خبرهای داغ:
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما امروز جزو هشت کشور برتر دنیا هستیم که توانسته‌ایم رادار پسیو (Passive) بسازیم و این رادار را در صحنه عملی و میدانی تست کرده ایم و از آن جواب گرفته ایم.
کد خبر: ۹۱۷۶۹۸۹
|
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، امیر سرتیپ علیرضا الهامی جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در برنامه تلویزیونی «چهل ستون» با اشاره به دستاوردهای کشورمان در حوزه پدافند هوایی، اظهار داشت: ما امروز جزو هشت کشور برتر دنیا هستیم که توانسته‌ایم رادار پسیو (Passive) بسازیم و این رادار را در صحنه عملی و میدانی تست کرده ایم و از آن جواب گرفته ایم.

وی افزود: در حوزه یک نمونه از رادارهای پسیو تقریبا در دنیا تک هستیم و این نوع از رادار را کشور دیگری در اختیار ندارد.

امیر الهامی ادامه داد: هر کشوری برای تولید رادارهای پسیو تکیه به تکنولوژی خاصی دارد و ما نیز در تولید این نوع از رادارها تکیه بر تکنولوژی داریم که مختص جمهوری اسلامی ایران است.

جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش همچنین تاکید کرد: یک رادار اکتیو با برد ۷۰۰ کیلومتر در باند VHF نیز ساخته‌ایم که به لحاظ نوع طراحی در دنیا بی نظیر و خاص کشورمان است.

 آخرین دستاورد راداری کشورمان در حوزه رادارهای پسیو، سامانه راداری پسیو «معین۴۰» است که توسط سازمان جهاد خودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و با همکاری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری طراحی و تولید شده است و اسفندماه سال گذشته توسط فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) رونمایی شد.

این سامانه قابلیت کشف اهداف ریزپرنده و موشک‌های کروز در محیط‌های شهری و پیرامون آنها را دارد. ویژگی سامانه‌های راداری پسیو (غیرفعال) نسبت به رادارهای اکتیو(فعال) این است که به دلیل آنکه اینگونه رادارها بدون انتشار امواج از فرستنده و تنها با دریافت بازتاب فرکانس‌های دریافتی ناشی از فرستنده‌های دیگر مانند فرستنده های رادیویی و تلویزیونی به اهداف، آنها را کشف می‌کند و به این ترتیب به دلیل عدم وجود فرستنده، کشف این رادار توسط هواپیماها و سامانه های جمع آوری اطلاعات دشمن ممکن نخواهد بود.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها