خبرهای داغ:
یک روزنامه کویتی با اشاره به سخن جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا که رئیس جمهور مصر را «دیکتاتور» مورد علاقه خود خطاب کرده بود از تشدید اختلافات میان قاهره و واشنگتن در مسائل مختلف خبر داد.
کد خبر: ۹۱۷۴۶۱۲
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، انتشار خبری در رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نشست اخیر گروه ۷ در شهر «بیاریتز» فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» را «دیکتاتور مورد علاقه من» خطاب کرده است، خشم مصری‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

اخیرا روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشت که ترامپ در نشست بیاریتز فرانسه، زمانی که هیات آمریکایی به همراه هیات مصری منتظر ورود السیسی به اتاق هتل «دو پالاس» بیاریتز محل برگزاری نشست دو جانبه روسای جمهور دو کشور بودند، ترامپ با صدایی که به اندازه کافی بلند و قابل شنیدن بود، گفت: «دیکتاتور مورد علاقه من کجاست؟»

در همین ارتباط روزنامه کویتی«القبس» به نقل از یک منبع عالی‌رتبه مصری که خواست نامش فاش نشود، نوشت که اختلافاتی بین مصر و آمریکا وجود دارد و دلیل آن این است که با وجود فشارهای آمریکا، قاهره هرگز حاضر نیست حتی از یک ذره از خاک سیناء به نفع معامله قرن چشم‌پوشی کند.

به گفته این منبع، آمریکا تا کنون پیشنهاد مالی زیادی به قاهره داده اما دولت مصر بارها به مسئولان آمریکا تأکید کرده است که سیناء فروشی نیست.

القبس نوشت که علت اصلی اختلافات بر سر معامله قرن است اما حادثه اخیر در نشست گروه ۷ و اینکه ترامپ «السیسی» را دیکتاتور خطاب کرد، این اختلافات را شدیدتر کرده است و به گفته منبع مصری با وجود اینکه هیأت همراه السیسی سعی کردند بر این قضیه سرپوش بگذارند اما همراهان ترامپ این موضوع را به رسانه‌ها درز داده‌اند و همین امر موجب خشم مصر شده است.

این منبع مصری افزود که قاهره خواستار عذرخواهی رسمی آمریکا شده و عصبانیت مصر از انتشار این موضوع در رسانه‌های آمریکایی را به وزارت خارجه آمریکا ابلاغ کرده است.

بنابر این گزارش، مصر با ارسال پیامی به وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز خشم مصر از انتشار این موضوع در رسانه‌های آمریکایی، تأکید کرده است که تلاش‌هایی برای خدشه‌دار کردن چهره نظام مصر در جریان است و این قابل قبول نیست.

مصر همچنین به مسئولان آمریکا گفته است که یا باید طرف آمریکایی عذرخواهی کند و یا اینکه تماس‌ها تا زمان احترام به طرف مصری و مسئولان آن، متوقف شود.

این منبع مصری همچنین از تلاش آمریکا برای باج‌خواهی از نظام مصر در تعدادی از پرونده‌ها از جمله معامله قرن و تحفظ مصر در خصوص ایجاد ائتلاف سُنی نظامی خبر داد و افزود که مصر با ایجاد ائتلاف‌های نظامی بر اساس دینی و کشاندن منطقه به سمت جنگ مخالف است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها