امر بوده است.اصل این کار چه خوشبینانه و چه بدبینانه؛بسیار بسیار ناشایست، غلط، غیرمنطقی و ضدارزشی است.
کد خبر: ۹۱۷۴۳۹۰
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، چندی پیش اخباری با عنوان حذف کلمه شهید از تابلوهای شهرداری ابتدا در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و سپس در رسانه‌ها منتشر و تصاویر مربوط به آن نیز منعکس شد. از آنجایی که بیشتر تصاویر متعلق به منطقه یک تهران بود. شهرداری این منطقه نسبت به قضیه واکنش نشان داد و آن را مختص چند تابلوی محدود دانسته و عنوان کرد که تابلوها پایش و رفع نقص می‌شود. «مجید صالحی» مسئول روابط عمومی شهرداری منطقه یک تهران اواخر مرداد ماه 98 در برنامه زنده شبکه سه به بیان توضیحاتی در این زمینه پرداخت و گفت:

ما در محدوده منطقه یک بیش از 409 معبر به نام شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم داریم. در محدوده زعفرانیه نام شش شهید بزرگوار بر معابر نصب شده است. در این شش معبر قریب به 150 تابلوی دیوارکوب و تابلوی ترافیکی داریم که تمامی تابلوهای دیوارکوب مزین به نام شهید و عنوان شهید بوده و صرفا چهار یا پنج تابلوی پرچمی که ازجمله تابلوهای ترافیکی است، فاقد عنوان شهید بوده و یا مخدوش شده است که به دستور شهردار همه این تابلوها پایش و رفع نقص می‌شود. این چند تابلو جزو تابلوی ترافیکی است و جهت راهنمایی رهگذران نصب شده است. ما فقط با این تصاویر مواجه شدیم که 2 تصویر بسیار قدیمی است و چهار تصویر دیگر درست بود که در طول 2 روز گذشته کارکنان شهرداری رفع نقص را انجام دادند.

اما موضوع به اینجا ختم نشد. با گذشت کمتر از یک ماه از ماجرای تصاویر تابلوهای منطقه یک، عکس‌هایی از تابلوهای منطقه 16 و 12 نیز منتشر شد و مشخص شد حذف عنوان شهید محدود به یک منطقه و یا خطای یک فرد نیست بلکه ظاهرا ابعاد این اشتباه شهری، گسترده تر از یک منطقه است. نقل قول‌هایی در مورد وجود تابلوهای مشابه در منطقه 19 و 14 نیز به این موضوع دامن زد و دوباره مطالبات مردمی در این زمینه از مسئولین شهرداری را به جریان انداخت. واکنش‌های مردمی در فضای مجازی و اعتراضات عمومی در این رابطه گاهی به آن اشاره دارد که حذف نام شهید از تابلوی سر در کوچه‌ها و خیابان‌ها بی سر و صدا در حال رواج یافتن در مناطق وسیعی در سطح تهران است و می‌بایست اقدام قابل توجهی علیه خاطیان صورت گیرد.

شهرداری تهران پیرو مطالب منتشر شده در رسانه‌ها روز گذشته طی اطلاعیه‌ای از شهروندان درخواست کرد تا گزارش هرگونه مغایرت در درج عنوان مقدس «شهید» در تابلوهای نامگذاری معابر سطح شهر را اعلام کنند. شهرداری تهران که با اعلام این مطلب تلاش دارد، چنین اقداماتی را از تصمیمات مدیران شهرداری دور بداند و در واقع مسئولیت آن را برعهده نگرفته است، به جای معرفی خاطیان و یا ضرب العجلی برای مدیران مناطق، از مردم خواسته تا در پایش چنین تابلوهایی اقدام کنند.

 
شهرداری تهران با بیانیه منتشره تلاش دارد، چنین اقداماتی را از تصمیمات مدیران شهرداری دور بداند و در واقع مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.
 
 

مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در متن اطلاعیه آورده است:

وَ لَا تحَْسَبنَ‌َّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ أَمْوَاتَا بَلْ أَحْیَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُون

پیرو برخی اخبار و اطلاعات واصله مبنی بر عدم درج عنوان مقدس «شهید» در برخی معابر مزین به نام شهدا، شهرداری تهران از 20مرداد ماه با پیگیری مجدانه شهرداران مناطق نسبت به بررسی این موارد اقدام کرد و تمامی معابری که نیاز به اصلاح داشتند سریعاً مورد رسیدگی قرار گرفتند.

با وجودی که این موارد بسیار اندک بوده و عموماً مرتبط با تابلوهای پرچمی نصب شده در سالهای گذشته هستند اما مقرر شد در پایش‌های دوره‌ای هرگونه مغایرتی مورد بررسی قرار گیرد. از شهروندان عزیز درخواست داریم با مشاهده اندک مغایرتی در خصوص عناوین معابر مزین به نام شهدای والامقام سریعاً از طریق سامانه 137 موضوع را اطلاع‌رسانی کرده تا پس از بررسی در کمترین زمان ممکن نسبت به اصلاح اقدام لازم صورت پذیرد.

با توجه به اهمیت این موضوع، واکنش دستگاه‌های متولی فرهنگ ایثار و شهادت برای اذهان عمومی اهمیت ویژه‌ای دارد. معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد اقدامات بنیاد در این زمینه و واکنشش به این موضوع با تسنیم گفتگو کرد. حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به حذف نام شهید از برخی تابلوهای شهرداری گفت: ما در جریان سطح و تعداد تابلوهایی که این جریان برایشان اتفاق افتاده نیستیم اما آنچه مهم است این است که چنین اتفاقی در خوشبینانه‌ترین حالت بدسلیقگی و غفلت مسئولین امر بوده است. اصل این کار چه خوشبینانه و چه بدبینانه بسیار بسیار ناشایست، غلط، غیرمنطقی و ضدارزشی است.

 
این کار چه خوشبینانه و چه بدبینانه بسیار بسیار ناشایست، غلط، غیرمنطقی و ضدارزشی است.
 
 

وی با اشاره به اینکه شهید خط قرمز بنیاد است، افزود: موضع ما در بنیاد شهید نیز در این زمینه مشخص است و در قبال قداست نام شهید با کسی تعارفی نداریم. عنوان شهید برای بنیاد شهید خط قرمز است. ما بیش از 230 هزار شهید نداده‌ایم که کسی بتواند به راحتی عنوان مقدس شهید را پاک کند. عنوان شهید برای ما چنان مقدس است که معتقدیم کنار هر اسمی که قرار بگیرد به آن اسم معنا می‌دهد. نظام اسلامی وامدار این شهداست.

 
موضع ما در بنیاد شهید نیز در این زمینه مشخص است و در قبال قداست نام شهید با کسی تعارفی نداریم. عنوان شهید برای بنیاد شهید خط قرمز است.
 
 

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به واکنش بنیاد نسبت به این مسئله گفت: در این زمینه بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با شهرداری تهران مکاتباتی داشته است ما نیز از جانب بنیاد شهید مرکز در این زمینه صحبت‌هایی داشته‌ایم. شهرداری در واکنش به مکاتبات ما پاسخی داده و بیانیه صادر کرده است که در آن عذرخواهی خود را مطرح کرده است و اذعان داشته که به سرعت تابلوهایی که نام شهید از آن حذف شده جمع آوری خواهد شد ما نیز موضوع را رصد کرده و دیدیم شهرداری طبق گفته خود در حال پیگیری اوضاع است.

 
موضوع را با وزارت کشور درمیان گذاشتیم و از وزیر خواستیم تا موضوع در سطح کلان پیگیری شود.
 
 

وی ادامه داد: با این وجود به خاطر حساسیت مسئله، موضوع را با وزارت کشور درمیان گذاشتیم و از وزیر خواستیم تا موضوع در سطح کشور پیگیری شود. ابلاغیه ای از جانب وزارت کشور برای تمام استانداری‌ها ارسال شده تا موضوع رصد و کنترل شود و خدای ناکرده مجددا شیطنتی در این زمینه صورت نگیرد. اما باز هم اصرار داریم قضیه مستندسازی شود. این مسئله نباید تبدیل به جریان شده و صدمه‌ای بزند. باید مراقب باشیم این موضوع وجه المصالحه و وجه المنازعه گروه‌های مختلف نشود. ریاست بنیاد شهید نیز راجع به حساسیت این موضوع تأکید داشته و دارند. ما هم پای قضیه ایستاده‌ایم و محکم از حیثیت نام شهید دفاع می‌کنیم.

 
پای قضیه ایستاده‌ایم و محکم از حیثیت نام شهید دفاع می‌کنیم.
 
 

حجت‌الاسلام کاویانی با اشاره به مقابله با جریان‌های مربوط به این موضوع گفت: امیدواریم حالا که چنین قصور و بدسلیقگی اتفاق افتاده است موضوع به یک جریان تبدیل نشود تا به این وسیله نام شهید زیر سوال برود. خوشبختانه حساسیت خوب رسانه‌ها و مردم، تذکر لازم را به مسئولین داده است. خود ما هم از طریق دستگاه‌های مسئول موضوع را پیگیری می‌کنیم و از مسئولین خواسته‌ایم تا نتیجه پیگیری‌ها  گزارش شود. البته پیگیری گزارش‌های ارسالی از جانب رسانه‌ها باید بررسی شود و باید مراقب بود که این مسئله مهم با تکرارهای رسانه‌ای عاملی برای ریختن حرمت قضیه نشود. زیرا به لحاظ روانشناختی و فرهنگی مطرح کردن مکرر این اتفاق، هر چند در ابتدای امر تحریک عمومی را برمی‌انگیزد اما به همان نسبت می‌تواند موضوع را در اذهان عمومی عادی کند.

بیشتر بخوانید

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه تصریح کرد: ما همچنان با رسانه‌ها صحبت می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم ضمن غیرت‌ورزی انقلابی راجع به این موضوع مواظبت کنند تا مسئله عادی سازی نشود. آنچه از جانب شهرداری تهران اعلام شده، اصلاح و جبران سریع مسئله است و موضوع در سطح کلان از طرف وزارت کشور نیز پیگیری خواهد شد، ما مسئولین بنیاد شهید نیز روی این موضوع حساسیم و شک نداشته باشید جامعه نیز نسبت به عنوان شهید حساس است و حرمت این اسم مقدس را می‌داند.

ارسال نظرات