خبرهای داغ:
این دورهمی شبیه بقیه جلسات قرآن شهر است، فقط کمی متفاوت؛ متفاوت است چون اعضای آن سال‌هاست با هم هستند؛ سال‌هایی که وقتی حرفشان به میان می‌آید با خودش خاطره جبهه و روزهای سخت دفاع را تازه می‌کند.
کد خبر: ۹۱۷۸۱۰۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

قرار است جلسه قرآن این هفته در منزل حاج احمد یوسفی برگزار شود، از چند روز قبل اعلام شده که این جلسه صفحه دویست و سی و دو قرآن خوانده می‌شود. این دورهمی، شبیه بقیه جلسات قرآن شهر است، فقط کمی متفاوت است؛ متفاوت است چون اعضای آن سالهاست با هم هستند؛ سال‌هایی که وقتی حرفشان به میان می‌آید با خودش خاطره جبهه و روزهای سخت دفاع را تازه می‌کند.

جلسه قرآن رزمندگان خرمشهری، حدود بیست سال است که تعدادی از یادگاران روزهای سخت خرمشهر را پنج‌شنبه‌ها دور هم جمع می‌کند. مدیر جلسه حاج محمد سبزغلامی است. در جلسه، کار تقسیم شده است، همه می‌دانند نکات تجویدی را چه کسی می‌گوید و تفسیر با کیست.

کنار رزمندگان، جوان‌تر‌ها هم هستند؛ آنها از کودکی با پدران خود به این جلسه آمده‌اند و حالا این دورهمی قرآنی یکی از برنامه‌های ثابت زندگی آنها شده است.

محمد سبزغلامی، رزمنده هشت سال دفاع مقدس و مسئول جلسه قرآن رزمندگان در اهواز، در گفت‌وگو با بسیج از خوزستان، در معرفی این جلسه قرآنی گفت: این جلسه قرآنی یادگار مرحوم حاج کریم بشکار، جانباز دفاع مقدس خرمشهری است که از حدود بیست سال گذشته تاکنون در اهواز تشکیل می‌شود. این جلسه با ۴، ۵ نفر رزمنده شروع شد، کم‌کم رزمندگان دیگر هم به این جمع اضافه شدند. ما که می‌آمدیم بچه‌های خود را هم به این جلسات می‌آوردیم. بچه‌های ما از کوچکی در این جلسه قرآن شرکت می‌کردند و الان که بزرگ شده‌اند با بچه‌های خود در این جلسه شرکت می‌کنند.

پایه اصلی این جلسه، قرائت قرآن بود. به دنبال برکت وجود قرآن در خانه‌ها بودیم. پس از آن به موضوع آموزش تجوید قرآن نیز توجه کردیم و الان در کنار قرائت آموزش تجوید، تفسیر موضوعی قرآن را هم در این جلسات داریم. دو تا از بچه‌های رزمنده؛ آقایان علیرضا حبیب‌زاده و محمد مهدوی مسئول تجوید و صحیح‌خوانی بچه‌ها و دو تای دیگر از رزمندگان؛ حاج مصطفی اسکندری و دکتر احمد عزیزی مسئول تفسیر هستند. قبلاً قرآن را به ترتیب در این جلسات می‌خواندیم که از سال گذشته شیوه عوض شد.

جلسات قرآنی ما یک‌جانبه نیست و همه می‌توانند صحبت کنند. یکی از ویژگی‌های جلسات قرآن رزمندگان این است که در شب‌های احیای ماه مبارک رمضان مراسم احیا با حضور خانواده‌های رزمندگان برگزار می‌شود. مداحان و دعاخوانان این مراسم هم از رزمندگان هستند. آقای حسین فخری مداح خرمشهری هم در گروه ما بود که بعدها به اصفهان رفت اما در مراسم احیای ما می‌آید و دعا می‌خواند. الحمدالله این سنت تا الان هم ادامه پیدا کرده و هیچ‌وقت به خاطر نبود افراد تعطیل نشده است. بچه‌ها همیشه پای کار بوده‌اند و به این دورهمی نیاز داشتند.

یکی دیگر از برنامه‌های این جمع قرآنی سفر اربعین است که یک هفته پیش از اربعین حسینی هماهنگی می‌کنند و به کربلا مشرف می‌شوند.

این رزمنده درباره تفاوت این جلسه قرآنی با دیگر جلسات گفت: معمولاً جلسات قرآنی صرفاً به صورت آموزشی و خشک برگزار می‌شوند. ما تلاش کردیم این جلسات را از حالت تخصصی صرف خارج کنیم، گپ و گفتی در طول جلسه داریم. الحمدالله جوانانمان بیشتر رغبت پیدا کرده‌اند و خودشان دنبال این جلسات هستند. بخشی از صحبت‌های این جلسه یاد و خاطرات دفاع مقدس است. معمولاً آخر جلسه یادی از شهدا و دوستان می‌کنیم و این خود به خود، خاطرات دفاع مقدس را با خود می‌آورد. اکثر بچه‌های این جلسه جانباز هستند و خاطراتی از جنگ و جبهه دارند که برای ما بگویند.

سه تا از بچه‌های جلسه قرآنی ما به رحمت خدا رفته‌اند. دورهمی ما کنار هم سراسر خاطره است. همین که دور هم جمع می‌شویم و از حال و هوای هم باخبر می‌شویم، خیلی خوب است. اگر برای یکی از بچه‌ها مشکلی پیش بیاید، جمع می‌شویم و به او سر می‌زنیم. زمانی که مرحوم کاظم کوه‌گیوی از رزمندگان این جلسه ناراحتی قلبی پیدا کرد قبل از اینکه به خانواده‌اش زنگ بزند،‌ به ما زنگ زد و ما قبل از خانواده او پیشش بودیم. مرحوم بشکار هم که بانی این جلسه است هم یک روز قبل از فوتش وقتی حالش بد شده بود، پیام داده بود که سریع دوستانم بیایند.

این نزدیکی و اخوت بین بچه‌ها خیلی زیاد و شدید است. در دوران دفاع مقدس هم وقتی بچه‌ها به مرخصی می‌رفتند با اینکه زمان مرخصی طولانی نبود وقتی برمی‌گشتند انگار چند سال همدیگر را ندیده بودند. طوری همدیگر را بغل می‌کردند که گویی مدت زیادی از هم دور بودند. الان هم دقیقاً همین‌طور است. همان دوستی‌ها و نزدیکی‌ها بین بچه‌ها هست و این باعث شده که این حرکت که بازمانده مرحوم کریم بشکار است تا الان ادامه پیدا کند و امیدوارم به نسل‌های بعدی منتقل شود.

امروزه یک مسئله‌ای مطرح می‌شود، می‌گویند چرا رزمندگان در بازسازی شهر خرمشهر خود را کنار کشیده‌اند؟ می‌خواهم بگویم زمانی که نیاز بود، بچه‌ها برای دفاع آمدند. حتی برای دفاع از حرم نیز رفتند. الان به چه چیزی نیاز است؟ سن بچه‌های رزمنده بالا رفته است. آنها دیگر نمی‌توانند در کارهای بازسازی فعالیت کنند؛ اما آنها تلاش می‌کنند آنچه را نیاز است شناسایی کنند و برای آن کاری انجام دهند. همان‌طور که یک مؤسسه خیریه در خرمشهر تأسیس کردیم که «امدادگران عاشورا» نام دارد.

این مؤسسه در ارتباط با بیماری‌های سرطانی تأسیس شده است. ایجاد این مرکز نیازی بود که احساس شد و رزمندگان برای ساختن آن اقدام کردند و در حال حاضر این مؤسسه رتبه اول خدمت‌رسانی به بیماران سرطانی را در کشور دارد. این کار توسط رزمندگان شروع شد و برای ادامه به حمایت مردم نیاز دارد. نمی‌گویم مسئولان؛ مردم کمک کنند که این مؤسسه درجا نزند و الان که پرونده‌های بیماران مؤسسه از ۳۰ پرونده به ۴۰۰ پرونده رسیده، کمک کنند تا بتوانند خدمات بیشتری به بیماران ارائه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها