«بسیج» گزارش می دهد:

کاهش نقش یارانه در سهم خانوار به کمتر از 4 درصد در سال 98

طبق آمار و ارقام افزایش هزینه های زندگی، سهم یارانه نقدی برای خانوارهای شهری و روستایی در سال ۹۸ به کمتر از نصف عدد سال ۹۷ رسیده است.
کد خبر: ۹۱۸۱۶۰۵
|
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ یارانه کلید واژه ای است که از ابتدای دهه 90 بر زبان مردم جاری شد تا دولت مکلف باشد بخشی از سوبسیدهایی که پیش از این بر روی کالاها و خدمات عرضه می کرد به صورت مستقیم به جیب مردم بریزد.امروزه در جهان یارانه‌ها بیشتر به تولیدکنندگان و یا محصولات کشاورزی پرداخت می‌شود؛ به گونه‌ای که باعث صیانت وضعیت معیشتی تولیدکنندگان و زارعان در مقابل نوسانات قیمت شده و ادامه تولید در کشورها با مشکلی مواجه نمی‌گردد.

اگر اعطاء این نوع یارانه‌ها با حمایت‌های دولتی در مقابل نوسانات قیمت وجود نداشته باشد، ممکن است باعث ورشکستگی شدید در بازار تولید صنعتی و کشاورزی گردد. مدلهای دیگری از نحوه پرداخت یارانه در کشورهای مختلف وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به یارانه مستقیم اشاره کرد که به صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت می‌شود؛ هم اکنون یارانه مستقیم در رأس برنامه‌های دولت ایران می‌باشد.

اما نکته مهم این است که نقش یارانه در اوضاع اقتصادی امروز در بین خانوارها و مجامع شهری و روستایی چه قدر است؟درواقع آیا ثابت بودن نرخ یارانه در مدت 7 سال گذشته متناسب با درآمد ها و هزینه کرد خانوار در جامعه امروز است یا خیر؟
طبق آمار و ارقام افزایش هزینه های زندگی، سهم یارانه نقدی برای خانوارهای شهری و روستایی در سال ۹۸ به کمتر از نصف عدد سال ۹۷ رسیده است. این درحالی است که سهم یارانه نقدی در پوشش هزینه‌های خانوار در خانوارهای شهری از ۱۱ درصد در سال ۱۳۹۰ به ۴ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده و در خانوارهای روستایی از ۲۰ درصد در سال ۱۳۸۹ به ۸ درصد در سال ۱۳۹۷ رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار