رئیس بسیج جامعه زنان کشور گفت:
مینو اصلانی اظهار داشت: مردم با تاثیر گرفتن از تبلیغات ماهواره ای در مسیر مصرف گرایی قرار می گیرند و به طور ناخودآگاه تجمل گرا می شوند.
کد خبر: ۹۱۷۸۱۷۲
|
۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از برنامه "گفت و گوی اجتماعی" با موضوع بررسی تجمل گرایی، با حضور انیس خوش لهجه (آسیب شناس اجتماعی) و مینو اصلانی (رئیس بسیج جامعه زنان کشور) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه انیس خوش لهجه با اشاره به ابعاد مختلف تجمل گرایی، گفت: تجمل گرایی در عین حال می تواند با قرارگیری در قالب های مختلف ابعاد مثبت یا منفی داشته باشد.

وی با اشاره به بُعد مثبت تجمل گرایی، اظهار داشت: انسان ها همیشه دوست دارند تا به کمال برسند و این کمال را در زیبایی و جلوه کردن تعریف می کنند.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: انسان ها با به مقایسه گذاشتن خود با دیگری جلوه های مختلف زیبایی را بررسی می کنند.

وی با اشاره به این که جلوه دادن زیبایی اساس رشد بشر بوده است، عنوان کرد: در طول تاریخ انسان ها سعی کرده اند تا نسخه ای بهتر از نسخه قبل خود را ارائه دهند و همین روحیه باعث شده تا انسان به رشد برسد.

انیس خوش لهجه تصریح کرد: در زمانی که تجمل گرایی فارغ از رشد انسان به ظواهر دنیوی محدود شود، آسیب ها و ابعاد منفی شکل می گیرند.

وی افزود: شخص تجمل گرا با اهتمام به احساس رقابت همواره تلاش می کند تا از دیگران عقب نماند و به هر طریق ممکن خودش را بهتر از سایر افراد معرفی کند.

این آسیب شناس اجتماعی با اشاره به این که ایران نظام سرمایه داری ندارد، توضیح داد: در حال حاضر روح نظام سرمایه داری غرب در ایران شکل گرفته است و به دنبال خود آسیب های مختلفی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: وجود ابزاری مانند ماهواره در خانه های مردم می تواند فضای فرهنگی خانواده های ایرانی را به سمت اشرافی گری سوق دهد.

در ادامه برنامه گفت و گوی اجتماعی از شبکه رادیویی گفت و گو مینو اصلانی با اشاره به این که عموم مردم ایران به لطف انقلاب اسلامی از رفاه نسبی برخوردار هستند، گفت: آمارهای جهانی اعلام می کنند که در دهه های انقلاب، ایران همیشه شاهد رشد قدرت اقتصادی مردم بوده است.

وی با اشاره به این که برخورداری از رفاه حق مردم ایران است، عنوان کرد: رفاهی زیبنده مردم ایران است که نمادی از اشرافی گری نداشته باشد.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به این که پیامدهای اشرافی گری می توانند بسیار خطرناک باشند، عنوان کرد: غرور و خودشیفتگی اولین پیامدهای منفی روحیه اشرافی گری هستند.

وی افزود: متاسفانه برخی از مسئولان کشور امروزه با اهتمام به روحیه اشرافی گری زندگی می کنند.

مینو اصلانی ادامه داد: رفتار تجمل گرایانه مسئولان کشور می تواند به مردم جامعه منتقل شود، چرا که مردم همیشه از الگوهای رفتاری تولید شده توسط مسئولان پیروی می کنند.

وی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان این که همه مردم خواهان برقراری رفاه نسبی هستند، عنوان کرد: در حال حاضر عموم مردم ایران با معضل اشرافی گری درگیر نشده اند.

رئیس بسیج جامعه زنان کشور افزود: روحیه اشرافی گری را می توان در روحیه فرعون تعریف کرد، به طوری که فرد اشرافی گر همیشه همه چیز را برای خود می خواهد و از منظر بالا به همه چیز می نگرد.

وی اضافه کرد: مردم با تاثیر گرفتن از تبلیغات ماهواره ای در مسیر مصرف گرایی قرار می گیرند و به طور ناخودآگاه تجمل گرا می شوند.

مینو اصلانی با بیان این که اسراف مهم ترین نماد تجمل گرایی است، عنوان کرد: متاسفانه برخی از افراد برای پیشرفت در مسیر تجمل گرایی به سمت کسب مال نامشروع می روند.

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی نگاهی انسانی به مردم و جامعه دارد، تصریح کرد: نظام حاکمیتی ایران هیچ گاه نگاهی از بالا به پایین نداشته و ندارد و رفاه را حق همه مردم می داند.

ارسال نظرات