خبرهای داغ:

آشنایی بیشتر با شرکت آب پژوهان راهوار کویر دانشگاه صنعتی شاهرود

شرکت آب پژوهان راهوار کویر با محوریت پژوهش و فناوری در زمینه منابع آب، محیط زیست و علوم وابسته در تاریخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۴ به ثبت شده است که در مرکز رشد و فناوری­های نوین این دانشگاه صنعتی شاهرود مستقر می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۷۴۸۱۵
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، شرکت آب پژوهان راهوار کویر با محوریت پژوهش و فناوری در زمینه منابع آب، محیط زیست و علوم وابسته در تاریخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۴ به شماره ثبت ۴۳۰۵ و به شناسه ملی ۱۴۰۰۵۴۶۰۱۷۲ ثبت شده است و هم اکنون در اتاق ۲۱۶، مرکز رشد و فناوری­های نوین این دانشگاه مستقر می‌باشد.
دکتر غلامحسین کرمی دکترای تخصصی مهندسی منابع آب (هیدروؤئولوژی)، عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه و همچنین مدیر عامل این شرکت در گفتگویی به شناخت بیشتر فعالیت‌های این مجموعه پرداخته است.
دکتر کرمی ایده محوری این شرکت را ساخت آبخوان مصنوعی عنوان نمود که یک نمونه آن در پردیس آموزشی دهملا احداث شده است و در این خصوص افزود: در مناطق خشک و نیمه خشک، مانند استان سمنان کاهش نسبی میانگین بارش سالانه و تغییر نوع بارش باعث کاهش شدید میانگین تغذیه سالانه آبخوان‌ها شده است، به این ترتیب که در بسیاری از آبخوان‌های آبرفتی مقدار تغذیه سالانه کمتر از ۱۰ درصد بارش سالانه است و تقریبا تمام بارش به صورت تبخیر از دسترس خارج می‌شود. وی همچنین توضیح داد: کاهش تغذیه آبخوان‌ها و استفاده بی رویه از منابع آب زیر زمینی افت بسیار زیاد سطح آب‌های زیرزمینی را موجب شده اند و این امر موجب خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و قناتها، کاهش آبدهی چاه‌ها و هم چنین شور شدگی آب‌های زیرزمینی شده است.
وی تنها راه چاره برای دسترسی آسان و همیشگی به آب با کیفیت مناسب را در بسیاری از مناطق، طراحی آبخوان‌های مصنوعی در محل‌های مناسب بیان نمود و خاطر نشان کرد: این قبیل آبخوان‌ها باعث افزایش تغذیه به بیش از ۵۰ درصد بارش سالانه و همینطور جلوگیری از شورشدگی آب‌های تغذیه شده می‌شوند.
مزایای طرح
دکتر کرمی به مزایای طرح فوق اشاره نمود و افزود: جمع آوری آب باران در یک محیط متخلخل و جلوگیری از هدر رفت آب، فیلتر شدن آب توسط محیط متخلخل و جلوگیری از آلودگی آب، خروج ثقلی آب از آبخوان و عدم نیاز به انرژی، نصب سامانه خروج آب و تنظیم مقدار خروجی و همچنین جلوگیری از تبخیر آب از جمله مزایای این طرح می‌باشد.
اهداف طرح
مدیر عامل شرکت آب پژوهان راهوار کویر در این گفتگو به اهداف طرح پرداخت و گفت: تامین دائمی آب شرب با کیفیت بالا برای روستا‌های کوچک و دور افتاده فاقد آب شرب و تامین دائمی آب شرب برای حیات وحش حتی در مناطق کم باران کویری از جمله اهداف این طرح می‌باشد.
ضرورت اجرای طرح
دکتر کرمی در خصوص ضرورت اجرای طرح ابراز داشت: این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات را در روستا‌های کوچک دور افتاده و کم جمعیت (به ویژه در مناطق کویری) حل نماید و علاوه بر این، در مناطق کویری که به دلیل خشک شدن چشمه‌های کوچک، تامین دائمی آب مورد نیاز حیات وحش یک معظل شده است و می‌توان با اجرای تعدادی از این طرح در مکان‌های مورد نیاز برای حیات وحش آب دائمی فراهم نمود.
هزینه اجرای طرح
وی در خصوص هزینه احداث آبخوان گفت: هزینه به حجم آب مورد نیاز بستگی دارد و این هزینه فقط یکبار انجام می‌شود و آبخوان ساخته شده به هیچ هزینه دیگری نیاز ندارد و عمر مفید آن حداقل ۵۰ سال خواهد بود.
نمونه اجرا شده آبخوان مصنوعی
اولین آبخوان مصنوعی کشور در پاییز ۱۳۹۶ در اردوگاه آموزشی دانشگاه صنعتی شاهرود با بودجه دانشگاه احداث شده است و در تاریخ ۲۳ اسفند ۹۶ با حضور مسئولین شهرستان افتتاح گردید.
لازم به ذکر است، علیرغم این که بعد از احداث طرح تا زمان افتتاح طرح تنها یک بارندگی در منطقه رخ داده است، آبگیری طرح با موفقیت بالایی انجام شده است.
مدیر عامل این شرکت در پایان افزود: علاوه بر احداث آبخوان مصنوعی در پردیس آموزشی دهملا، طرح پژوهشی "بررسی تاثیر فعالیت‌های معدن کاری بر کمیت و کیفیت آب چشمه لاسجرد " هم توسط این شرکت در سال ۱۳۹۷ با موفقیت به انجام رسیده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار