تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اگر قرار باشد دیدار روحانی و جانسون به ابزاری به منظور سوق دادن آن به سمت توافق بد باشد، نباید انجام شود،گفت:انگلیس برای نجات سعودی‌ها از باتلاق یمن ماموریت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۹۱۷۷۸۷۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، «مهدی محمدی» تحلیلگر مسائل بین‌الملل و فعال رسانه‌ای درباره اظهارات بی اساس «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در خصوص ایران و طرح اتهام مبنی بر دخالت جمهوری اسلامی در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان و در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به این ادعا‌های بی پایه و اساس، ضرورتی به انجام ملاقات روحانی با نخست‌وزیر انگلیس وجود دارد؟ عنوان کرد: مهم‌تر از اصل دیدار محتوای آن است. اگر بنا باشد این دیدار تبدیل به ابزار فشاری بر روی ایران برای سوق دادن آن به سمت یک توافق بد شود، طبیعی است که نباید انجام شود.

وی با بیان اینکه جانسون صراحتا گفته باید یک توافق جدید به جای برجام با ایران امضا شود، یادآور شد: این هیچ تفاوتی با موضع ترامپ ندارد که می‌گوید ایران در ازای چند میلیارد دلار خط اعتباری به طور کامل به برجام برگردد، تعهدات برجام را ابدی هم بکند، درباره حوزه موشک و منطقه هم امتیاز بدهد. به ویژه اینکه من حس می‌کنم انگلیسی‌ها برای نجات دادن سعودی‌ها از باتلاق یمن با حفظ آبرو ماموریت ویژه‌ای دارند و الان برای کنترل رفتار انصارالله در دفاع از مردم خودش در مقابل نسل‌کشی سعودی، فشار زیادی بر ایران وارد خواهند کرد.

بوریس جانسون در مصاحبه‌ای گفته بود: «واقعیت این است که همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ به درستی گفت، این توافق بدی بود. نواقص زیادی داشت. رفتار ایران در منطقه موجب اختلال بوده و هست. اگر این توافق بدی بوده - من هم قبول دارم که این [توافق]نواقص بسیار بسیار زیادی داشته - در آن صورت خوب بیایید توافق بهتری انجام دهیم. فکر می‌کنم تنها یک نفر هست که می‌تواند توافق بهتری کند و آن یک نفر کسی است که می‌داند چطور شریک دشواری مانند ایران را به راه بیاورد. آن یک نفر رئیس‌جمهور ایالات متحده است.»

محمدی با طرح این سؤال که راهبرد تیم ایران چیست؟ پاسخ داد: اگر راهبرد فقط یک معامله با فرمول پیشنهادی فرانسه باشد، مسلما ما در مسیر بدی قرار داریم، ولی اگر راهبرد، متوقف کردن سیاست فشار حداکثری آمریکا باشد، خُب می‌تواند اتفاقات متفاوتی بیفتد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: تحولات پنج ماه گذشته به خوبی به ما نشان داده که راه تغییر دادن محاسبات آمریکا، مذاکره و توافق نیست، بلکه اتفاقا این آمریکایی‌ها هستند که به مذاکره و توافق به عنوان ابزاری برای متوقف کردن این روند که در حال وارد کردن ضربات کاری به آنهاست، می‌نگرند.

وی گفت: من نگران هستم که دوباره یک سرمایه عظیم راهبردی که در عمل و با مجاهدت و هوشمندی بی‌نظیر ایجاد شده پای میز مذاکره در ازای هیچ، معامله شود.

ارسال نظرات