رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بابیان این که مقابله با جنگ اقتصادی الزاماتی دارد که تعریف الگوی مصرف برای مردم از جمله این موارد است گفت:داشتن یک سیستم توزیع اقلام اساسی و ضروری مبتنی بر کارت هوشمند حیاتی است.
کد خبر: ۹۱۷۹۲۸۱
|
۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار غلامرضا جلالی در مصاحبه با رادیو افزود: اداره کشور با شرایط خاص و پیچیدگی های بسیار زیاد دوران دفاع مقدس از تجربیات خیلی خوب این دوران است که باید بروز رسانی و در دوران جنگ اقتصادی به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد.

وی اظهارداشت: سال 1365 بین پنج تا هفت میلیارد دلار درآمد ملی کشور بود که با همان درآمد ضمن اداره کردن جنگ کالاهای اساسی مردم نیز به خوبی تامین می شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: بدون شک از تجربیات دوران دفاع مقدس باید برای مقابله با جنگ اقتصادی استفاده کرد.

وی افزود: یکی از الزامات حوزه پدافند غیرعامل اقتصادی در شرایط امروز این است که یک نقشه اجرایی از اقتصاد مقاومتی و برنامه دفاع اقتصادی تهیه و تدوین شود به شکلی که همه بدانند چگونه و از چه حوزه ای بایستی دفاع و پدافند کرد.

سردار جلالی تصریح کرد: یکی از اهداف دشمن در جنگ اقتصادی ناکارآمد کردن دولت در اداره امور مردم است.

وی گفت: بزرگترین هدف اقتصادی دشمن بر محور معیشت و سفره مردم می چرخد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورافزود: برای پاسخگویی به تهدیدات در حوزه مردمی باید تمامی اهداف خود را بر حوزه حفاظت از سفره و معیشت مردم متمرکز کرد.

وی اظهارداشت: این سازمان پنج سال پیش ضمن اعلام هشدار نسبت به تهدیداقتصادی دشمن الزامات این تهدید را برای دولت و وزارتخانه ذیربط تعریف کرد که چه اتفاقی باید بیفتد متاسفانه بخشی ازاین الزامات هنوز اتفاق نیافته است.

سردار جلالی گفت: وقتی هدف دشمن فشار بر مردم و همینطور کاهش کارآمدی دولت در حوزه های مختلف ارائه خدمات به مردم است بطور طبیعی باید زیرساخت های شرایط اضطراری را به خوبی در کشور فراهم کرد.

وی افزود: داشتن یک سیستم توزیع اقلام اساسی و ضروری مبتنی بر کارت هوشمند و سیستم الکترونیکی با هدف رساندن کالاها به دست مصرف کنندگان واقعی در این شرایط امری حیاتی است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهارداشت: برای توزیع مناسب کالا باید ساز و کار ها به نحوی طراحی شود که در شرایط سخت تحریمی و اقتصادی بتوان از قشر آسیب پذیر و ضعیف کشور به معنای واقعی حمایت کرد اگر چنین سیستمی ایجاد شود بدون شک اشکالات گذشته هم برطرف خواهد شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه جنگ اقتصادی یعنی حمله با ابزار اقتصاد بر علیه تمام مولفه های اقتصادی کشور گفت: مقابله با جنگ اقتصادی الزاماتی دارد که تعریف الگوی مصرف برای مردم از جمله این موارد است.

سردار جلالی با اشاره به اینکه تعریف الگوی مصرف از طریق رسانه شکل می گیرد، افزود: وقتی رسانه های داخلی اجازه می دهند مردم تحت تاثیر و ساماندهی شبکه های اجتماعی خارج پایه مثل اینستا و تلگرام قرارگیرند و از بیرون تحریک شوند دشمن حداکثر استفاده خود را در راستای هدایت مردم، ساخت ذهنیت برای مردم و بسیاری موارد دیگر می برد بنابراین برای هدایت افکار عمومی باید نقشه راه صحیح و کارآمدی داشت و در عین حال به موقع عمل کرد.

وی با اشاره به این جمله که مردم محور اصلی جنگ اقتصادی هستند، اظهارداشت: بطورکلی در پدافند اقتصادی باید اثر تهدید اقتصادی دشمن را بر سفره مردم حذف کرد یعنی باید لایه حفاظتی، حمایتی، سیاستی، پدافندی و صیانتی در برابر تهدید دشمن ایجاد تا این تهدیدات بر مردم به خصوص طبقات ضعیف و آسیب پذیر جامعه اثر نکند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: اگر روحیه معنوی دفاع مقدس در فضای جنگ اقتصادی حاکم شود به راحتی می تواند نقش مردم را بازتولید کند و یک نقش فعال مقاوم در برابر این تهدید داشته باشد.

وی ضمن تاکید به اینکه به مردم باید در دفاع اقتصادی نقش داد، اظهارداشت: اگر به مردم نقش درستی داده نشود دشمن از طریق شبکه های اجتماعی و سازماندهی ذهن و فکر مردم آنان را رو به روی نظام قرار خواهد داد بنابراین تعیین نقش مشارکت جویانه برای مردم در پدافند اقتصادی بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: همان طوری که جمهوری اسلامی در دفاع مقدس با سپردن اداره امور جبهه‌ها به دست مردم توانست پیروز جنگ تحمیلی باشد اکنون نیز در دفاع اقتصادی باید در همان مسیر گام بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اینکه بین واژه «تهدید» و «آسیب» تفاوت وجود دارد، افزود: منشا تهدید خارجی و منشا آسیب داخلی است.

سردار جلالی اظهارداشت: موضوع تحولات در حوزه تهدید جنگ اقتصادی حتی در ادبیات جهانی یک مقوله نو و تازه ای است.

وی ضمن اشاره به برگزاری نشست با بسیاری از روسای دانشکده های اقتصاد گفت: همه این افراد می گویند تا حالا ادبیات جنگ اقتصادی در حوزه های دانشی وجود نداشته هرچه در این حوزه بحث می شود راجع به رقابت در اقتصاد است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: جنگ اقتصادی یک واقعیت در دنیای امروز است بنابراین ضرورت دارد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در این حوزه فعال و نظریه پایه تولید کنند.

وی اظهارداشت: رهبر انقلاب وقتی رویکرد اقتصاد مقاومتی را مطرح می کنند این یک رویکرد استراتژیک است و باید به نقشه و برنامه های اجرایی تبدیل شود.

وی افزود: الگوی مصرف در رسانه طراحی، پخته و جانمایی می شود و اثر خود را در اقتصاد می گذارد بنابراین یک پیوستگی بین رسانه و اقتصاد نیاز است و بطور حتم باید وجود داشته باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه یادآورشد: اقتصاد امروز بدون رسانه نمی تواند کاری انجام دهد به یقین باید با پیوسته رسانه ای همراه باشد.

ارسال نظرات