عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مسؤولی از جمهوری اسلامی با مقام آمریکایی مذاکره کند مدیون این ملت خواهد بود؛ چرا که حق مردم و این انقلاب در طول 40 سال اخیر از سوی آمریکا و اروپا تضییع شده است.
کد خبر: ۹۱۷۶۱۸۹
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، فردین فرمند نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره عدم مذاکره با آمریکا گفت: مذاکرات هسته‌‌ای با این کلید واژه که نه ما به آنها اعتماد داشتیم و نه آنها به ما برای افزایش اعتمادسازی، آغاز شد.

وی افزود: فرانسه و انگلیس در مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کردند اما در نهایت برجام از سوی آمریکا به صورت یکطرفه نقض شد. در حالیکه روسیه به عنوان یکی از کشورهای 1+5 در روزهای گذشته طرح مبادلات بانکی بین تهران و مسکو را برای جایگزینی سوئیفت آغاز کرد که گام مهمی است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اروپایی‌ها تعهد داده بودند که به وظایف‌شان در قبال برجام عمل کرده و برخی تعهدات دیگر را هم انجام دهند و در همین راستا وعده راه‌اندازی یک خط اعتباری را داده بودند که در عمل هیچکدام اجرایی نشد.

فرمند گفت:‌ اروپایی‌ها نتوانستند این خط اعتباری را با اخم ترامپ اجرایی کنند. این در حالی است که اروپایی‌ها با این کار خود اصل مذاکره بعدی را هم زیر سؤال برده و مذاکره مجدد با اروپا و آمریکا دیگر معنا پیدا نمی‌کند.

وی خاطرنشان کرد:  آمریکا به دنبال افزایش فشار حداکثری برای کشاندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره است در حالیکه مردم ما ملتی مقاوم بوده و ایستادگی‌مان در طول 40 سال جهان زبانزد است که آن را به صراحت نشان داده‌ایم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وقتی اقدامات اخیر آمریکا و اروپای در قبال ایفای وظایف‌شان صورت نگرفته و اعتمادی هم ایجاد نکرده‌اند چرا باید مجدداً با آنها مذاکره کنیم؛ هیچ کشوری در قرن 21 چنین اقدامی را انجام نمیدهد.

فرمند گفت: متأسفانه برخی افراد از داخل کشورمان به ترامپ امید حضور ایران در پای میز مذاکره را داده و از افزایش فشارها علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کنند و با ایجاد دو دستگی به دنبال مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا هستند.

وی گفت: ایران به هیچ‌وجه به آمریکا اعتماد ندارد که این حرف برآمده از اقدامات خبیثانه و خصمانه آمریکا در طول 40 سال اخیر بوده است.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها به وظایف‌شان در قبال برجام عمل نکرده و به اروپایی‌ها هم اجازه عمل به وظایف‌شان نمی‌دهند چرا باید مجدداَ با غرب مذاکره کنیم.

فرمند تصریح کرد: شهدای زیادی جان خود را در جمهوری اسلامی دادند تا کشورمان در اوج اقتدار و استقلال باشد و بر همین اساس باید بدانیم که تحت فشار هیچ کاری را انجام نداده و با شیطان بزرگ مذاکره نخواهیم کرد و بخشی از این موضوع را در 8 سال دفاع مقدس به دنیا نشان دادیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با زنجیره پیچیده شده دور دستان و دور گردن به پای میز مذاکره رفت، تأکید کرد:‌ باید از تمامیت ارضی و حیثیت و شرف‌مان دفاع کنیم.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: ‌فشار حداکثری برای جمهوری اسلامی پشیزی ارزش ندارد. در حالیکه غرب به خوبی می‌داند مسبب اصلی بی‌اعتمادی آمریکا و اروپا هستند چرا که به وظایف‌شان در برجام عمل نکرده و حالا مدعی مذاکره جدید هستند در حالیکه اگر بنای بر طلب‌کاری باشد جمهوری اسلامی است که باید ایفای وظایف آمریکا و اروپا را در برجام بخواهد.

فرمند گفت: اگر مسؤولی از جمهوری اسلامی با مقام آمریکایی مذاکره کند مدیون این ملت خواهد بود. چرا که حق مردم و این انقلاب در طول 40 سال اخیر از سوی آمریکا و اروپا تضییع شده است.

وی با بیان اینکه ما خدمتگزاران مردم هستیم، ادامه داد: بنده به عنوان شخصی که نماینده شده‌ام باید تمام زندگی‌ام را برای منافع این مردم بدهم زیرا به عنوان نمایندگان ملت قسم خورده‌ایم و اعلام می‌کنیم که طرف مقابل قابل اعتماد نیست چرا که خودشان این موضوع را ثابت کردند و مذاکره معنایی ندارد.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: ترامپ می‌گوید من آنها را در مذاکره مجبور می‌کنم یعنی آنطوری که من می‌خواهم عمل کنند این در حالی است که طرفین در مذاکره پس از بحث و بررسی به یک نقطه مشترک می‌رسند و الان در دنیا هیچ کشوری نیست که حق را به ایران ندهد.

فرمند با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا گفت: اولاً از تمام کاندیدهای مطرح شده در آمریکا نزدیک 22 نفر هستند سه چهار نفر که احتمال قوی دو نفر از آنها رئیس جمهور و معاون خواهد شد گفتند ما به برجام برمی‌گردیم دوماً شورای حزب دمکورات‌ها چند ماه پیش در اجلاس‌ خود اعلام کردند ما به برجام برمی‌گردیم  یعنی هر دموکراتی که می‌خواهد از این حزب برای هر نوع انتخابی در آمریکا استفاده کند، در رابطه با ایران، باید گفته شورای مرکزی را تأیید کند. ما از این پتانسیل استفاده نکردیم.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند که منظورمان از شعار مرگ بر آمریکا، ترامپ، بولتون و دولتمردان آمریکایی است و با ملت آمریکا مشکلی نداریم. از یکسری پتانسیل در آمریکا ما هیچ استفاده‌ای نکردیم. مذاکره با آمریکا هم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. نفر دوم حزب جمهوری خواه به طور کلی مخالف اقدامات ترامپ است و گفته بود که این کاری که ما با ایران می‌کنیم اصلاً درست نیست.

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: می‌گویند بیایید بنشینیم با هم حرف بزنیم. وقتی که 2 نفر به هم اعتماد ندارند روی چه حسابی باید با هم حرف بزنند؟ متأسفانه رسانه‌های ما هنوز نتوانستند بیان کنند که «برجام» چه بود.

فرمند با تأکید بر اینکه بحث تخصیص خط اعتباری به ایران مطرح شده، یک نفر نمی‌آید بگوید این خط اعتباری چه چیزی است، اظهارداشت: تخصیص خط اعتباری یعنی وام؛ وام یعنی اگر در موعد مقرر اقساط خود را پرداخت نکردید مثلاً 10 درصد جریمه دیرکرد به آن تعلق خواهد گرفت. ما چرا باید این وام را بگیریم؟ ما چه نیازی به وام داریم؟ حالا وثیقه این خط اعتباری چه چیزی است؟ نفت.

وی اضافه کرد: ما خط اعتباری می‌خواهیم چه کار؟ آنها خط اعتباری می‌دهند و وثیقه این خط اعتباری را نفت قرار داده که اگر ما نتوانستیم اقساط آن را پرداخت کنیم آنها نفت ما را بگیرند. یک نفر پیدا نمی‌شود بگوید ما که در حال حاضر نفتمان را می‌فروشیم، چرا در ازای قسط وام، به شما نفت مفتی بدهیم؟

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک بحثی در ذهن من است، اگر تمام دنیا از ما نفت نخرد از گشنگی خواهیم مُرد؟ قول شرف می‌دهم به مدرکی که از دانشگاه درجه 1 آمریکا گرفتم و به تمام اعتقاداتم قسم می‌خورم که اگر ما راه درست را برویم یک جوان در این مملکت بیکار نمی‌ماند و اگر یک جوان این مملکت بیکار نماند ما از مالیات و پول همین جوان‌ها که به صندوق بیمه خواهند پرداخت ما مملکت را خیلی عالی اداره خواهیم کرد و برای یک بار هم شده مستقل خواهیم شد.

فرمند تصریح کرد: نفت یک موهبت الهی است، نفت را می‌دهیم در مقابل پول می‌گیریم، این پول باید پولِ اضافه ما باشد. یعنی وقتی آلمان و ژاپن یک لیتر نفت و یک سانتیمتر گاز ندارند اما ما نفت داریم پس باید یک زندگی عالی داشته باشیم. میانگین عمر این کشورها از ما خیلی بالاتر است و 44 میلیون نفر در کشور آلمان کار می‌کنند، پس چرا ما این مشکلات را داریم؟

وی با بیان اینکه چند روز قبل که بحث آرامکو پخش شد گفتند که ایران به یمنی‌ها پهپاد و سلاح داده، گفت: همین فرانسه که صلح‌گر قرن معروف شده مگر از عربستان تعهد نگرفته که سلاح به آنها بفروشد؟ فرانسه در مشکل کوچک داخلی خود مانند جلیقه زردها مانده است، حالا می‌خواهد مشکل بین‌الملل را حل کند. یمن مگر خودش نمی‌تواند سلاح یا پهپاد یا ... درست کند که ما به آنها بدهیم؟ 

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه راه دیپلماسی ما درست نیست، تصریح کرد: آیا آمریکایی‌ها واقعاً آقای ترامپ و جنگ طلبان جمهوری‌خواهشان را قبول دارند؟ خیر قبول ندارند. آقای ترامپ در خیلی چیزها موفق نبوده، ناراحتی او این است که با بالا رفتن قیمت نفت، هیچ چیزی نصیب آمریکایی‌ها نکرده است.

فرمند در پایان گفت: ما با دنیا قهر نیستیم، باید حرف بزنیم اما نه با آمریکای عهش کن؛ باید اجازه دهیم مردم آمریکا دولتشان را در فشار قرار دهند. 

ارسال نظرات