خبرهای داغ:
نخعی گفت: اگر مشکل بی سوادی در کشور ریشه‌کن شود و منویات مقام معظم رهبری عملی شود مشکل ناامنی در کشور نیز حل خواهد شد و این یکی از تبعات با سوادی می باشد.
کد خبر: ۹۱۷۵۰۵۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱

به گزارش خبرنگار بسیج قزوین، سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان به ریاست هدایت اله جمالی پور استاندار قزوین و با حضور دکتر نخعی معاون سازمان سواد آموزی کشور، خیراله رحمانی مدیرکل آموزش و پرورش استان و مدیران نواحی و مناطق 14 گانه آموزش و پرورش استان در سالن جلسات دفتر استاندلر برگزار شد.

نخعی در این مراسم بیان کرد: نقشه پراکندگی میزان جرم در کشور وجود دارد که اگر مشکل بی سوادی در کشور ریشه‌کن شود و منویات مقام معظم رهبری عملی شود مشکل ناامنی در کشور نیز حل خواهد شد و این یکی از تبعات با سوادی می باشد.

وی گفت: قزوین بر اساس مطالعات انجام شده جزو استان‌های برتر کشور از لحاظ شاخص باسوادی می باشد. ۹۶.۳ دهم درصد با سواد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال در استان وجود دارد که این عدد بالایی است.

معاون سازمان سواد آموزی کشور اظهار کرد: بازماندگان تحصیل ابتدایی، ورودی بی‌سواد هستند که در قزوین تقریباً میزان باسوادی امیدواری خوبی ایجاد می‌کند اما همین 28 هزار نفر بی سواد در استان رقم نگران کننده‌ای است.

نخعی با اشاره به رقم ۲۱ هزار نفری بی سوادان قزوین عنوان کرد: این آمار در سال قبل ۹۴۹ نفر قبولی داده که با توجه به این آمار، استان نیاز به چهار برنامه توسعه داشته و با این شیوه ۲۰ سال دیگر نیاز است که بی سوادی استان ریشه کن شود و چنین چیزی امکان پذیر نمی باشد.

وی افزود: در سازمان سوادآموزی کشور ۵ برنامه در راستای تسهیل گری بحث ریشه کنی بی سوادی وجود دارد یکی از برنامه‌های ما تمرکززدایی است. سازمان سوادآموزی به ازای هر بی سواد که بخواهد با سواد شود سرانه ای بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان را پرداخت می‌کند.

معاون سازمان سواد آموزی کشور تصریح کرد: استان قزوین هر چقدر بتواند جذب بی سواد داشته باشد، این سرانه تامین می‌شود. استانی که ۲۱ هزار بی سواد دارد باید برنامه دوساله ای هدف گذاری کند تا حداقل ۱۰ هزار نفر باسواد شوند.

نخغی خاطرنشان کرد: مشکلی اساسی در سوادآموزی کشور وجود دارد که متاسفانه عرضه محور است ما نیاز داریم تا باسوادان به صورت خودجوش جهت باسوادی اقدام نمایند چرا که سوادآموزی امری اختیاری بوده و نمی توان با جبر و زور این کار را انجام داد.

وی اضافه کرد: جهت ریشه کنی بی سوادی بهتر است بخش‌های غیردولتی در این امر ورود یافته و با هر شیوه ای که سوادآموز می‌خواهد، می توانند یک نهضت با تعامل دستگاه ها ایجاد نمایند.

معاون سازمان سواد آموزی کشور بیان کرد: بررسی ها نشان دهنده ۵۰ درصد کاهش آمار بیسوادی در استان‌های دیگر است و اگر در استان قزوین آمایشی ایجاد شده و راستی آزمایی شود چه بسا آمار بی سوادی استان قزوین از آمار کاهش یابد.

نخعی گفت: سازمان سوادآموزی فقط پشتیبان است و استان قزوین در یک فضای کاهش تمرکز و در یک بازه زمانی مشخص با همت بخش غیردولتی علما و غیره می تواند بی سوادی را ریشه کن کند.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها