به گزارش حبرگزاری بسیج از کرمان: همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس حجت الاسلام علی ابراهیمی امام جمعه شهرستان زرند به تشریح نقش و تاثیر مساجد در تداوم و پیروزی انقلاب بعنوان مهمترین پایگاه مردمی پرداخت .
کد خبر: ۹۱۷۵۵۸۰
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
نقش و تاثیر مساجد در تداوم انقلاب و بسیج امکانات مردمی در طول دوران هشت سال دفاع مقدس بسیارتعیین کننده بود.

به گزارش حبرگزاری بسیج از کرمان: همزمان با فرارسیدن فصل بازگشائی مدارس و تقارن آن با بزرگداشت هفته دفاع مقدس حجت الاسلام علی ابراهیمی نماینده محترم، ولی فقیه وامام جمعه شهرستان زرند در گفتگویی صمیمی با خبرگزاری بسیج نیوز کرمان به تشریح نقش و تاثیر مساجد در تداوم و پیروزی انقلاب بعنوان مهمترین پایگاه مردمی پرداخت.
 

امام جمعه زرند با اشاره به آغاز جنگ تحمیلی در بدو پیروزی انقلاب بیان داشت: مساجد در دوران دفاع مقدس، کانون اصلی تحولات جنگ در پشت جبهه‌ها بودند. جذب جوانان برای پیشبرد اهداف انقلاب، ایجاد روحیه حماسی در بین رزمندگان، ساز و کار مراحل مختلف اعزام و صد‌ها فعالیت دیگر در پشت جبهه‌ها در مساجد شهر و روستا مدیریت می‌شد.
وی افزود: آموزش و جذب نیرو از دیگر نقش‌های مهم مساجد در دوران دفاع مقدس بود. آموزش‌های اولیه نظامی مثل آموزش کار با سلاح‌های سبک مثل کلاشینکف، ژ. ۳، ام. یک و انواع سلاح کمری و بعضی مسائل مثل نظام‌جمع و... در مساجد و محوطه آن انجام می‌شد و در ابتدای جنگ بسیاری از افراد اعزامی با همین آموزش‌ها در جبهه‌ها حضور می‌یافتند.
ابراهیمی تصریح نمود: در دوران دفاع مقدس تمامی حوادث جبهه‌ها و پیامد‌های سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان اسلام، بیشتر از تریبون‌های مساجد برای مردم تبیین می‌شد لذا نقش و تاثیر مساجد در تداوم انقلاب و پیروزی عملیات‌ها در طول دوران هشت سال دفاع مقدس بسیارتعیین کننده بود.

امام جمعه زرنددر ادامه به نقش تأثیرگذار مساجد در تربیت رزمندگان و اتحاد مردم در دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در هشت سال جنگ تحمیلی شاهد تأثیر مساجد در معرفی انقلاب اسلامی و ساماندهی نیرو‌های مردمی وپشتیبانی جبهه‌ها به ویژه بسیج و نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بودیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حضور فعال روحانیون در مساجد و تکایا گفت: روحانیون در طول جنگ نیز با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل و اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت، روح معنوی را در جبهه حاکم کردند و در برخی مواقع با جانفشانی در این راه به حضور خود معنا بخشیدند که بیشترین شهدای طلبه مربوط به زرند است و اکنون نیز با گذشت سال‌ها از پایان جنگ، مساجد و روحانیت در جذب خانواده ها، جوانان و آگاهی به آنان از خطرات تهاجم فرهنگی و چگونگی مقابله با آن نقشی کلیدی و تعیین کننده دارند

نماینده محترم، ولی فقیه وامام جمعه در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر نقش امروز مساجد بعداز گذشت چهل سال از انقلاب افزود: مساجد پس از دوران دفاع مقدس نیز نقش مهمی در نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انتقال پیام شهیدان پیدا کردند. برگزاری مراسم سالگرد شهدا، برپایی نمایشگاه ها، تبلیغات عمومی، از جمله فعالیت‌های مساجد پس از دفاع مقدس محسوب می‌شود لذا مساجد، همان طور که خانه‌ی رزمندگان و شهیدان در دوران دفاع مقدس بودند، امروز بهترین کانون دینی و فرهنگی برای نشر ارزش‌ها و اهداف والای آنان به حساب می‌آیند.

حجت الاسلام ابراهیمی افزود: ما معتقدیم اگر می‌خواهیم مساجد آباد داشته باشیم باید به کارکرد‌های مساجد توجه بیشتری کرده و آن‌ها را زنده نگه داریم، چراکه به فرمایش امام راحل مساجد سنگر هستند و سنگر‌ها را باید حفظ کرد، اگر کارکرد‌های مساجد احیا شود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رفع می‌شود.

امام جمعه زرند با بیان اینکه مساجد ما باید خانه مردم و کانون هدایت و مشورت باشد، افزود: مسئولان و کارگزاران کشور، بایستی مساجد را مظهر پیوند علایق و آموزه‌های دینی با مردم بدانند، و ائمه جماعات را به عنوان زبان گویای مطالبات مردم بشناسند، و ارتباط خود را با مردم از طریق مساجد نهادینه کنند.

وی در خاتمه با اشاره به اینکه امروزخواسته اصلی شهدای مدافع حرم مساجد است افزود: باید از ظرفیت‌های بلقوه جوانان فرهیخته استفاده شود ونخبه‌های علمی به مساجد ورود کنند تا فضای خدمت از هر نوع مطلوبش در مساجد حاکم شود.

                                                                                                                                           خبرنگار: اکبرابراهیمی زرندی
ارسال نظرات