گزارش ایندیپندنت:

استیضاح ترامپ، ایران را به ایستادگی در این بحران دیپلماتیک تشویق می کند

فرصتی برای دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی در سازمان ملل در هفته جاری در نیویورک وجود ندارد چرا که روسای جمهور آمریکا و ایران به این دیدار دوجانبه از دیدی کاملاً متضاد نگاه می کنند. ترامپ حاضر نیست قبل از دیدار ، فشار حداکثری خود را از ایران بر دارد و روحانی هم حاضر نیست قبل از برداشته شدن تحریم ها با ترامپ دیدار کند.
کد خبر: ۹۱۷۸۵۰۰
|
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج به نقل از ایندیپندنت، خبرهای جدید درباره استیضاح ترامپ در کنگره اکنون دیگر  احتمال گفتگوهای مستقیم بین تهران و واشنگتن را به شدت کاهش داده است.

در این گزارش آمده است، ترامپ یک تاجر دیرینه است که یک ملاقات چهره به چهره را به عنوان نقطه شروع می داند که می تواند راه ارتباط را باز کند و طرفین را به سمت یک تعامل پیش ببرد. اما روحانی ، یک دولتمرد دیرینه است که  به دیدار مستقیم به عنوان نقطه پایان نگاه می کند. او می خواهد قبل از اینکه مقابل دوربین ها دست بدهند، عملا دستاوردی داشته باشد.
ایندیپندنت می نویسد: رئیس جمهور فرانسه امانوئل ماکرون تلاشهای قهرمانانه ای انجام داد، اما نه او  و نه نخست وزیر ژاپن شینزو آبه  و نه عمران خان نخست وزیر پاکستان یا هر کس دیگری نمی تواند بر تقاضای اساسی ایران غلبه کند. و اکنون به نظر می رسد که ایران  صبر می کند تا ببیند آیا ترامپ استیضاح خواهد شد یا اینکه در نوامبر آینده شکست خواهد خورد .
به گزارش ایندیپندنت گرچه دو رئیس جمهور قرار نیست با یکدیگر صحبت کنند ولی آنها از طریق سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل با هم ارتباط برقرار کرده اند.

ترامپ اول  ایران را در تریبون سازمال ملل به حمایت از تروریسم متهم کرد و  تهدید کرد که در صورت ادامه رفتارهایش در منطقه ، تحریم ها را تشدید خواهد کرد. وی سپس  گفت که ایالات متحده به دشمنی همیشگی اعتقادی ندارد  و اعلام کرد که می خواهد با رهبران ایران رابطه برقرار کند و در صورت ملاقات با وی امور می تواند تغییر کند.

روحانی هم روز بعد همین کار را پشت تریبون انجام داد. او ابتدا ایالات متحده را به ایجاد درگیری در خاورمیانه و آسیب رساندن به زنان و کودکان ایرانی و به تروریسم اقتصادی متهم کرد و سپس اظهار داشت که ایرانیان خواهان صلح هستند و توضیح داد که مذاکرات با آمریکا در صورتی امکان پذیر است که کاخ سفید تحریم ها را برداشته و فشارها بر تهران کم کند.
بر اساس این گزارش، ترامپ خواهان پیروزی جدی در سیاست خارجی پیش از انتخابات سال ۲۰۲۰ است و ایرانیان هیچ دلیلی برای اعتماد به او ندارند.

پویا عالی مقام ، مورخ خاورمیانه در MIT معتقد است ، اعتماد سازی از سوی  قدرتی که تقریباً تمام اهرم ها را دارد ، ضروری است . ایالات متحده می تواند از برخی تحریم ها چشم پوشی کند  تا ایران بتواند مقداری از نفت خود را بفروشد و مانع از پیشنهاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه نشود. این اعتماد سازی می تواند با ترامپ  شروع شود.


از سوی دیگر  رئیس جمهور فرانسه ماکرون سعی کرد، رئیس جمهور ایران را متقاعد کند که  بدون دیدار با ترامپ نیویورک را ترک نکند ، زیرا او در چند ماه دیگر به نیویورک باز نخواهد گشت و ترامپ هم به تهران نخواهد رفت. بوریس جانسون نیز  سعی کرد روحانی را به دیدار با ترامپ متقاعد کند و به او گفت: شما هر دو احتیاج دارید که  الان  در کنار یک استخر شنا باشید و همزمان در آن بپرید.
این در حالیست که ویلیام لوئر ، سفیر پیشین ایالات متحده گفت آمریکا تحریم ها را کاهش نمی دهد. لوئر گفت: مذاکرات دو طرف می تواند کانال جدید مورد نیاز در روابط را باز کند.بنابراین گزارش، در حالی که دو رئیس جمهور در نیویورک هستند، امید زیادی برای دستیابی به موفقیت بین تهران و واشنگتن وجود ندارد. اما ادامه میانجیگری اروپا می تواند به شکسته شدن این یخ  در روابط کمک کند و سرانجام در را برای دیپلماسی پایدار تر باز کند. به نظر می رسد ایران و آمریکا در مواضع خود بسیار جدی هستند. اما هیچ یک از طرفین نمی خواهند درگیر جنگ با طرف مقابل شوند و این می تواند یک نقطه شروع خوب باشد.

اصل گزارش را در ایندیپندنت بخوانید.

منبع:شفقنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار