با اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی صورت گرفت.
احیای روستای خالی از سکنه علیسرخ با اقدامات جهادی جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی و وصل شدن برق این وستا روح تازه‌ای در کالبد جان این روستا دمید.
کد خبر: ۹۱۷۵۱۶۲
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  یکی از مهمترین نگرانی‌های مسوولان شهرستان بیجار که به نوعی زنگ خطر برای شهرستان محسوب می‌شود افزایش مهاجرت روستاییان به شهر بیجار و شهر‌های اقماری کرج و تهران و افزایش حاشیه نشینی است.

اگر پای درد دل هر کدام از روستاییانی که درد مهاجرت را به جان خریده اند و طعم تلخ مستاجرنشینی را به کام خود شیرین کرده اند بنشینید علت اصلی کوچ خود را نبود امکانات اولیه زندگی در روستا بیان می‌کنند.


یکی از مهمترین این مشکلات هم نبود آب و جاده دسترسی مناسب به شهر است، اما در چند سال گذشته قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار با فعالیت متمرکز در دهستان سیاه منصور که از بزرگترین دهستان‌های شهرستان بیجار به حساب می‌آید مقدمات بازگشت روستاییان از شهر به روستا را فراهم کرده است.


روستای علیسرخ در بخش سیاه منصور یکی از روستا‌های است که ساکنان آن مدت زیادی به علت نبود امکانات مجبور به ترک زادگاه خود شده بودند، اما اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه بیت المقدس با احیای این روستا روح تازه‌ای در جان این روستای متروکه دمید و موجب بازگشت روستاییان به زادگاه خود شد.


در این روستا سبزپوشان سپاه با کار جهادی یک بار یگر پاسداری از ملت ایران را معنا کردند و با اقتداء به سخن بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که محرومیت در شان ملت ایران نیست با روحیه بسیجی و کار شبانه روزی مقدمات بازگشت روستاییان از شهر به روستا را فراهم کردند.


دیدگاه مردم درباره بازگشت به روستا

یکی از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار کردتودی با بیان اینکه دست فروشی یا کارگری تنها محل کسب درآمد روستاییانی است که به شهر‌ها مهاجرت می‌کنند، اظ‌ها داشت: هم اکنون همه زیرساخت‌های مورد نیاز زندگی در روستای علیسرخ وجود دارد و این امر شرایط را برای بازگشت به روستا‌ها فراهم کرده است.

یکی دیگر از ساکنان روستای علیسرخ ضمن قدردانی از زحمات قرارگاه پیشرفت و آبادانی جهت احیای این روستا، گفت: بیشتر اهالی این روستا که در حال حاضر در شهر‌های اقماری کرج و تهران و قزوین زندگی می‌کنند به دلیل نبود جاده دسترسی مناسب و آب این روستا را ترک کردند و امروز به همت سپاه دوباره شاهد بازگشت این افراد هستیم.

وی تصریح کرد: در روستا‌ها همه افراد خانواده در فصل کاشت، داشت و برداشت فعالیت اقتصادی دارند درحالی که در شهر فرزندان راهی برای کسب درآمد ندارند و قرارگاه پیشرفت و آبادانی با اقدامات جهادی خود یک بار دیگر این امکان را برای رونق کسب و کار در این روستای متروکه فراهم کرد.


لبخند رضایت روستاییان بهترین دستمزد کارمان است

سید حسین محمودی مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی شهرستان بیجار در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: یکی از اقدمات مهم سپاه بیت المقدس در بیجار با توجه به محرومیت و مظلومیت شهرستان ایجاد قرارگاه پیشرفت و آبادانی است.


وی با بیان اینکه نبود آب آشامیدنی و جاده مناسب مهمترین مشکل روستا‌های هدف طرح‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی است، از حفر ۸ حلقه چاه آب در روستا‌های بخش سیاه منصور و آغبلاغ طغامین خبر داد.


مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی از جا به جایی روستای قورت دره و علیسرخ در دو بخش محروم شهرستان بیجار توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی خبر داد و بیان داشت: روستای قورت دره یکی از روستا‌های صعب العبور بخش آغبلاغ طغامین بود که با شروع بارش رفت و آمد در این روستا مسدود می‌شود و ۳۷ خانوار ساکن آن برای تامین مایحتاج خود نیز با مشکل رو به رو بودند.

محمودی تصریح کرد: با همکاری ادارات شهرستان بیجار خوشبختانه موفق به جابه جایی روستای قورت دره شدیم و در حال حاضر ساکنان این روستا در محل جدید با امکانات آب، برق و جاده دسترسی مناسب زندگی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش زیرساخت‌های رفاهی و اقتصادی در برخی روستا‌های این بخش سبب بازگشت برخی اهالی روستایی به زادگاه پدری خود شده است، گفت: با احداث روستای جدید علیسرخ نیز شاهد بازگشت روستاییان به زادگاه خود هستیم و لبخند رضایت آن‌ها بعنوان بهترین دستمزد کار ما است.


روشنایی مهمان خانه‌های روستای تازه تاسیس علیسرخ شد

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار ادامه داد: شب گذشته با همکاری اداره برق شهرستان بیجار موفق به نصب تیر‌های چراغ برق در روستای علیسرخ شدیم و از امروز ساکنان این روستا از نعمت برق نیز برخوردار گشتند.


محمودی با تاکید بر اینکه نبود آب، جاده و شغل مناسب برای گذراندن زندگی مهمترین عامل مهاجرت روستائیان بیجار به شهر شده است، بیان داشت: استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود برای اشتغالزایی موجب مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا می‌شود.


وی ادامه داد: ایجاد فاضلاب روستایی، ساخت منبع آب، احداث جاده بین مزارع، زیر سازی جاده سلطان آباد چطاق به عربشاه از دیگر اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای رفع محرومیت در روستا‌های هدف است.

مسوول قرارگاه پیشرفت و آبادانی بیجار عنوان کرد: احداث ایستگاه سرچاه، خط انتقال آب، تجهیز ایستگاه‌های سرچاهی و انتقال برق از اقدامات حفر یک چاه در روستا‌های بیجار است که در برخی روستا‌ها به علت نبود امکانات و بی توجهی برخی مسئولان کار روی زمین مانده بود که قرارگاه پیشرفت و آبادانی در طول هفت ماه موفق به انجام آن در این روستا‌ها شد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات