مدارسی در هرمزگان وجود دارد که عمر آن به بیش از پنج دهه می رسد که حتی قابل بازسازی نیستند؛ اما دانش آموزان این دیار برای فراگیری علم به این مدارس پناه آورده اند و سقف ها و دیوراهای فرسوده و کپری را برای کسب علم با جان و دل می پذیرند.
کد خبر: ۹۱۷۶۵۵۱
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

 

 
 

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان؛ آموزش و یادگیری بخش مهمی از زندگی جوامع به شمار می رود و همه انسان ها در طول زندگانی خود تحت تعلیم و آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی مانند مهد کودک، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه قرار دارند.

فضای آموزشی مناسب یکی از مهمترین فاکتورهای ایجاد انگیزه برای دانش آموزان و علاقه مندی برای تحصیل محسوب می شود که دولتمردان در سال های اخیر تلاش های فراوانی برای فراهم ساختن محیط هایی مناسب تحصیل دانش آموزان می کنند.

به برکت انقلاب اسلامی و نگاه جهادی مسئولان کشور در سال های اخیر رویکرد وزارت آموزش و پرورش فراهم کردن مکان های امن همراه با آرامش برای دانش آموزان در نقاط مختلف کشور است و از همین رو دولتمردان آستین همت خود را بالا زده و مدارسی که عمر آن ها به سالیان درازی می رسد را بازسازی می کنند.

در حالی که روزانه آمار های فراوانی مبنی بر مطلوب سازی فضای تحصیلی و رشد روز افزون استاندارد سازی مدارس در اقصی نقاط کشور به گوش می سد اما همچنان در جنوب کشور فضاهای آموزشی وجود دارد که تنها نام مدرسه را به یدک می کشد.

خود نمایی آموزشگاه های مستهلک و فرسوده در جنوب کشور

استان هرمزگان قطب اقتصاد کشور به شمار می رود و به گفته مسئولان مختلف نیمی از درآمد خزانه کشور از این استان ساحلی تامین می شود؛ با وجود در آمد زایی کلان این استان در سطح ملی اما همچنان فعالیت های آموزشی برخی نقاط آن در سازه های مستهلک و فرسوده صورت می گیرد.

امروزه در عصر تکنولوژی و پیشرفت قرار داریم و در حالی که همه جا از کلاس های درس هوشمند سخن به میان می آید در جنوبی ترین نقطه کشور فرزندانش در مدارس کپری و فرسوده به تحصیل مشغول هستند.

مدارسی در هرمزگان وجود دارد که عمر آن به بیش از پنج دهه می رسد که حتی قابل بازسازی نیستند؛ اما دانش آموزان این دیار برای فراگیری علم به این مدارس پناه آورده اند و سقف ها و دیوراهای فرسوده و کپری را برای کسب علم با جان و دل می پذیرند.

کپر به عنوان متداول ترین شیوه زندگی سنتی در هرمزگان به خصوص شرق آن است که از دیرباز با توجه به اقلیم منطقه، خانه هایی از جنس برگ درخت خرما احداث می شود؛ در شرق هرمزگان هنوز روستاهایی وجود دارد که مردمانش در کپر زندگی می کنند و دانش آموزان در این سازه های ابتدایی درس می خوانند.

در دهه های اخیر این سبک از زندگی  با فقر و محرومیت در آمیخته و به عنوان نماد محرومیت به شمار می رود که به جرات می توان گفت وجود مدارس کپری به عنوان بارزترین نماد فقر اجتماعی در هرمزگان همچنان ادامه دارد.

آغاز تحصیل بیش از ۸ هزار دانش‌آموز هرمزگانی در مدارسی کپری و کانکسی

نوید احمدی، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: ۶۱ مدرسه کانکسی و ۱۴ مدرسه کپری را شناسایی کردیم و ۸ هزار و ۲۴۶ دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند، که عمدتاً شامل مدارس روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان هرمزگان افزود: از سال گذشته پیگیر بهینه‌سازی مدارس کپری و کانکسی بودیم که تفاهم‌نامه‌ای را با قرارگاه سازندگی سپاه  منعقد کردیم که شامل ۶۵ مدرسه با ۲۲۰ کلاس است.

وی مهم‌ترین چالش استان را مدارس تخریبی خواند و عنوان کرد: ۶۵۰ مدرسه غیراستاندارد در استان داریم که ۲۲۰ مدرسه بایستی تخریب و مابقی مقاوم‌سازی شوند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان هرمزگان تصریح کرد: بندرعباس، میناب و بستک بیشترین تعداد اجرای پروژه‌ها  نوسازی داشتند، در سال ۱۳۹۸ توانستیم ۸۶ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۵۴ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ۶۱ میلیارد تومان هم در جشنواره خیرین اعتبار جذب کنیم و با این اعتبارات قصد داریم ۱۲۰ مدرسه نوسازی شود، ۶۵۰ مدرسه غیراستاندارد و ۲۲۰ مدرسه نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

احمدی خاطرنشان کرد: همه پایه‌های ششم مدارس زیرساخت‌های هوشمند سازی را دارد، اخیراً نیز هوشمند سازی ۱۱ مدرسه در بشاگرد تصویب شده است.

علی ای حال که از فردا سال تحصیلی جدید آغاز می شود هنوز در مناطق مختلفی از شرق تا غرب هرمزگان مدارس مستهلک و کپری بیشماری وجود دارد که در کنار آموزش و تحصیل،ازجان گذشتگی و کنترل اضطراب را به دانش آموزان می آموزد تا ترس ناشی از فرو ریختن سقف کلاس و آوار شدن دیوارها را مدیریت کنند.

در این میان همت والای مسئولان هرمزگان را می طلبد تا در کنار سرمایه های فراوانی که از صنایع مختلف این استان به دست می آید به امر فضای تحصیل دانش آموزان این مرز و بوم اهتمام ویژه ای داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات