خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: کسانی که توفیق پیدا کرده‌اند با زیادی اموال خود و زکات آن به جامعه خدمت کنند مجاهدان راه تولید و سرمایه‌گذاری هستند و خدا به همین جهت زندگی آن ها را وسعت می‌بخشد.
کد خبر: ۹۱۸۱۰۳۶
|
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی  آل‌هاشم در جلسه شورای زکات استان، با بیان اینکه با توجه به ظرفیت عظیم زکات واجب و مستحبی در سطح استان و لزوم برنامه‌ریزی همگانی جهت احیای این فریضه واجب الهی باید نقشه‌های راه برای شهرستان‌ها تهیه و تدوین و ترسیم شود اظهارداشت: بر اساس آمار، ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه زکات را شناسایی کنیم تا شناسنامه زکات را در استان دست بیاوریم.

وی با بیان اینکه در بخش زکات کار‌های خوبی انجام گرفته و می‌توانیم آن‌ها را شناسایی و حتی در نماز‌های جمعه شهرستان‌ها به نوعی از آن‌ها تجلیل کنیم افزود:  جذب حداکثری زکات‌های واجب و مستحبی در استان بسیار ضرورت دارد چرا که بیش از ۱۶۰۰ روستا در استان ما مشمول این زکات هستند.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: اما علیرغم افزایش ۵۰ درصدی پرداخت زکات از سوی مومنین شاهد کاهش اعتبارات برای رسیدگی به امور محرومین هستیم.

امام جمعه تبریز ادامه داد: ادارات و نهاد‌ها برای جذب زکات از مومنین امکانات لازم را در اختیار دبیرخانه شورای زکات استان قرار بدهند، همچنین برای عضویت سازمان‌های اقتصادی و دارایی استانداری، فرمانداری و سایر سازمان‌های مربوطه برای جذب حداکثری زکات و کالا برای احداث مسکن برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و نیز سایر اقشار نیازمند لازم است کارگروهی برای همفکری جهت جذب حداکثری زکات در استان تشکیل شود.

حجت الاسلام آل هاشم اضافه کرد: به علت حمایت از برنامه دینی شعائر و فرایض الهی و تشویق سایر مردم برای ادای امر زکات روستا‌های برتر در پرداخت زکات و اولویت قرار دادن آن‌ها در ارائه خدمات ملی شهری و استانی ضرورت ویژه‌ای دارد.

وی در بخشی از سخنان خود از مدیر کل صدا و سیمای استان به جهت ترویج، تبلیغ و اقامه امر مهم زکات در استان قدردانی و بیان کرد: انتظار می‌رود تمامی مصوباتی که در کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات شورای زکات مصوب می‌شود بیش از پیش عملیاتی شود.

 مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال‌های اخیر، جنگ اصلی دشمنان این انقلاب با حامیان اصلی آن است و ما در این بین وظیفه داریم ایجاد الفت کرده و تلاش کنیم تا سربازان انقلاب از انقلاب دور نیفتند و سفره هایشان در تنگنا قرار نگیرد.

محمد کلامی ادامه داد: خوشبختانه سه سال پیاپی است که در جذب کمک‌های مردمی در کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده ایم و در شش ماهه اول امسال ۶۰۰ باب مسکن با همکاری سپاه احداث کردیم که بواسطه کمک‌های مردم بوده و هزار باب مسکن دیگر نیز در برنامه داریم که با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد.

وی فزود: تلاش و تاکید داریم صرف در آمد زکات به سوی امور محرومین بیشتر مصرف شود.

دبیر شورای زکات استان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات این شورا در استان گفت:  در شش ماهه اول سال ۹۸ درآمد دبیرخانه شورای زکات استان بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۶۰ میلیون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته پنجاه درصد رشد داشته، که ۶۶ درصد آن در امور محرومین هزینه شده و ۴۰ درصد صرف پروژه‌های عمرانی با ۱۰۷ پروژه عمرانی ساخت مساجد کوچک در مناطق محروم با متراژ کل ۱۵۰ متر بوده است.

حجت‌الاسلام محمدزاده افزود: از اعنبارات زکات استان برای تامین ۷۷ کمک هزینه خرید جهیزیه - بهسازی مسکن مددجویان- ۱۰۱۴ درمان و تحصیل- ۳۹ هزارو ۸۰۰ معیشت و سایر خدمات- آزادسازی سه زندانی که در مجموع ۴۱ هزار خدمات در ۶ ماهه اول امسال انجام گرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه در سال ۹۷ پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و در سال ۹۸ هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در امور محرومین صرف شده است افزود: ۳۱۴ مُبلّغ در سطح استان فعالیت می‌کنند و بالغ بر ۲۷۸۴ مبلغ در روستا‌ها احکام خود را گرفتند و به صورت افتخاری در امر جذب زکات تلاش می‌کنند.

 مدیرکل صدا و سیمای استان نیز با ارائه گزارشی از اقدامات کمیته تخصصی اطلاع رسانی و تبلیغات شورای زکات استان گفت:  الحمد لله با هدایت و راهنمایی نماینده، ولی فقیه در استان وامام جمعه تبریز و با تلاش جمع حاضر، خوشبختانه شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای در امر فریضه زکات بودیم و معتقدم اگر به احکام و توصیه‌های اقتصادی اسلام درست عمل شود و درست تبیین صورت گیرد شاهد فاصله طبقاتی نباشیم که واقعاً جای کار دارد.

مرتضی صفری  ادامه داد: صداوسیما بر حسب وظیفه ذاتی خود در رابطه با مباحث اسلامی تلاش داشته در خصوص آثار و برکات زکات در زندگی افراد و نحوه هزینه کرد آن در استان شفاف‌سازی کند چراکه این حوزه به شدت در فضای مجازی  مورد هجمه دشمنان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه خبر تقریباً هر هفته سه گزارش از شهرستان‌های مختلف تولید و پخش می‌شود - ۱۰ خبر مکتوب در این حوزه تولید شده و پخش شده ۲۵ برنامه پنج دقیقه مستند تولید و پخش شده - پخش مستند زکات برکت زندگی در سی و یک قسمت بیست دقیقه‌ای از رادیو و مستند تامین زکات با ۳۲ قسمت از سیما پخش شده است.

ارسال نظرات