وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش تبیین فرهنگ عاشورایی:
خبرگزاری بسیج: دکتر حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، درجمع نمازگزاران مسجد جامع دولت آباد شهرری با تشریح و تبیین فرهنگ عاشورایی، نقش محرم را در ظلم ستیزی، روشنگری و پیروزی ملت ها در برابر استکبار بسیار مهم و تاثیرگذار دانست.
کد خبر: ۹۱۷۵۳۶۵
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سابق ایران و نماینده سابق دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در نشستی با موضوع نقش فرهنگ عاشورایی در پیروزی ملت ها بر استکبار، اظهار داشت: امروز شاهدیم که بعد از 1380 سال و گذشت 14 قرن از واقعه عاشورا، این فرهنگ فراموش نشده و در هر جای دنیا حتی در آمریکا و غرب مطرح می شود که بیانگر این واقعیت است که ایم یک امر عادی نیست و یک حرکتی ماندگار است که نه تنها شیعیان، بلکه پیروان سایر مذاهب را شیفته خود کرده است.

منابع الماس، طلا، اورانیوم و ... کشورهای تحت استعمار فرانسه و آلمان در جنوب آفریقا، نامیبیا، و کشورهای دیگر به ثمن بخس در اختیار آنها بود و کشور های استعمار گر دنیا را بین خودشان تقسیم کرده بودند و یک امپراتوری تشکیل داده بودند که کشورهای زیادی تحت سیطره آنها بودند. شعرای فارسی زبان زیادی در شبه جزیره هند وجود داشتند؛ این کشور تحت سیطره انگلستان بود و انگلیسیها زبان فارسی را که 800 سال در این سرزمین قدمت داشت از بین بردند.

 اما فردی مثل مهاتما گاندی با یک لباس ساده قیام می کند و مردم را علیه انگلیس و خرید محصولات انگلیسی تشویق میکند و تاکید می کند که لباس ساده وطنی استفاده کنند. وقتی علت گرایش مردم به او را می پرسند پاسخ رهبر مردم هندوستان این بود که من درس همبستگی و پیروزی مردم بر حکومت های جابر و کوتاه کردن دست انگلیس را از امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا آموختم

حسینی با اشاره به سرعت ارتباطات در عصر کنونی خاطرنشان کرد: امروز با این وسایل ارتباط جمعی اگر ما بتوانیم امام حسین(ع) را خوب به دنیا معرفی کنیم؛ هر کس که فطرت پاک داشته باشد، در اقصی نقاط جهان  می تواند با فرهنگ عاشورایی آشنا شود.

وی افزود: یک جمله از نهج البلاغه، یک راهبه و کشیش را جذب می کند. و کسانی که تعصب نداشته باشند از شرق تا غرب این فرهنگ را می پذیرند.

 دکتر حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم حضرت آقا شامل دو بخش است، نگاه به آینده که 7 مورد است. در مورد اول بحث عدالت  مطرح شده است . در نگاه مارکسیست ها عدالت فقط در در بحث اقتصاد با نگاه محدود خلاصه می شود.

اینها با شعارهای ضد امپریالیستی و ضد سرمایه داری نیمی از جمعیت را جذب کردند. این در حالی است که بحث عدالت وسیع است. در فرهنگ عاشورایی ظلم ستیزی شعار امام حسین(ع) بود این امر برای همه مردم دنیا جاذبه دارد اصل پیروزی انقلاب ما نیز محرم و صفر بوده است و ما باید بتوانیم بخوبی این موضوع را در دنیا اشاعه دهیم و الگو باشیم.

وی با بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: هر چشمی در قیامت گریان است، بجز چشمی که برای امام حسین(ع) اشک ریخته و گریسته باشد. حسینی ادامه داد: در زمان صدام حسین مردم به صورت پنهانی برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری می کردند، اما پس از سقوط صدام این مراسم معنوی هر سال آزادانه و با شکوه برگزار می شود؛ لذا باید بعد حماسی عاشورا برای دنیا مطرح شود. ما نمی توانیم در برابر خیانت ها و ظلم آل سعود و جنایت های آمریکا سکوت کنیم این ظلم ستیزی از اصول فرهنگ عاشورایی است که آثار و برکات دنیایی و اخروی بسیاری برای ما دارد. رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند: هزینه مقاومت از هزینه ساز و تسلیم کمتر است. این فرهنگ شهادت طلبی بود که افرادی مانند شهید حججی و شهید همدانی در غربت مقابل دشمن ایستادند و نگذاشتند که دشمنان وارد منطقه ما شوند که الگوی این ایستادگی عاشورا و فرهنگ عاشورایی است.

حسینی با اشاره به کفایتی سلاطین ایران گفت: تاجیکستان، ارمنستان، گرجستان، نیمی از ایران بودند؛ بحرین نیز استان چهاردهم ایران بود که بدون جنگ فرمان جدا شدن آن از سوی ملکه انگلیس صادر شد.   همه سلاطین به کمک اقوام و عشیره های خود به قدرت رسیدند اما پهلوی تنها رژیمی بود که به کمک بیگانه به قدرت رسید و به محض اینکه رضا خان جهت گیری به سمت آلمان ها پیدا کرد  با او مقابله کردند؛ اما ما پس از انقلاب برای پیروزی هزینه دادیم  در مقابل آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی  و ارتجاع عرب ایستادیم. در جنگ با داعش نیز در مقابل افراد قصی القلب که افراد را با وحشیانه ترین روش ها سر می بریدند روحیه شهادت طلبی و فرهنگ عاشورایی بود که ما را پیروز میدان کرد لذا باید این فرهنگ را زنده نگه داشت.

وی با اشاره به تحولات اخیر درمنطقه تصریح کرد: سعودی ها قبلا اعلام کرده بودند ما نیمی از تولید نفت روزانه را که 10 میلیون بشکه است و هر چه دنیا بخواهد تامین میکنیم اما با اتفاقات اخیر چنان فلج شده اند که تولید روزانه آنها 5 میلیون و 700 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است و این خسارت ها به این زودی قابل جبران نیست.

حضرت آقا می فرمایند: العلم سلطان، علم باعث قدرت است ما قبل از انقلاب دچار خود باختگی بودیم و اگر تاسیساتی از خارج وارد می کردیم جرات باز کردن آن را نداشتیم اما بعد از انقلاب خودباوری پیدا کردیم و به جایی رسیده ایم که پهپادهای رادار گریز آمریکا را زمین گیر می کنیم و کشتی انگلیسی را در جبل الطارق توقیف میکنیم.

رئیس سابق وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت هایش اظهارکرد: در نظام اسلامی باید کسانی پیشتاز باشند که الگوی آنها امام حسین(ع) و مقام معظم رهبری باشد؛ و افرادی که به دنبال منافع خودشان باشند مانند رئیس سازمان خصوصی سازی، مسئولان بانک مرکزی که 18 میلیارد را در اختیار افراد خاص قرار می دهند باید محاکمه شوند این موضوع فرهنگ عاشورایی را می طلبد. فرهنگ عاشورا مختص 1400 سال پیش نیست؛ حسینی با تاکید بر اینکه ما هر چه داریم از شهداست، هشدار داد: عده ای در حال پاک کردن عنوان شهید از کوچه ها ومعابر شهر هستند 220 هزار شهید داده ایم که حالا عنوان شهید را از نام معابر حذف کنیم؟

حسنی اذعان کرد: متاسفانه عده ای تاکید می کردند که نصب تصاویر شهدا در آزاد راه تهران قم موجب حواس پرتی راننده ها و ایجاد تصادف می شود و به مقصود خود هم رسیدند و تصاویر شهدا از این مسیر حذف کردند و حالا به جای آنها تعداد زیادی تصاویر تبلیغاتی کالاهای مصرفی را نصب کرده اند!

وی در ادامه سخنان خود نسبت به توهین یک هنرمند به ساحت امام حسین(ع) و احساسات مردم ، ابراز نگرانی کرده و خاطرنشان کرد: ما نباید مسئولیت برخورد این موارد را عهده رهبری و سایر مسئولان مربوط واگذار کنیم و باید حواسمان جمع باشد. بیانیه گام دوم رهبری را معیار و مبنای کار خودمان قرار دهیم و گفتمان رهبری گفتمان غالب باشد و دائم گوشزد شود.            

 نویسنده: علی اشرف خانلری

ارسال نظرات